آب درمانی دیسک کمر نوعی ورزش فیزیوتراپی است که در آب انجام می شود. این یک ابزار توان بخشی موثر برای درد حاد و مزمن کمر است. این دارو برای کاهش درد عضلات و در عین حال بازیابی تحرک و قدرت مورد استفاده قرار می گیرد.
برنامه های ورزشی آب درمانی شامل انواع درمان ها و تمرینات است که در استخر انجام می شود و ممکن است به طور خاص برای تسکین کمردرد یا گردن درد طراحی شده باشد. این تمرینات همچنین به منظور تقویت و تقویت عضلات در جلوگیری از عود درد کمر در آینده موثر هستند.
ورزش آب درمانی به ویژه در مواردی که به دلیل شدت درد، کاهش تراکم استخوان، ناتوانی یا سایر عوامل، امکان انجام یک برنامه تمرینی زمینی وجود ندارد، بسیار مفید است. به همین ترتیب، آب درمانی یک ورزش همه کاره است و به ویژه برای افرادی که بیماری هایی مانند آرتروز، پوکی استخوان پیشرفته (با حساسیت و یا درد ناشی از شکستگی)، کشیدگی یا پارگی عضلات دارند، بسیار توصیه می شود.
علاوه بر این شرایط، آب درمانی غالباً به عنوان یکی از انواع ورزش درمانی برای درمان بیماران دیابتی و همچنین افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه می شود. با ورزش های آبی هر دو شرایط می توانند بهبود یافته و قابل کنترل تر شوند.
همه این شرایط باعث می شود که ورزش روی یک سطح سخت یا حتی بالشتک یا ایستادن، ناخوشایند یا دردناک باشد. درحالی که آب محیط بسیار لطیف و دلپذیری را فراهم می کند.
آب درمانی بسیاری از مزایای مشابه مرتبط با یک برنامه تمرینی زمینی را شامل می شود، از جمله تهیه یک برنامه درمانی که با دقت متناسب با فرد باشد. آب درمانی همچنین ممکن است به عنوان استخر درمانی، آب درمانی یا آبزی درمانی شناخته شود.

محدودیت ها و ملاحظات درمانی آب درمانی دیسک کمر

برای بسیاری از بیماران کمردرد، تمرینات آب درمانی برای دیسک کمر فقط باید تحت هدایت یک متخصص بهداشت واجد شرایط انجام شود. اگر فردی هر یک از موارد زیر را داشته باشد ، باید از ورزش آب درمانی پرهیز کرد:
– تب
– نارسایی شدید قلب
– بی اختیاری
– عفونت
دمای آب ممکن است خیلی گرم باشد تا بعضی شرایط را در خود جای دهد. آب درمانی به طور کلی در استخرها یا مخازنی با آب بین ۹۰ تا ۹۴ درجه (فارنهایت)، تقریباً گرم به اندازه آب حمام انجام می شود، بنابراین گردش خون افزایش می یابد. در نتیجه، بیماران با هر یک از شرایط ذکر شده در بالا باید از ورزش آب درمانی خود اجتناب کنند یا آن را محدود کنند، یا از سردتر بودن استخر یا مخزن استفاده شده اطمینان حاصل کنند تا شرایط آنها بدتر نشود.
افراد با مقاومت یا دامنه حرکتی بسیار محدود ممکن است نتوانند با خیال راحت از پیش بند استخر کاشی کاری شده (و لغزنده) برای شرکت در یک برنامه تمرینی آب درمانی استفاده کنند. از تشک های لاستیکی اغلب برای افزایش چسبندگی استفاده می شود تا این خطر کاهش یابد.
ادراک اشیا (مانند مربی که تمرینات را نشان می دهد) در آب نیز تحت تأثیر انکسار قرار می گیرد و منجر به مشکل در یادگیری مهارت های حرکتی خاص برای افراد با بینایی محدود، یا اختلال در احساس وضعیت بدن یا تعادل به دلیل سکته مغزی یا آسیب دیدگی دیگر می شود.
سرانجام، برای بیمارانی که تراکم استخوان کم یا پوکی استخوان دارند، ممکن است شناوری حاصل از آب برای ساخت استخوان به اندازه تمرینات زمینی تحمل وزن مفید نباشد. قدرت و تعادل اضافه شده از طریق یک برنامه تمرینی آبزی ممکن است بازگشت ایمن به تمرینات زمینی را تسهیل کند که بیشتر در ساختن قدرت استخوان مفید است.
متغیرهای زیادی وجود دارد که باید هنگام شروع آب درمانی در نظر گرفت. معمولاً می بینیم که بسیاری از بیماران مبتلا به کمر درد به تنهایی آب درمانی دیسک کمر را امتحان می کنند و متوجه می شوند که بیشترین اشتباهات را انجام می دهند که می تواند منجر به دوره های افزایش درد، خستگی یا توانبخشی ضعیف شود.

