تاندینوپاتی آشیل یک وضعیت دردناک تاندون آشیل است که مربوط به عدم توانایی ترمیم موفقیت آمیز خود پس از استرس های مکرر یا آسیب دیدگی است.
تاندینوپاتی آشیل یک آسیب معمول در ورزش است اما در فعالیت های غیر ورزشی نیز می تواند رخ دهد. این آسیب دیدگی در حال افزایش است زیرا افراد بیشتری به ورزش های تفریحی و رقابتی می پردازند. (برای درمان فیزیوتراپی ورزشی خود، همین حالا با کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس، با متخصص فیزیوتراپی ورزشی تماس بگیرید.)
از تاندینوپاتی آشیل به عنوان تاندونیت آشیل، تاندینیت آشیل و تاندینوز آشیل نیز یاد می شود. به نظر نمی رسد که التهاب التهاب مفاصل کاملاً صحیح باشد، زیرا در صورت وجود علائم التهاب، تعداد اندکی وجود دارد، بنابراین التهاب تاندینوپاتی اصطلاح ترجیحی است.

آناتومی تاندون آشیل

تاندون آشیل بزرگترین تاندون بدن است که عضلات ساق پا را به پاشنه متصل می کند. این یک بند جامد از بافت فیبری است که از هزاران رشته رشته تشکیل شده است و به استخوان پاشنه وارد می شود تا لنگر ایمنی برای عضلات قدرتمند ساق پا ایجاد کند. این واحد عضله – تاندون – استخوان است که به ما امکان می دهد مرحله فشار قوی در راه رفتن یا دویدن را داشته باشیم. (برای درمان فیزیوتراپی پا و فیزیوتراپی زانو خود، همین حالا با بهترین کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس، با متخصص فیزیوتراپی تماس بگیرید.)

مشکلات تاندون آشیل رخ می دهد:
جایی که تاندون به استخوان پاشنه وارد می شود (از نوع درج کننده)، حدود ۲۵٪ موارد را تشکیل می دهد.
ارتفاع بالاتر از تاندون در حدود ۲ تا ۶ سانتی متر از پاشنه، جایی که منطقه ای از خون رسانی ضعیف وجود دارد (نوع غیر درج کننده)، ۷۵٪ باقی مانده را تشکیل می دهد

چه عواملی باعث ایجاد تاندینوپاتی در آشیل می شود؟
تاندونیت آشیل یک آسیب بیش از حد است که در اثر اعمال تنش های تکراری روی تاندون در طی یک دوره زمانی ایجاد می شود. این می تواند به دلیل استفاده بیش از حد از عضلات ساق پا یا افزایش ناگهانی فعالیت گوساله باشد که هر دو تاندون را تحت فشار قرار می دهند و می توانند روند التهابی را شروع کنند.
پارگی میکروسکوپی در تاندون اتفاق می افتد و روند التهابی سعی در التیام آنها دارد. تاندون به طور مکرر سعی در بهبودی خود دارد اما نمی تواند از پس بارهای تحمل شده برآید. تاندون از نظر خون رسانی ضعیفی است و این بدان معناست که نمی تواند بهبود یابد و به خوبی با آسیب ریزشی که هنگام ورزش ایجاد می کنیم سازگار شود.
در نهایت ممکن است بافت اسکار ریخته شود و رگهای خونی جدید و اعصاب درد به درون تاندون رشد کرده و زمینه ایجاد تاندون دردناک در هنگام ورزش را فراهم کنند. این می تواند تاندون را ضخیم کرده و باعث ایجاد اصطکاک در غلاف اطراف آن شود.
عوامل خطرساز شامل خطاهای تمرینی در ورزش (افزایش بیش از حد شدت یا تکنیک ضعیف)، وضعیت اندام اندام تحتانی بدن، فعالیت های دویدن و پرش، اضافه وزن، دیابت و بیماری آرتروز می باشد. (برای درمان فیزیوتراپی لگن و فیزیوتراپی ستون فقرات خود، همین حالا با بهترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران آریا پارس، با متخصص فیزیوتراپی در تهران تماس بگیرید.)

