نکات مهمی وجود دارد که موجب می شود تا در مورد آب درمانی زانو بیشتر بدانیم. ابتدا، بهتر است با فواید آب درمانی و ورزش در آب کمی بیشتر آشنا شویم و سپس، کاربردهای آب درمانی در درمان درد مفاصل زانو را بررسی کنیم.

فواید آب درمانی

ویژگی های جسمی آب، آن را به محیط بسیار مطلوبی تبدیل می کند که در آن می توان برای درمان کمر درد، زانو و سایر آسیب های اسکلتی عضلانی ورزش کرد. برخی از مهمترین خواص آب که ورزش را آسان می کند عبارتند از:
– شناوری: آب در مقابل گرانش خنثی می شود و به دلیل کنترل وزن بیمار ، غوطه ور می شود و وزن بیمار را کنترل می کند. این می تواند به پیشرفت تعادل و قدرت بهتر کمک کند. شناوری آب به دلیل از بین بردن مجازی نیروهای جاذبه، به ویژه در تمریناتی که نیاز به بلند کردن پاها سنگین ترین اندام بدن برای بیشتر افراد است، دامنه بیشتری از موقعیت ها را مجاز می کند.
– ویسکوزیته: آب با اصطکاک ملایم مقاومت را ایجاد می کند، اجازه می دهد تا آسیب دیدگی ایجاد شود و در عین حال خطر آسیب بیشتر به دلیل از دست دادن تعادل کاهش می یابد.
– فشار هیدرواستاتیک: اثرات مهمی وجود دارد که توسط فشار هیدرواستاتیک ایجاد می شود و عملکرد قلب و ریه را بهبود می بخشد و باعث می شود ورزش های آبی راهی بسیار مفید برای حفظ و تقویت عملکرد قلب و ریه ها باشند. این اثر فشار همچنین به بهبود جریان خون عضلات کمک می کند.
در مجموع ، این ویژگی ها امکان ایجاد یک رژیم ورزشی را فراهم می کند که وزن قرار گرفته بر روی ستون فقرات (بار محوری) و خطر آسیب دیدگی ناشی از حرکات ناخواسته حین تمرینات را به حداقل می رساند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتروز در گردن و شانه می توانند حلقه های بازو یا رول شانه را در آب انجام دهند تا دامنه حرکت و قدرت خود را بهبود بخشند. از آنجا که آب از طریق شناوری مقاومت خفیف و پشتیبانی را ایجاد می کند، به احتمال زیاد فرد درد ناشی از افتادن ناگهانی بازوی خسته را تجربه نخواهد کرد، همانطور که می تواند در پایان تمرینات زمینی ایجاد کند.
علاوه بر این، درک درد ممکن است در نتیجه بسیاری از عوامل مرتبط با آب درمانی، مانند صداهای آرامش بخش و همچنین گرمای آب کاهش یابد و آن را به تجربه ای متفاوت و اغلب بسیار لذت بخش تبدیل کند.
اغلب قبل از امتحان در خشکی، شروع یک برنامه ورزشی در آب آسانتر است. برای مثال، کشش دامنه حرکتی برای خم کننده های ران به طور کلی بسیار ساده تر است که ابتدا در آب امتحان کنید زیرا با آموختن موقعیت مناسب، پا تا حدی حمایت می شود. همچنین، شنا در هنگام انجام تمرینات آب درمانی زانو می تواند با استفاده از شناور افزایش یابد.

