هرکسی که از حمام گرم لذت می برد ، از مزایای استخر درمانی قدردانی می کند. برای افرادی که از آرتروز – آرتریت استخوان رنج می برند – تسکین درد در ناحیه لگن، کمر و زانو هنگام حمام گرم قابل لمس است. با این حال، این درست است که ورزش مفاصل برای حفظ انعطاف پذیری، تسکین درد ضروری است و به طور فزاینده ای شناخته شده است که ورزش روند بیماری زمینه ای آرتروز را به تاخیر می اندازد. این امر باعث می شود مبتلایان به آرتروز دچار این مشکل شوند: چگونه می توان در حین اجتناب از درد ناشی از فعالیت ورزشی ، ورزش کرد و فعال ماند؟
یک پاسخ استخر درمانی است – که به آن آب درمانی نیز گفته می شود. یک استخر یا مخزن آب گرم محیط ایده آلی را برای ورزش فراهم می کند زیرا شناوری آن با جاذبه مقابله می کند و در نتیجه باعث کاهش وزن روی مفاصل دردناک و ستون فقرات می شود. در واقع ، هنگامی که سطح گردن غوطه ور می شود، شناوری ۹۰ درصد وزن بدن را تحمل می کند. در عمق کم، شناوری هنوز می تواند ۵۰ درصد وزن بدن را تحمل کند. کاهش فشار تحمل وزن یکی از مزایای استخر درمانی برای بیماران مبتلا به آرتروز است.

مزایای آب درمانی

بیماران مبتلا به آرتروز اغلب نمی توانند بسیاری از تمرینات زمینی را بدون تشدید درد انجام دهند. با این حال، در یک محیط شناور و کاهنده گرانش مانند آب، حرکات ملایم برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و استقامت اغلب امکان پذیر است. یک هدف اولیه از استخر درمانی این است که به شرکت کنندگان شیوه های جدید حرکت را آموزش دهد، در واقع بازآموزی سیستم اسکلتی عضلانی برای تطبیق آثار آرتروز، از اهداف آب درمانی است.
افرادی که مبتلا به آرتروز ستون فقرات هستند، که گاهی اوقات به عنوان آرتریت نخاعی نیز شناخته می شود، می توانند از استخر درمانی بسیار سود ببرند. آرتروز زمانی به وجود می آید که غضروف بین مفاصل مجاور مجرا در قسمت پشتی ستون فقرات شکسته شده و باعث التهاب مفاصل و ایجاد درد در هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن می شود – هر گونه فعالیتی که باعث ایجاد وزن یا اصطکاک روی ستون فقرات می شود، این درد را تشدید می کند. در نتیجه، شناوری محیط آب گرم استخر درمانی، اصطکاک مفاصل دردناک را برطرف می کند که می تواند به ویژه در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) و گردن (ستون فقرات گردنی) مشهود باشد. در حقیقت، برخی از بیماران از استخر درمانی به عنوان “کشش شناور” یاد می کنند که به آنها امکان می دهد ستون فقرات خود را کشیده و مفاصل را شل و منعطف کنند به نحوی که اگر در آب نباشند غیرممکن است.
در حالی که مزایای شناوری بر آرتریت قابل توجه است، اما از تنها اثرات مفید ورزش در آب دور نیست. غوطه وری همچنین بر کاهش درد تأثیر می گذارد که مستقل از اثرات بارگیری مفصل شناور نیست. ورزش در آب همچنین تأثیرات بسیار مهمی بر سیستم قلبی عروقی دارد، در واقع عملکرد قلب را در حین ورزش بهبود می بخشد و باعث بهبود گردش خون در ماهیچه ها و مفاصل، بهبود و تقویت قدرت نیز می گردد.

