۱۵ روش درمانی مبتنی بر آب که در طب سنتی و جایگزین استفاده می شود

آب درمانی و استفاده از آب، هم در داخل و هم از خارج و در دماهای متفاوت، برای اهداف بهداشتی است. آب درمانی که به عنوان “درمان با آب” نیز شناخته می شود، شامل درمان هایی مانند سونا، حمام بخار، حمام پا، کنتراست درمانی، حمام نشسته و پاکسازی روده است.
اگرچه برخی از اشکال آب درمانی معمولاً در شیوه های پزشکی سنتی استفاده می شود، برخی از روش های آب درمانی وجود دارند که توسط علم پشتیبانی نمی شوند و با علم کاذب هم مرز هستند.

تاریخچه آب درمانی

از حمام‌های رومی گرفته تا چشمه‌های آب گرم معدنی، فرهنگ‌های سراسر جهان برای قرن‌ها از آب برای درمان انواع نگرانی‌های سلامتی استفاده کرده‌اند.
پدر سباستین نایپ، راهب باواریایی قرن نوزدهمی، به طور گسترده به عنوان پدر آب درمانی مدرن شناخته می شود. استفاده نایپ از آب سرد و گرم متناوب، به نام کنتراست آب درمانی، هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.
در همان دوره، وینسنت پریسنیتس اولین کلینیک آب درمانی را در گرفنبرگ آلمان به عنوان بخشی از یک جنبش طبیعت گرایی بزرگتر، که شامل خوردن غذاهای درشت و مقادیر فراوان آب بود، تأسیس کرد.
اندکی پس از آن، آب درمانی و شور طبیعت گرایی به ایالات متحده گسترش یافت، جایی که جان هاروی کلوگ قصد داشت به طور علمی مزایای آن را در بیمارستان بتل کریک در میشیگان اثبات کند. کلوگ شیفتگی خاصی به پاکسازی کولون داشت.
آب درمانی در اروپا، آسیا و بخش‌هایی از ایالات متحده (از جمله چشمه‌های ساراتوگا در نیویورک که فرانکلین دلانا روزولت اغلب در آنجا رفت و آمد می‌کرد) رایج است، جایی که مردم به طور مرتب از چشمه‌های معدنی آب گرم می‌برند.

اصول

به گفته طرفداران آب درمانی، آب سرد و گرم باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی می شود که برای سلامتی انسان مفید است. از جمله:
– آب داغ باعث گشاد شدن عروق خونی سطحی، فعال شدن غدد عرق، شل شدن مفاصل و حذف مواد زائد سمی از بافت ها می شود.
– آب سرد باعث انقباض عروق خونی سطحی می شود و جریان خون را از ناحیه آسیب دیده دور می کند تا التهاب را تسکین دهد.
گفته می شود که غوطه ور کردن بدن در آب، درد مفاصل و آسیب عضلانی را با خنثی کردن گرانش و کاهش فشار روی مفصل یا بدن به طور کلی تسکین می دهد.
وسایل مختلفی برای ارائه آب درمانی استفاده می شود، از جمله مخازن غوطه وری تمام بدن، وان های مخصوص بدن، حمام های گردابی و پوشش های آب سرد و گرم (کمپرس).