آب درمانی زانو

آرتروز زانو چیست؟

آستئوآرتریت (OA) شایع ترین شکل آرتروز است و به خصوص در مفصل زانو رخ می دهد. در سراسر جهان این بیماری تقریباً ۶٪ از کل بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که زنان بیشتری نسبت به مردان مبتلا هستند. این یک اختلال فاسد کننده غضروف مفصل است و با تغییرات هیپرتروفیک استخوان همراه است. OA دارای یک علت پیچیده است و در همه با عوامل مختلفی که بر درد، ناتوانی عملکردی و پیش آگهی تأثیر می گذارد، متفاوت است.
کاملاً مشهور است که ورزش توصیه شده ترین مداخله غیر دارویی برای مدیریت OA است زیرا می تواند درد را کاهش دهد و عملکرد بدنی را بهبود بخشد. این تمرین باید در حالت ایده آل به صورت هوازی، قدرتی یا روش های ترکیبی باشد اما در حالت ایده آل باید شامل پشتیبانی از کاهش وزن برای رسیدن به بهترین نتیجه باشد. تحقیقات در مورد انواع دیگر ورزش انجام شده است اما اثبات شده است که آنها از تأثیر کمتری برخوردارند.
نمونه ای از انواع دیگر ورزشی که برای استفاده در مدیریت زانو OA مورد بررسی قرار گرفته است، آب درمانی زانو یا ورزش در آب است. بررسی قبلی کاکران نشان داد که “شواهدی متوسط” وجود دارد که نشان می دهد آب درمانی زانو می تواند کوتاه مدت و کوچک تر باشد و از نظر بالینی بهبودی در درد و ناتوانی در افراد مبتلا به زانو داشته باشد. این یک بازبینی منظم (SR) با کیفیت بالا بود که شامل ۱۲ مطالعه و بیش از ۱۰۰۰ بیمار بود.
از این SR می دانیم که جایی برای آب درمانی در مدیریت آرتروز زانو وجود دارد، اما فقط در چارچوب یک برنامه مدیریت طولانی مدت گسترده تر شامل تمرینات هوازی و قدرتی همراه با استراتژی های کاهش وزن. استفاده از آب درمانی به تنهایی کافی نیست اما مکان خوبی برای شروع است.
استفاده از آب درمانی زانو به عنوان یک نقطه شروع خوب برای معرفی مفهوم ورزش برای بیمارانی که دچار درد OA متوسط ​​تا شدید هستند، به حساب می آید. بعضی اوقات ورزش در زمین خیلی شدید و دردناک است و این باعث می شود مردم از استفاده از ورزش به عنوان گزینه طولانی مدت منصرف شوند. طبیعت گرم شنا کردن و ورزش در آب این درد را تسکین می دهد و دریچه ای برای پیشرفت از طریق روشهای ورزشی برای دستیابی به پیشرفتهای قابل توجه بلندمدت و پایدار است.
غالباً جلسات آموزشی به عنوان نقطه شروع یک برنامه مدیریت طولانی مدت برای بیماران مبتلا به تشخیص آرتروز زانو استفاده می شود. بعضی اوقات جلسات آموزشی همه موارد ارائه شده است. این ممکن است در مقایسه با ورزش بی معنی به نظر برسد، اما اگر به روش صحیح ارائه شود، جلسات آموزشی می توانند درد و وضعیت سلامتی بیماران را در کوتاه مدت و میان مدت بهبود بخشند. این را کولمن و همکاران در یک مطالعه که در BMC Msk Disorder منتشر شده است، به بهترین وجه نشان داده اند. همانطور که از مطالعه Cochrane می دانیم این قابل مقایسه با آب درمانی است.
آنچه رخ نداده است، مقایسه بین این دو است: آب درمانی در مقایسه با جلسات آموزشی در مدیریت آرتروز زانو.
این همان چیزی است که Taglietti M و همکاران در تلاشند تا در مطالعه خود به آن برسند. به طور خلاصه، برنامه ورزش های آبی آنها (۱۶ جلسه) در مقایسه با برنامه آموزشی MDT (8 جلسه) در کاهش درد و بهبود عملکرد موثرتر بود.
هنگام تفسیر نتایج، چند مورد باید مورد توجه قرار گیرد. در مرحله اول، گروه آموزشی افت زیادی داشت که نتایج را تحت تأثیر قرار داد. ثانیا، به طور واضح گروه آموزشی تمرینات کمتری را دریافت کرده اند (در مورد مشخصات HEP از نظر مجموعه ها و تکرارهای مطالعه مشخص نیست) و کیفیت پایین تر انتخاب ورزش. هیچ برنامه تمرینی مبتنی بر شواهد در جلسه آموزشی وجود نداشت. ثالثاً، هیچ تجزیه و تحلیل هزینه ای وجود ندارد که استفاده از این دو مورد بهتر باشد. استخرهای آب درمانی برای استفاده گران هستند چه برسد به ساخت آن!
این مطالعه تعیین نمی کند که چگونه باید به مراحل اولیه مدیریت بیماران مبتلا به آرتروز زانو نزدیک شوید. در یک دنیای ایده آل، همه باید از یک MDT (تیم چند رشته ای) آموزش ببینند تا مشخص شود که این باید آب درمانی باشد یا آموزش؟ از نظر استفاده از آب درمانی، باید از اولویت های بیمار باشد و در صورت مشاهده ورزش بسیار شدید در زمین، یک گزینه واقعا خوب خواهد بود.

