مانند برخی بافت های دیگر بدن، استخوان ها می توانند خود را بازسازی کرده و رشد جدیدی ایجاد کنند. متأسفانه، گاهی اوقات رشد جدید به شکل بیرون زدگی نامنظم بر روی استخوان معروف به خار ایجاد می شود.
خار استخوان اغلب بی ضرر است و اغلب بدون توجه تشخیص داده می شود. اما اگر به بافتهای نرم مجاور مانند تاندون ها یا رباط ها ضربه بزنند، می توانند باعث درد و بی حرکتی شوند.
خار استخوان می تواند در بسیاری از نقاط بدن رخ دهد، اما دو محل متداول در پاشنه پا وجود دارد که خارها می توانند باعث ایجاد درد و اختلال در توانایی شما در انجام فعالیت هایی شوند که شامل دویدن و پریدن است.
این راهنما علل و علائم هر دو نوع خار پاشنه را توضیح می دهد:

درد در قسمت پایین پاشنه پا

درد در قسمت پایین پاشنه به سمت جلو (درست در پشت قوس) ممکن است نتیجه سندرم خار پاشنه باشد. این اتفاق زمانی می افتد که خار استخوانی در نقطه ای ایجاد می شود که فاسیای کف پا، یک نوار فیبری که از کف پا عبور می کند، وارد استخوان پاشنه می شود.
اما درد پاشنه ممکن است ناشی از خار استخوان نباشد. در واقع، به احتمال زیاد درد ناشی از آسیب یا التهاب در خود پلانتیا فاسیا است: التهاب کف پا. حتی اگر نتایج تصویربرداری وجود خار استخوانی را نشان دهد، احتمالاً مسئول درد نیست.
اما این که درد ناشی از سندرم خار استخوان یا فاشیای کف پا باشد، هر دو توصیه های درمانی اولیه مشابهی دارند: استراحت، تعویض کفش و کشش فاسیای ساق پا و کف پا.

درد پشت پاشنه پا

نقطه دیگری که مستعد رشد خار استخوان است، در بالا و پشت پاشنه است، جایی که استخوان پاشنه پا با تاندون آشیل متصل می شود.
خار استخوانی در این محل می تواند تاندون آشیل را تحریک کند و باعث درد و التهاب شود – این به عنوان تاندونیت آشیل وارد شده شناخته می شود. معمولاً با گذشت زمان ایجاد می شود و احتمالاً افراد ۴۰ ، ۵۰ یا ۶۰ ساله را تحت تأثیر قرار می دهد.
تاندونیت آشیل ورودی متفاوت از تاندونیت آشیل معمولی است که باعث ایجاد درد در بالای ساق پا می شود.
خار استخوان را می توان به صورت غیر جراحی و جراحی درمان کرد، اما اولین قدم درمان ساختار ملتهب (مانند فاشیای کف پا یا تاندون آشیل) است که در وهله اول باعث ایجاد خار شد.
خارهای استخوانی میتوانند با هر استخوانی از جمله پاشنه رشد کنند و گاه موجب درد و عوارض دیگری شوند. دو وضعیت دردآور پاشنه پا با شکل‌گیری خارهای استخوانی مرتبط است:
– سندروم پاشنه پا شامل تشکیل یک ابشکن استخوانی در پایین پاشنه پا و در کف پای آن می باشد. افرادی که وضعیت پای مشترکی دارند و فاشئیت پلانتار نام دارد، می‌توانند این خارها را که اغلب به عنوان خارهای پاشنه یا خارهای استخوانی به آنها اشاره می‌شود، مشاهده کنند.
– تندونیت داخلی آشیل را می‌توان با خارهای استخوانی پشت پاشنه که آشیل به استخوان می‌خورد، مرتبط کرد.
خارهای استخوانی که با فاشئیت پلانتار یا تندونیت آشیل رشد می‌کنند، گاه با نام پزشکی خود، انتزوفیت خوانده می‌شوند.
خارهای پاشنه متداول هستند و احتمال رشد آنها با افزایش سن زیاد می‌شود. درمان خار پاشنه از طرق مختلف از جمله فیزیوتراپی ممکن است.

سندرم خار پاشنه

سندرم خار پاشنه یک بیماری مرتبط با خار پاشنه، برجستگی های استخوانی است که در قسمت پایین پاشنه رشد می کند. خار پاشنه در جایی شکل می گیرد که فاسیای کف پا – باند بافت فیبری که در قسمت پایین پا کشیده شده است – به استخوان پاشنه متصل می شود. خار در جهت فاسیای کف پا رشد می کند و اغلب شکل قلاب مانند را ایجاد می کند.
خار پاشنه به عنوان واکنش استخوان در برابر استرس ناشی از موارد زیر ایجاد می شود:
– کشش ماهیچه ها و رباط های پا
– کشش بیش از حد فاسیای کف پا
– پارگی مکرر پوشش نازک استخوان پاشنه پا
در رابطه با این خار پاشنه خبرهای خوبی وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق خار پاشنه پا درد ایجاد نمی کنند. در واقع ، تنها ۵ درصد از افرادی که خار پاشنه دارند دچار درد پا می شوند. خار پاشنه اغلب در ورزشکارانی که در ورزش هایی شامل دویدن و پریدن شرکت می کنند رخ می دهد. آنها همچنین با سن ، چاقی و آرتروز ارتباط دارند.