این مطلب را نیز بخوانید:   برنامه تمرین آب درمانی

نمونه هایی از تمرینات استخر درمانی

بسیاری از حرکات که بخشی از درمان استخر برای بیماران مبتلا به آرتروز است شبیه تمرینات کششی یا مقاومتی است که در خشکی انجام می شود، با این تفاوت که آنها از ورزش ملایم آب به جای جاذبه برای تمرین عضلات یا مفاصل استفاده می کنند. تعدادی از تمرینات محبوب تر عبارتند از:
– کشش، شامل کشش همسترینگ و کمر با بالا آوردن آهسته زانو به سینه، یا کشیدن قسمت فوقانی کمر و گردن با ایستادن دور از استخر و خم شدن به جلو با بازوهای دراز برای گرفتن لبه استخر. این تمرین بگونه ای جزو تمرینات آب درمانی زانو محسوب می شود.
– تقویت، از جمله استفاده از هالترهای فومی برای تکمیل عضله دو سر یا بالا آوردن جانبی که در برابر مقاومت در برابر آب موثر است
– ایروبیک در آب، از جمله پیاده روی روی آب، حرکات اسکی روی زمین، یا دویدن آهسته در استخری کم عمق که کمر و باسن را شل می کند. این تمرین را می توان جزو تمرینات آب درمانی دیسک کمر به شمار آورد.
– آی چی، یک فرم ترکیبی از تای چی است که به طور خاص برای ورزش در آب توسعه یافته است و قدرت، تعادل و انعطاف پذیری مفصل را از طریق حرکات آرام و تمرکز بر آرامش و کنترل تنفس ایجاد می کند.

شروع کار با استخر درمانی

از اوایل دهه ۱۹۳۰، هنگامی که بسیاری از استراحتگاهها قدرت درمانی چشمه های آب گرم خود را برای فلج اطفال، آرتریت و سایر بیماریهای روماتیسمی و ایمونولوژیک تبلیغ می کردند، استخر درمانی بخشی پذیرفته شده از برنامه های ورزشی و فیزیوتراپی بوده است. همانطور که از نامش مشخص است، استخر درمانی عموما با شرکت کنندگان در یک استخر شنا که عمق کافی برای رسیدن به شانه ها یا گردن آنها را دارد، انجام می شود. مکانهای زیادی برای یافتن آب درمانی وجود دار ، مانند:
– استخرهای عمومی، مراکز فیزیوتراپی از جمله کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس اغلب دارای استخرهایی هستند که برای این نوع درمان استفاده می شود.
– برخی از مراکز توانبخشی مرتبط با بیمارستان ها یا کلینیک ها دارای امکانات استخر درمانی خود هستند، اگرچه جلسات ممکن است به بیماران پزشکان یا فیزیوتراپیست هایی که در مرکز اصلی کار می کنند، محدود شود.
رویکرد هر مرکز برای آموزش آب درمانی بسته به تمرکز کلاس ممکن است کمی متفاوت باشد، اما شرکت کنندگان باید موارد زیر را جستجو کنند:
– یک استخر تمیز و روشن که به خوبی گرم است اما داغ نیست، معمولاً بین ۹۰ درجه تا ۹۴ درجه فارنهایت، استخرهای خنک تر نیز می توانند با خیال راحت استفاده شوند، اما راحتی آب گرمتر ممکن است مفید باشد
– مربی آگاه یا یک متخصص فیزیوتراپی که تمرینات را توضیح داده و نشان می دهد
– مجموعه ای از تمرینات که مفاصل و نواحی مختلف بدن را از گردن، پشت و پایین پا انجام می دهد.
– استفاده از دستگاههای شناور، مانند کمربند، هالتر، یا تخته، برای ایجاد مقاومت یا ثبات بیشتر

این مطلب را نیز بخوانید:   برنامه تمرین آب درمانی

قبل از ثبت نام در کلاس استخر درمانی، مشاهده جلسه یا صحبت با مربی در مورد اهداف و رویکرد او مفید است و تعیین اینکه آیا کلاس، برنامه، تعداد افراد، انواع تمرینات – مناسب خواهد بود. در صورت تجویز درمان آرتروز، بسیاری از بیمه گران سلامت بخشی یا تمام درمان استخر را پوشش می دهند.
استخر درمانی یک روش اثبات شده برای مدیریت درد آرتروز و حفظ قدرت، انعطاف پذیری و تحرک مفاصل است. این درمان، دارای تعدادی مزایای سلامتی مانند بهبود عملکرد قلب و ریه است و همچنین اغلب فشار خون را کاهش می دهد. این نوع درمان تقریبا در همه افراد، حتی در افرادی که بیماری قلبی و فشار خون دارند، استفاده می شود و حتی بیماران مبتلا به آرتریت پیشرفته نیز می توانند از آن استفاده کنند.
به طور کلی آب درمانی یک فعالیت ورزشی بسیار ایمن و ملایم است و می تواند یک گزینه قدرتمند برای مدیریت درد برای کسانی باشد که از درد آرتروز رنج می برند. آب درمانی می تواند بخش مهمی از هر برنامه درمانی باشد که به بیماران مبتلا به آرتروز کمک می کند توانایی خود را حفظ کرده و مستقل بمانند.