فواید آب درمانی

انواع

آب درمانی اغلب در مراکز بهداشتی، چشمه های معدنی و کلینیک فیزیوتراپی و حتی در خانه انجام می شود. انواع متداول آب درمانی عبارتند از:
تمرینات آبی: ورزش در استخر آب گرم یا خنک به شما امکان می دهد با مقاومت و فشار کمتری روی مفاصل ورزش کنید. این می تواند برای افراد کمردرد، آرتریت، چاقی، سن بالا یا ناتوانی جسمی مفید باشد. آب درمانی دیسک کمر و آب درمانی زانو از این نوع می باشد.
بالنیوتراپی: تصور می شود خیساندن در آب های غنی از مواد معدنی یا چشمه های آب گرم معدنی طبیعی فواید درمانی دارد. گفته می شود که این عمل که به عنوان آب درمانی شناخته می شود، آرتریت، کمردرد، اختلال عملکرد سیستم ایمنی و فیبرومیالژیا را درمان می کند.
آب درمانی کولون: همچنین به عنوان پاکسازی کولون یا آبیاری شناخته می شود، این عمل شامل شستشوی مدفوع از روده بزرگ است، که طرفداران ادعا می کنند می تواند به پاکسازی سموم و بهبود سلامت کمک کند.
کمپرس: این شکل از آب درمانی شامل پیچیدن حوله های خیس شده در آب گرم یا خنک روی قسمتی از بدن برای افزایش گردش خون یا کاهش التهاب است. معطرها اغلب برای اهداف درمانی مختلف به روکش ها اضافه می شوند.
آب درمانی کنتراست: همچنین به عنوان درمان مداری با آب شناخته می شود، شامل غوطه وری متناوب در آب سرد و گرم برای درمان درد مزمن یا ترویج تخلیه لنفاوی (در نتیجه حذف سموم از سیستم ایمنی) است.
مخازن شناور: همچنین به عنوان مخازن ایزوله یا مخازن غوطه وری شناخته می شود، این عمل شامل شناور شدن در بالای یک حوضچه کم عمق از آب شور در یک مخزن مهر و موم شده و تیره شده است. گفته می شود که انجام این کار باعث کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب و آرامش عضلات می شود.
حمام پا: خیساندن پاها می تواند تورم و درد را پس از یک روز طولانی روی پا کاهش دهد. اما، می توان از آن برای نرم کردن بافت ها قبل از درمان پای آبگرم نیز استفاده کرد. برخی افراد حتی ادعا می کنند که حمام غذا می تواند گردش خون را متعادل کند و احتقان را در سر، ریه ها و اندام های لگن کاهش دهد.
حرارت داغ: گفته می شود که استفاده از کمپرس گرم یا بطری آب گرم روی قفسه سینه علائم حاد سرماخوردگی یا برونشیت را تسکین می دهد.
حمام یخ: حمام یخ که در بین ورزشکاران رایج است، شامل خیساندن در وان آب بین ۴۵ تا ۶۵ درجه فارنهایت برای تسریع بهبودی پس از آسیب دیدگی یا ورزش شدید است. حمام یخ که به عنوان غوطه وری در آب سرد نیز شناخته می شود، به طور فزاینده ای با سرما درمانی جایگزین شده است که بدن را در معرض انفجارهای کوتاه هوای سرد به اندازه -۲۸۰ درجه فارنهایت قرار می دهد.
سونا: سونا نوعی آب درمانی است که در آن هوای خشک و گرم باعث ترشح سموم، سوزاندن کالری، شل شدن ماهیچه ها و بهبود کیفیت پوست می شود.
حمام سیتز: حمام سیتز شامل نشستن یک وان آب برای درمان بیماری هایی است که بر ناحیه مقعد، یا ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. حمام سیتز معمولاً برای هموروئید، سندرم پیش از قاعدگی و شقاق مقعدی استفاده می شود.
حمام بخار: حمام های بخار شامل اتاق هایی پر از وسایل گرم و مرطوب است که طرفداران ادعا می کنند می تواند مزایای سونا را تقویت کند. حمام ترکی نوعی حمام بخار است که از رطوبت بالاتر و دمای کمتر استفاده می کند.
حمام های درمانی: حمام های درمانی شامل خیساندن در وان آب گرم برای درمان بیماری های پوستی، مشکلات مفصلی یا استرس عاطفی است. معمولاً از مواد افزودنی از جمله نمک اپسوم، روغن های آروماتراپی، نمک های دریای مرده و گیاهان استفاده می شود. حمام گلی نوعی حمام درمانی است.
واتسو: این یک تکنیک ماساژ جایگزین است (که از کلمات “آب” و “شیاتسو” ابداع شده است) که در آن یک درمانگر در حالی که شما به راحتی در یک استخر آب گرم شناور هستید، ماساژ انجام می دهد.
آب درمانی گرداب: گفته می شود که گرداب به جای غوطه ور کردن اندام یا بدن در آب ساکن، مزایای بیشتری از جمله افزایش گردش خون و بهبود ترمیم بافت پس از سوختگی، زخم، یا سایر آسیب های پوستی را ارائه می دهد.