آب درمانی دیسک کمر

چهار اشتباه رایج در آب درمانی دیسک کمر

۱. آب – دما

“عمیق” لزوماً به معنای بهتر نیست. وقتی در آب هستید، نیروهای متفاوتی نسبت به خشکی بر روی بدن خود مانند نیروی شناور دارید. ما می توانیم این موارد را متناسب با یک آسیب خاص یا سطح آمادگی جسمانی یا مرحله فیزیوتراپی دستکاری کنیم. عمق آب باید متناسب با آنچه شما می خواهید به آن برسید، تنظیم شود. به عنوان مثال، ممکن است تمرین آب درمانی دیسک کمر شما یک تمرین مبتنی بر مقاومت یا یک تمرین مبتنی بر کنترل باشد که بر روی الگوی حرکتی شما تمرکز دارد. آیا شما می خواهید فقط یک مسکن درد موضعی برای دیسک کمر خود داشته باشید؟ همچنین ممکن است هر یک از این مثالها برای دستیابی به بهترین نتیجه به عمق مطلوب آب متفاوت نیاز داشته باشند.
آب خیلی سرد است؟ ایده اصلی بودن در آب، کمک به آرامش و تحرک عضلانی است. اگر آب خیلی سرد باشد، بدن شما متشنج می شود. علاوه بر ناخوشایند بودن، این می تواند باعث سختی و سفتی حرکات شود – چیزی که شما نمی خواهید!

۲. “فقط شنا”

آب درمانی برای دیسک کمر یک برنامه تمرینی خاص است که نقاط ضعف و مسائل حرکتی شما را هدف قرار می دهد. شنا این کار را نمی کند – چرا که بسیار کلی است. بدن شما در تقلب نیز تبحر دارد! هنگام شنا می توانید از عضلات دیگر برای انجام وظیفه خود استفاده کنید – بنابراین عضلات اصلی تثبیت کننده ستون فقرات را هدف قرار نمی دهد.
بسته به ضربه ای که انتخاب کرده اید، می توانید پشت خود را در موقعیتی قرار دهید که دوست ندارد. به عنوان مثال، ضربه آزاد شما را در حالت کشش قرار می دهد (قوس عقب) و هنگام تنفس به چرخش شما می افزاید. بعضی از موارد کمردرد این وضعیت را به خصوص برای مدت زمان مداوم دوست ندارند.

۳. قدم زدن ضعیف (فریب آب)

این یک اشتباه بزرگ است! مردم اغلب فریب آب را می خورند. آب از وزن بدن شما پشتیبانی می کند و به شما در سهولت حرکات کمک می کند که باعث می شود مقداری یا تمام درد را برطرف کند. افراد مبتلا به کمر درد به طور کلی متوجه این نکته می شوند و به همین دلیل، آنها قادر به تحمل ورزش بیشتر در آب نسبت به خشکی هستند. این کار باعث می شود در جلسه خود زیاده روی کنید که بسیار آسان است.
باید تمرینات خود را در آب انجام دهید تا در هنگام بیرون آمدن از آب، با درد تدریجی مواجه نشوید. چنین چیزی یک مورد شایع است که بسیار زیاد دیده می شود. بهتر است به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید که میزان آسیب و تحمل شما را بداند. برنامه هیدروتراپی تجویز شده، تکرارها و مجموعه های توصیه شده برای هر ورزش با استراحت مناسب را در بر خواهد داشت. همیشه وقتی می توانید میزان شدت و حدت تمرینات را تنظیم کرده و آسیب های احتمالی را به حداقل برسانید. پیشرفت در توانبخشی آسان تر است.

۴. زمان – هم در خلال جلسه و هم بین جلسات

این اشتباه از اشتباه شماره سه منجر می شود. شما باید زمان هر جلسه و زمان بین جلسات در آب درمانی را در نظر بگیرید. زمان هر جلسه بر اساس موارد مختلفی است: سن، سلامت عمومی، آسیب دیدگی و مرحله توان بخشی که در آن هستید. هیچ اندازه متناسب با همه وجود ندارد. این می تواند از یک جلسه ۲۰ دقیقه ای تا ۱ ساعت باشد.
وقتی به زمان بین جلسات نگاه می کنید، باید نحوه واکنش بدن بعد از جلسه اولیه و اصول فیزیولوژیکی برای بهبود بافت و سازگاری با قدرت را در نظر بگیرید. بهترین کار این است که با یک متخصص فیزیوتراپی، این موارد را در میان بگذارید تا بتوانید استدلال کنید که چرا باید یک یا چهار بار در هفته بروید. یک بار دیگر تاکید میکنیم که هیچ اندازه ای متناسب با همه وجود ندارد.

آب درمانی دیسک کمر ابزاری شگفت انگیز در توانبخشی است! اجازه ندهید خودتان مبارزه کنید. برای کسب بهترین نتیجه با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. یک فیزیوتراپیست می تواند برنامه ای شخصی سازی شده برای هدف شما طراحی کند و به شما مشاوره و آموزش دهد تا بتوانید از اشتباهات جلوگیری کرده و در آب موفق شوید!

برای رزرو جلسه آب درمانی دیسک کمر خود، همین حالا با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.