الکترواکوپانکچر مشابه اکوپانکچر است که نوعی طب سنتی چینی (TCM) است. الکترواکوپانکچر شامل استفاده از سوزن های نازک برای تحریک نقاط فشار خاص مرتبط با علائم ناخواسته است.
در اکوپانکچر استاندارد، در هر نقطه درمان از یک سوزن استفاده می شود. الکترواکوپانکچر نوعی اصلاح شده است که از دو سوزن استفاده می کند.
در طول درمان، جریان الکتریکی ملایمی از بین این سوزن ها عبور می کند. این جریان عموما تحریک بیشتری نسبت به چرخاندن سوزن یا سایر روش های دستکاری دست که ممکن است یک متخصص الکترواکوپانکچر استفاده کند، در نقاط مربوطه دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الکترواکوپانکچر، از جمله نحوه انجام آن و تحقیقات در مورد آن، ادامه مطلب را بخوانید.

مردم برای چه کاری استفاده می کنند؟

افراد از روش الکترواکوپانکچر برای رفع طیف وسیعی از علائم و مسائل بهداشتی استفاده می کنند، از جمله:
– حالت تهوع مربوط به شیمی درمانی
– آرتروز
– درد
– فشار
– اعتیاد
– وزوز گوش

چگونه کار می کند؟

در TCM، سلامتی شما به جریان چی (انرژی) در بدن شما بستگی دارد. این انرژی در امتداد مسیرهای نامرئی، معروف به نصف النهار حرکت می کند. این موارد در سراسر بدن شما یافت می شوند.
اعتقاد بر این است که چی به شما کمک می کند بدن شما متعادل باشد و توانایی طبیعی آن را در بهبودی خود تقویت کند. جریان مسدود یا مختل چی می تواند بر سلامت جسمی و عاطفی تأثیر منفی بگذارد.
این همان جایی است که الکترواکوپانکچر ایجاد می شود. نقاطی را که به علائم شما مرتبط هستند، تحریک می کند تا به جریان خون مجدد کمک کند. در حالی که دستگاه فشار الکتریکی به آنها می دهد، دو سوزن در اطراف نقطه قرار می گیرند.
الکترواکوپانکچر برای کمک به افزایش اثرات بالقوه درمانی اکوپانکچر استاندارد است.

در طول جلسه الکترواکوپانکچر چه اتفاقی می افتد؟

الکترواکوپانکچر به طور معمول توسط متخصص مربوطه انجام می شود. یک جلسه ممکن است به این صورت باشد:
– متخصص الکترواکوپانکچر علائم شما را ارزیابی کرده و نکاتی را برای درمان انتخاب می کند.
– آنها یک سوزن در محل درمان و یک سوزن دیگر در نزدیکی آن قرار می دهند.
– پس از وارد شدن سوزن ها به عمق صحیح ، متخصص مربوطه از الکترودها برای اتصال سوزن ها به دستگاه مخصوص آن استفاده می کند.
– بعد از اتصال الکترودها، آنها دستگاه را روشن می کنند. دستگاه های الکترو الکترواکوپانکچر دارای تنظیمات جریان و ولتاژ قابل تنظیم هستند. در ابتدا از ولتاژ و فرکانسهای پایین استفاده خواهد شد، اگرچه متخصص مربوطه ممکن است فرکانس و ولتاژ جریان را در حین درمان تنظیم کند.
– جریان الکتریکی پالس می کند و بین دو سوزن متناوب می شود.
یک جلسه معمولی ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد، که کمتر از متوسط ​​جلسه اکوپانکچر است.

الکترواکوپانکچر

آیا مزاحمت ایجاد می کند؟

جریان الکتریکی مورد استفاده در الکترواکوپانکچر مستقیماً روی شما تأثیر نمی گذارد. اگرچه ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا لرزش داشته باشید ، اما به غیر از یک خار سریع در هنگام قرار دادن سوزن، نباید در طول درمان درد داشته باشید. بسیاری از افراد گزارش می کنند که هیچ دردی احساس نمی کنند، حتی با قرار دادن سوزن.