این مطلب را نیز بخوانید:   استخر درمانی برای تسکین درد آرتروز

شواهد بالینی

اگرچه بسیاری از ادعاهای بهداشتی در مورد آب درمانی پشتیبانی نمی شوند (و چندین مورد دور از ذهن هستند)، اشکال دیگر توسط بدنه بزرگتری از تحقیقات پشتیبانی می شود. این امر به ویژه در مورد شرایطی مانند آرتریت و استفاده از آب درمانی در بین درمانگران ورزشی صادق است.

آرتروز
در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در Clinical Rehabilitation منتشر شد، محققان اثربخشی دو جلسه ورزش در آب را با آموزش گروهی هفته‌ای یک‌بار در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو مقایسه کردند. پس از هشت هفته، افرادی که درگیر تمرینات آبی بودند نسبت به افرادی که شرایط خود را مدیریت کردند اما در آب درمانی شرکت نکردند، درد کمتر و عملکرد مفصل را بهبود بخشیدند.
بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۶ که در پایگاه داده‌های مرورهای سیستماتیک کاکرین منتشر شد، ورزش در آب ممکن است درد، ناتوانی و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به آرتروز زانو یا لگن بهبود بخشد، اما فواید آن معمولا کوتاه‌مدت است.

روماتیسم مفصلی
بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ در مجله بین‌المللی بیماری‌های روماتیسمی، در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، آب درمانی ممکن است نتایج را در صورت استفاده در ترکیب با داروهای تجویز شده بهبود بخشد.
برای این مطالعه، نیمی از شرکت کنندگان آب درمانی با داروهای آرتریت روماتوئید دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر تنها با دارو درمان شدند. پس از ۱۲ هفته، گروه دریافت کننده آب درمانی سطوح آنتی اکسیدانی را افزایش داد و استرس اکسیداتیو را کاهش داد، که نشان می دهد پیشرفت بیماری کند شده است.

این مطلب را نیز بخوانید:   برنامه تمرین آب درمانی

ریکاوری ورزشی

مروری بر مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷ در مجله تحقیقات قدرت و حالت‌سازی نشان می‌دهد که غوطه‌وری در آب سرد و درمان با آب کنتراست ممکن است بهبودی را پس از ورزش و فعالیت بدنی شدید بهبود بخشد.
بر اساس این تحقیقات، غوطه وری در آب سرد باعث بهبود ریکاوری در ورزشکاران پس از ۲۴ ساعت می شود که با زمان های سرعت و عملکرد پرش اندازه گیری می شود. به طور مشابه، ورزشکارانی که تحت درمان با آب کنتراست قرار گرفتند، پس از ۴۸ ساعت بهبودی بهتری نسبت به کسانی که این کار را انجام ندادند، تجربه کردند.
با این حال، هیچ یک از انواع آب درمانی درک بهبودی را در بین ورزشکاران بهبود نداد، به این معنی که علائم گزارش شده کم و بیش یکسان بود.

موارد احتیاط

آب درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد. قرار گرفتن در معرض سرمای ناگهانی یا گرمای طولانی مدت می تواند اثرات نامطلوبی بر سیستم قلبی عروقی داشته باشد. خیساندن طولانی مدت می تواند منجر به خیساندن پوست و عفونت شود.
به طور مشابه، پاکسازی روده بزرگ می تواند فلور باکتریایی طبیعی در روده تحتانی و همچنین تعادل الکترولیت های بدن را در صورت استفاده بیش از حد مختل کند.
در افرادی که دارای شرایط بهداشتی زیر هستند ممکن است لازم باشد از هیدروتراپی اجتناب شود یا با احتیاط استفاده شود:
– بیماری قلب و عروقی
– فشار خون بالا
– سرماخوردگی، آنفولانزا، یا سایر عفونت های تنفسی
– تب شدید
– بی اختیاری
– بیماری کلیوی
– ترومبوز
– عفونت های پوستی
– سرطان
– بارداری

همیشه قبل از استفاده از هر نوع آب درمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.
هیدروتراپی دسته وسیعی از تکنیک‌های درمانی است که برخی از آنها بخشی از فرهنگ پزشکی مدرن هستند و برخی دیگر نیستند. درباره کسی که ادعا می کند آب درمانی می تواند یک بیماری یا شرایط را “درمان” کند تحت تأثیر قرار نگیرید.
آب درمانی گاهی اوقات می تواند درمانی باشد، اما هرگز به عنوان یک درمان برای هیچ بیماری در نظر گرفته نشده است و نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت های پزشکی استاندارد استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.