یافته های علمی آب درمانی زانو

بررسی اخیر تحقیقات در مورد اثرات آب درمانی زانو به موارد زیر پی برد:

آب درمانی زانو قبل از جراحی مفید است

– در سال ۲۰۰۹ گیل و همکاران دریافتند که ورزش زمینی و استخر می تواند درد و عملکرد فیزیکی را در بیماران مبتلا به آرتروز مفصل ران یا زانو بهبود بخشد.
– آن دسته از شرکت کنندگان که تمرینات استخر را به اتمام رسانده اند، بلافاصله پس از جلسه و روز بعد درد کمتری نسبت به گروه تمرینی زمینی دارند.
– ارائه تمرینات مبتنی بر خانه که توسط یک فیزیوتراپیست شرح داده شده است، باعث پیشرفت بیشتر می شود.
– این می تواند مزایای قابل توجهی را برای بیمارانی که سعی در تأخیر در نیاز به تعویض مفصل دارند، فراهم کند، اما همچنین برای افرادی که منتظر جراحی هستند، مفید است.

آب درمانی زانو بلافاصله پس از جابجایی مفصل مفید است

– رحمان و همکاران در سال ۲۰۰۹ فواید شروع ورزش آب درمانی را بلافاصله پس از جراحی تعویض مفصل ران و زانو شناسایی کردند.
آب درمانی زانو به دامنه حرکتی مفصل، درد و کاهش تورم کمک می کند.
– مشخص شد که این امر به دلیل تغییر در سیستم های خودمختار و گردش خون هنگام آب رخ داده است.
– مشخص شد که تمرینات خاص آب درمانی زانو با هدایت یک فیزیوتراپ نتایج بهتری نسبت به افزایش درمان در بخش یا آب درمانی عمومی دارد.
– بهبود تحرک پس از ۱۴ روز در گروه خاص آب درمانی در مقایسه با گروه هایی که برنامه آب درمانی را دریافت نکرده بودند، مشاهده شد.
– هیچ عارضه جانبی در طول مطالعه گزارش نشده است و مراقبت های مناسب در مورد تمام زخم های جراحی انجام شده است.
– نتیجه گیری از تحقیق نشان می دهد که بیماران می توانند در هنگام شروع آب درمانی زانو پس از تعویض مفصل، مزیت قابل توجهی در بهبودی خود کسب کنند.
فیزیوتراپیست های کلینیک آریا پارس خوشحال می شوند که در مورد هر یک از نیازهای آب درمانی بیماران شما صحبت کنند.
توصیه می شود هر کسی که یک برنامه آب درمانی را انجام می دهد، قبل از شروع کار در استخر، یک ارزیابی کامل انجام دهد و یک برنامه شخصی ارائه شده توسط فیزیوتراپیست خود دریافت کند.

برای رزرو جلسه آب درمانی زانو خود، همین حالا با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.