الکترواکوپانکچر چقدر موثر است؟

الکترواکوپانکچر درمانی نسبتاً جدید است، بنابراین شواهد زیادی برای اثبات اثربخشی آن در استفاده های مختلف وجود ندارد.
هنوز تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان می دهد که ممکن است مقداری از عوارض جانبی شیمی درمانی، آرتروز و درد حاد (کوتاه مدت) تسکین یابد.

آرتروز

در یک بررسی ۲۰۰۵، دو مطالعه بررسی مزایای الکترواکوپانکچر برای آرتریت روماتوئید (RA) بررسی شد.
در یک مطالعه از روش های درمانی الکترواکوپانکچر استفاده شده است. در این مطالعه، کسانی که تحت درمان با این روش قرار گرفتند، کاهش چشمگیر درد زانو را فقط ۲۴ ساعت پس از درمان گزارش کردند. این اثر تا چهار ماه پس از درمان ادامه دارد.
با این حال، نویسندگان این بررسی خاطر نشان کردند که این مطالعه فقط تعداد کمی از شرکت کنندگان را شامل می شد و از کیفیت پایینی برخوردار بود.
در یک بررسی جدیدتر از سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۱ آزمایش کنترل شده تصادفی بر روی الکترواکوپانکچر برای آرتروز زانو بررسی شده است. نتایج نشان می دهد الکترواکوپانکچر به کاهش درد و بهبود حرکت کمک می کند. نویسندگان اظهار داشتند که به نظر می رسد این مطالعات به چهار هفته درمان نیاز داشتند.
نویسندگان این مطالعه با تأکید بر نیاز به آزمایشات با کیفیت بیشتر برای حمایت از مزایای درمان الکترواکوپانکچر نتیجه گیری کردند.

درد حاد

در یک بررسی ۲۰۱۴ از یک منبع معتبر، چندین مطالعه حیوانات پیش بالینی در مورد استفاده از الکترواکوپانکچر به عنوان نوعی تسکین درد را بررسی کرد. نتایج نشان می دهد که الکترواکوپانکچر می تواند به کاهش انواع مختلف درد کمک کند.
نویسندگان همچنین شواهدی را یافتند که نشان می دهد ترکیبی از الکترواکوپانکچر و داروهای ضد درد می تواند موثرتر از دارو به تنهایی باشد. این امیدوار کننده است ، زیرا ممکن است به این معنی باشد که استفاده از این روش برای تسکین درد می تواند نیاز به دوزهای بالای دارو را کاهش دهد.
بخاطر داشته باشید که این نتایج از مطالعات حیوانات حاصل شده است. برای درک تأثیرات این روش بر درد در انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

حالت تهوع مربوط به شیمی درمانی

در یک بررسی ۲۰۰۵ منبع معتبر از ۱۱ کارآزمایی تصادفی ، استفاده از الکترواکوپانکچر برای کاهش استفراغ مربوط به شیمی درمانی را بررسی کرد. نویسندگان اشاره کردند که به نظر می رسد این روش برای کاهش استفراغ درست بعد از درمان شیمی درمانی بیش از اکوپانکچر استاندارد مفید باشد.

آیا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند؟

همانند اکوپانکچر استاندارد ، الکترواکوپانکچر می تواند برای برخی افراد عوارض جانبی کمی ایجاد کند.

اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– حالت تهوع خفیف،
– سرگیجه ، احساس ضعف یا غش کردن،
– درد یا خونریزی سبک هنگام قرار دادن سوزن،
– قرمزی یا کبودی در محل سوزن،
– عفونت در محل سوزن، اگرچه این مورد نادر است . چرا که از سوزن های استریل یکبار مصرف استفاده می شود.

