تکارتراپی شکلی از ترکیب گرمادرمانی تماسی و الکتریسیته درمانی است. یک روش پزشکی است که انرژی الکترومغناطیسی را در بافت های بیولوژیکی اعمال میکند. فرکانس الکترومغناطیسی به کار برده شده از طیف فرکانس رادیویی منشا میگیرد. این روش برخلاف الکتریسیته درمانی، انقباض عضلانی را تحریک نمی کند. طیف طول موج درمانی در محدوده ۳۰۰ KH تا ۱/۲ MH قرار دارد.
مسیر جریان با فرکانس بالا و میدان الکترومغناطیسی ساخته شده توسط موقعیت الکترود ها و وضعیت بدن بیمار تعیین می شوند.
میدان الکترومغناطیسی ساخته شده، به صورت خازنی یا مقاومتی، حرارت تولید میکند و این امکان را می دهد تا برنامه درمانی هدفمند و آسان مدیریت شود.
گشادی عروق ناشی از گرما، تبادل مواد را افزایش می دهد که باعث درناژ مایع از منطقه ی ملتهب و هجوم سلول های ترمیم کننده می شود. تکارتراپی از طریق تحریک تولید اندورفین، خاصیت برطرف کننده درد هم دارد. تکارتراپی برای تحریک زیستی بافت هایی با مقاومت متفاوت از جریان هایی با فرکانس بالا استفاده می کند.
تاثیرات مفید تکارتراپی بیشتر در درمان فیزیکی، توانبخشی و مدیریت درد کاربرد دارد:
– کوفتگی و پیچ خوردن
– توانبخشی بعد از جراحی
– تروما های ورزشی
– اختلالات عضلانی و تاندونی
– نوروپاتی ها
– بافت های اسکار
– اختلالات ستون مهره ها و مفاصل محیطی
– اختلالات عروقی و سیستم لنفاتیک
– اختلالات ارتوپدی سیستم عصبی محیطی
– توانبخشی کف لگن
– درد های حاد و مزمن
گفتیم که تکارتراپی شکلی از گرمادرمانی درون زا (باعث بهبود بدن شما با تولید گرما در داخل آن می شود) بر پایه موج های رادیویی است. همچنین به عنوان “انتقال الکتریکی خازنی و مقاومتی” شناخته می شود. انواع دیگر درمان با لیزر شامل TENS و PEMF هستند که از طول موج های متفاوتی استفاده می کنند. ما یک دستگاه تکار را در کلینیک آریا پارس انتخاب کردیم چون کارایی آن کاملا توسط پژوهش های آکادمیک تایید شده است. همچنین بین ورزشکاران و بسیاری از بیماران ما که ورزشکاران حرفه ای یا غیرحرفه ای هستند، محبوبیت دارد.