تاندونیت آشیل داخلی

تاندونیت آشیل داخلی پشت پاشنه پا را تحت تاثیر قرار می دهد، جایی که تاندون آشیل به استخوان پاشنه وارد می شود. خار استخوانی به تدریج در اطراف تاندون ایجاد می شود و در آنجا وارد استخوان می شود (به آن متصل می شود).
خار استخوان می تواند تاندون آشیل را تحریک کند و به طور بالقوه باعث آسیب و درد بیشتر تاندون شود. علاوه بر این، قسمت ملتهب و/یا آسیب دیده تاندون آشیل می تواند کلسیفین یا سفت شود.
التهاب تاندون آشیل با کاهش دامنه حرکتی مچ پا و افزایش سن همراه است – افرادی که تحت تأثیر قرار می گیرند اغلب در ۴۰ ، ۵۰ یا ۶۰ سالگی خود هستند. پریدن و دویدن می تواند این وضعیت را تشدید کند، همراه با استفاده از پله ها، التهاب و درد پاشنه را بدتر می کند.
تاندونیت آشیل داخلی با تاندونیت آشیل غیر داخلی متفاوت است که باعث ایجاد درد در پایین ساق پا می شود. جایی که تاندون آشیل و ماهیچه ساق پا به هم می رسند.

آیا درد پاشنه پا با خار پاشنه یا فاشیای کف پا ایجاد می شود؟

یک تصور غلط مکرر این است که خار پاشنه – برجستگی های استخوانی که در پایین استخوان های پاشنه (calcaneus) ایجاد می شود – شایع ترین علت درد پاشنه است. در واقع خار پاشنه یک نتیجه طبیعی در اشعه ایکس محسوب می شود و تنها در ۵٪ افرادی که خار پاشنه دارند باعث ایجاد درد پاشنه می شود.
التهاب کف پا. فاسیای کف پا یک بافت فیبری و نرم است که از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. اگر این بافت پارگی و التهاب کوچکی داشته باشد ، فاشییت پلانتار نامیده می شود. در بسیاری از افرادی که به التهاب کف پا مبتلا هستند، خار پاشنه نیز وجود دارد که در اشعه ایکس قابل مشاهده است.
سندرم خار پاشنه. خار پاشنه  که به آن خار استخوان نیز گفته می شود، می تواند در قسمت پایین پاشنه، جایی که فاسیای کف پا وارد استخوان پاشنه می شود، ایجاد شود. افرادی که این خارها را دارند گاهی دچار سندرم خار پاشنه می شوند.
هم در سندرم خار پاشنه و هم در التهاب کف پا، علت درد معمولاً خود خار پاشنه نیست، بلکه فاسیای کف پا آسیب دیده است. در بیشتر موارد، خار پاشنه به سادگی یک یافته اتفاقی در اشعه ایکس است و علائم درد پاشنه به دلیل التهاب کف پا است.
در واقع، سندرم خار پاشنه و فاشیای کف پا شباهت های زیادی دارند، از جمله در اکثر عوامل خطر و درمان:
عوامل خطر. هر دو خار پاشنه و فاشیای کف پا دارای چندین عامل خطر مشترک هستند، از جمله استرس مکرر ورزشی، چاقی، سفت شدن عضلات ساق پا و قوس های بلند. علاوه بر این، آرتروز نیز با خار پاشنه ارتباط دارد.
درمان های غیر جراحی. در درمان خار پاشنه، درمان غیر جراحی در ابتدا برای هر دو فاشیایت کف پا و سندرم خار پاشنه توصیه می شود و این توصیه های درمانی تقریباً یکسان است. توصیه های اولیه شامل استراحت، تعویض کفش و کشش ناحیه ساق پا و کف پا است اما محدود به آن نمی شود.
اگر درمان های غیر جراحی موثر نباشند، پزشک ممکن است تزریق درمانی مانند تزریق کورتیزون یا پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یا مداخله پزشکی دیگر را توصیه کند. فردی که درد پاشنه پابه مدت حداقل ۶ ماه ادامه داشته باشد، ممکن است کاندید جراحی باشد که فاشیاتومی کف پا نامیده می شود.
از آنجا که درد پا معمولاً در اثر آسیب و التهاب ناشی از فاشیای کف پا ایجاد می شود و خار پاشنه ایجاد نمی شود، خار پاشنه پا معمولاً در حین عمل جراحی فاسیوتومی کف پا برداشته نمی شود.

تشخیص درد پاشنه پا

تشخیص درد پا و پاشنه شامل ارزیابی بالینی و احتمالاً تصویربرداری است.
از آنجا که التهاب کف پا شایع ترین نوع درد پاشنه است، سایر علل درد پاشنه پا گاهی اوقات به عنوان التهاب کف پا تشخیص داده نمی شود. تصویربرداری می تواند به تأیید تشخیصی التهاب کف پا کمک کند و در عین حال به رد سایر علل درد پاشنه مانند شکستگی پاشنه، خار پاشنه یا تاندونیت آشیل کمک کند.
در صورت تایید در تصویربرداری اشعه ایکس، ممکن است مشخص شود که خار پاشنه به طور معمول ۶ تا ۱۲ ماه وجود داشته است. اشعه ایکس همچنین می تواند شکستگی های استرس، کیست های استخوان بینی یا سایر علل درد پاشنه مربوط به استخوان را نشان دهد.