اگر سوزن سوزن شدن یا لرزش جریان الکتریکی باعث ناراحتی می شود، فورا پزشک متخصص الکترواکوپانکچر خود را مطلع کنید. اگر ولتاژ خیلی زیاد باشد، احساس ناخوشایند می شود. برق گرفتگی امکان پذیر است، اما اگر متخصص مربوطه شما آموزش ببیند و دستگاه به درستی کار کند، نادر است.

آیا الکترواکوپانکچر خطری هم دارد؟

الکترواکوپانکچر اگر توسط یک ارائه دهنده ماهر انجام شود به طور کلی بسیار ایمن است. با این حال، اگر صحیح انجام نشود، می تواند باعث آسیب دیدگی داخلی یا حتی شوک الکتریکی شود.
علاوه بر این، شما نباید الکترواکوپانکچر را امتحان کنید اگر:
– باردار هستید،
– دسابقه بیماری قلبی داشته باشید،
– سکته کرده اید،
– از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب استفاده می کنید،
– صرع داشته باشید،
– تشنج را تجربه کرده اید.
به طور کلی توصیه می شود قبل از اقدام به درمان جدید با پزشک خود صحبت کنید، خصوصاً اگر در زمینه سلامتی مشکلی دارید.

چگونه می توانم یک متخصص الکترواکوپانکچر پیدا کنم؟

اگر می خواهید الکترواکوپانکچر را تجربه کنید، ابتدا باید یک متخصص دارای مجوز دولتی پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که آیا هنگام تماس با شما تحریک الکتریکی ارائه می دهند تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. همه کلینیک های الکترواکوپانکچر این روش درمانی را ارائه نمی دهند. اما کلینیک آریا پارس در این مورد، ممتاز است.
قبل از قرار ملاقات، چند سوال از پزشک بپرسید، مانند:
– آیا آنها در زمینه الکترواکوپانکچر آموزش یا گواهینامه دارند،
– چه مدت یک درمان معمول طول می کشد،
– چه مدت است که آنها با مشتریان معالجه می کنند،
– آیا آنها تجربه استفاده از الکترواکوپانکچر برای درمان علائم شما را دارند،
– آیا بیمه درمانی را می پذیرند.
اگر نگران درد و ناراحتی هستید، به آنها بگویید. آنها ممکن است بتوانند نگرانی های شما را برطرف کنند و به شما کمک کنند تا قبل از اولین جلسه خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
الکترواکوپانکچر معمولاً در طول چندین هفته درمان های زیادی را به طول می انجامد تا تغییری ایجاد کند، بنابراین انتظار می رود که برای درمان های بیشتر از شما درخواست شود.
حتی اگر پزشک الکترواکوپانکچر که انتخاب کرده اید بیمه درمانی را بپذیرد، همه ارائه دهندگان بیمه الکترواکوپانکچر را تحت پوشش قرار نمی دهند، بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی بفهمید آیا اینها درمان های مربوطه را پوشش می دهند – و اگر چنین است، به چه صورت است.

خط آخر

الکترواکوپانکچر با اکوپانکچر ارتباط نزدیکی دارد اما شامل تحریک دو سوزن با جریان الکتریکی است. برخی معتقدند که این باعث بهبود خواص درمانی اکوپانکچر می شود.
شواهد محدودی برای اثبات بسیاری از ادعاهای مطرح شده در مورد الکترواکوپانکچر وجود دارد. اما تحقیقاتی که وجود دارد نشان می دهد که ممکن است به چندین مسئله سلامتی از جمله آرتروز، درد حاد و عوارض شیمی درمانی کمک کند.
الکترواکوپانکچر عملی کاملا مطالعه شده و مبتنی بر شواهد است که برای هزاران سال با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. ما نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد افزودن برق به این روش قدیمی داریم.

برای رزرو درمان الکترواکوپانکچر همین حالا با کارشناسان ما در کلینیک آریا پارس تماس بگیرید.