تکارتراپی

تکارتراپی چگونه کار می کند؟

آیا تا به حال پیش آمده که زانویتان ضربه بسیار بدی بخورد و سپس آن را مالش دهید تا درد آن برطرف شود؟ در واقع درد برطرف نمی شود. اتفاقی که می افتد این است که اعصاب اطراف به دلیل مالش، تحریک می شوند و پیام درد از زانوی شما مغشوش می شود. درد مثل قبل باقی می ماند اما مغز آن را به آن اندازه ثبت نمیکند. در حین تکارتراپی، یک سر الکترود در محل درد قرار خواهد گرفت و شما احساس ضعف خواهید داشت. این ضربه اثر مشابهی ایجاد میکند و درد شدید تری را به وجود می آورد. این تحریک عصب، می تواند اعصاب شما را از پیچیده کردن بدتر کردن درد داخلی تان متوقف کند و می تواند التهاب را تسکین دهد، در نتیجه باعث کاهش درد هم می شود. به علاوه گرما، متابولیسم شما را سرعت می بخشد. این باعث می شود که خون سریعتر جریان یابد و اکسیژن بیشتری دریافت کند. در نتیجه اکسیژن بیشتر و سایر مواد التیام دهنده سیستم های طبیعی بدنتان، به محل درد کشیده می شوند. مواد زائد هم سریعتر حذف می شوند. نتیجه کلی این است که درد شما به طور قابل توجهی کاهش می یابد و آسیب سریعتر بهبود پیدا می کند.
آزمایش ها نشان می دهد که این روش بیش از نیمی از درد تجربه شده را کاهش می دهد.
آزمایشی که توسط Osti و همکارانش در سال ۲۰۱۵ انجام شده است، تکار و نوع دیگری از درمان با نور را روی ۶۶ نفر که دردی را تجربه می کردند، بررسی میکند. آن ها از دو مقیاس برای ارزیابی تغییرات استفاده کردند:
۱. یک مقیاس درد بصری که توسط فردی که درمان را اجرا می کند استفاده می شود (مقیاس آنالوگ بصری).
۲. یک مقیاس درد تجربه شده که برای کمک به بیماران استفاده می شود تا افزایش یا کاهش درد خود را گزارش کنند (مقیاس ناتوانی اوسوستری).
درد گزارش شده طی دوره ی ۱۰ جلسه ای و ۳ هفته ای از ۱۳/۰ ± ۵۴/۰ در مقیاسی که درد تجربه شده را اندازه میگیرد، به ۱۹/۸ ± ۲۳/۵ رسید. به ویژه، تاثیر تکارتراپی که برای درد کمر و پا به کار گرفته شده بود، بسیار قوی بود.
پیش از این، در سال ۲۰۱۴ یک بررسی پژوهشی بسیار کاربردی درباره عمل تکارتراپی انجام داده شد. محققین پی بردند که این پژوهش این ادعا را تایید می کند که تکارتراپی میتواند به طور موثر و سریع، آسیب های زانو، شانه، لگن، مچ پا، ستون مهره ها، دست و عضلات را به خوبی التهاب دردناک، اختلالات عضلانی و استخوانی-مفصلی ( آرتروز، کمر درد، درد سیاتیک) درمان کند.
پس، دستگاه تکار برای افرادی با درد های شدید، تسکین و آسودگی را فراهم میکند و ما از این بابت خرسندیم.

درمان با تکار توسط ورزشکاران بزرگ دنیا استفاده می شود

تکارتراپی در بین ورزشکاران حرفه ای به ویژه دونده ها بسیار محبوب است.
تکنولوژی تکارتراپی توسط ورزشکاران حرفه ای از جمله قهرمانان دو سرعت یوسین بولت (سریعترین مرد جهان چندین بار) و جاستین گاتلین، دونده ماراتن و چندی دیگر توصیه شده است.
اگر در حین دویدن دچار آسیب شده اید و مسابقه بزرگی در پیش دارید، از شما دعوت میکنیم تا بیایید و خودتان دستگاه تکار را امتحان کنید. دستگاه از دو پد الکترودی تشکیل شده است که تکنولوژی های الکتریسیته درمانی را فراهم می کنند و همچنین توسط تکنیک های دستی حمایت می شوند که به یک فیزیوتراپیست نیاز است تا این تکنیک ها را انجام دهد. شما می توانید ۳۰ دقیقه درمان داشته باشید تا ببینید آیا برای شما کمک کننده است یا خیر.

آیا میخواهید درمان تکار را امتحان کنید؟

اکنون که بیشتر درباره ی تکارتراپی می دانید، می بینید که یک فرصت عالی وجود دارد که واقعا درد شما را تسکین خواهد داد. طبق تجربه ما، درد هر شخص اندکی متفاوت است، بنابراین ما توصیه میکنیم به یک فیزیوتراپیست معتبر در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس مراجعه کنید تا اطمینان یابید که بهترین مدیریت درد و رژیم بهبودی را دریافت کرده اید. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، همین حالا از طریق سامانه های ارتباطی مندرج در وبسایت، با ما تماس بگیرید تا مورد مشاوره اریگان قرار بگیرید و درباره گزینه های درمان برای درد یا آسیب خود، گفتگو کنید (همینطور، هزینه های احتمالی تکارتراپی را هنگام رزرو اعلام میکنیم).

برای رزرو تکارتراپی خود، همین حالا با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.