درد تاندون آشیل

علائم تاندون آشیل

– درد تاندون صبح ها یا هنگام فعالیت، با درد شروع می شود، اما هنگامی که تاندون فشار می آورد می تواند به شدت افزایش یابد
– سفتی صبحگاهی
– درد بعد از ورزش یا روز بعد
– ضخیم شدن تاندون در موارد مزمن
– کاهش قدرت ماهیچه نرمه ساق پا یا کاهش توانایی انجام فعالیت
– “پاپ” یا “ترک” ناگهانی در پشت پاشنه پا در حین فعالیت ممکن است به این معنی باشد که شما تاندون آشیل را به طور جزئی یا کامل پاره کرده اید. در این مورد باید سریعاً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

این مطلب را نیز بخوانید:   درد پا در دونده ها - یک راهنمای سریع (قسمت دوم)

تشخیص تاندینوپاتی آشیل

فیزیوتراپیست یا جراح سابقه ذهنی را از شما می پرسد، از شما در مورد درد شما می پرسد، چه زمانی درد آن را تشدید می کند و غیره. آنها می توانند از این طریق سایر مشکلات مچ پا و پا را رد کنند و به معاینه ساق پا و پا بروند.
دامنه حرکات پا و زانو ارزیابی خواهد شد و گوساله و تاندون آشیل به طور دستی از نظر هر ناحیه حساس یا ضخیم شده بررسی می شود. ناهنجاری های وضعیتی پا مانند کمان، ساق پا، ضربه زانو و صافی پا مشخص خواهد شد. (برای درمان فیزیوتراپی کمر و فیزیوتراپی گردن خود، همین حالا با کلینیک آریا پارس، با بهترین فیزیوتراپیست تهران تماس بگیرید.)
در برخی موارد سونوگرافی و اسکن ام آر آی برای ایجاد نوع مشکل موجود در تاندون و هدایت درمان انجام می شود.

درمان تاندینوپاتی آشیل

بسیاری از روشهای درمانی برای کنترل تاندینوپاتی آشیل پیشنهاد شده است اما تعداد کمی از آنها شواهد اثبات کننده مفید بودن دارند.
تاندینوپاتی حاد آشیل توسط فیزیوتراپی با استفاده از پروتکل PRICE درمان می شود:

– متوقف کردن یا کاهش فعالیت تشدید کننده، از جمله اصلاح خطاهای آموزش
– استراحت قطعه
– ناحیه ملتهب تاندون را از بین ببرید
– فشرده سازی مانند استفاده از آستین فشار
– بالا بردن پا هنگام استراحت، به خصوص اگر درد شدید باشد یا تورم در اطراف قسمت آسیب دیده تاندون وجود داشته باشد.

تاندینوپاتی مزمن آشیل:
– تغییر فعالیت تا حدی ضروری است. ممکن است مجبور شوید مدتی استراحت کنید. اگر تاندون به دلیل فعالیت شدید همچنان دچار استرس های مکرر شود، مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.
– اصلاح خطاهای آموزشی ضروری است. از افزایش ناگهانی شدت یا مدت زمان در ورزش باید خودداری شود. افزایش گام در توانایی های ورزشی بسیار مهم است.
– چینش نادرست زانو یا پا باید اصلاح شود، در صورت لزوم ارتزهایی مانند کفی نیز باید اصلاح شوند.
– قرص های ضد التهاب، به شرط توصیه پزشکی، ممکن است مفید باشند. اگر شک دارید با پزشک خود مشورت کنید.
– کشش عضلات خارج از مرکز. این تمرین برای درست کردن آن به یک فیزیوتراپیست احتیاج دارد زیرا این روش کمی مشکل است. عمل عضلات خارج از مرکز فعالیت عضلانی است که در هنگام طولانی شدن عضله رخ
– ی دهد. به عنوان مثال، اجازه می دهد تا هنگامی که عضله دوسر با صاف شدن آرنج، وزنه پس از عمل پیچ خوردن عضله، دوباره وزن کم شود. مقداری از درد عضلات و افزایش درد تاندون ممکن است طی دو هفته
– ول این نوع برنامه ها رخ دهد. (برای درمان فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی شانه خود، همین حالا با کلینیک آریا پارس، با ما تماس بگیرید.)
شاک ویو خارج از بدن یا ESWT. این یک روش درمانی با سونوگرافی با قدرت بالا است که ممکن است آسیب جزئی به تاندون وارد کند و بنابراین آن را مجبور به ترمیم خود کند. این یک درمان ایمن است که فقط با
– ند عارضه جانبی جزئی همراه است و نشان داده شده است که در صورت کشش خارج از مرکز، بیشتر از کشش خود به خود موثر است.
– ثابت نشده است که تزریق فرآورده های خونی مختلف مفید باشد.
– تزریق استروئید یا سرم نمکی ممکن است اثرات مفید کوتاه مدت داشته باشد اما در طولانی مدت مضر است.
– روش های مختلف جراحی برای موارد جدی تر که به سایر درمان ها پاسخ نداده اند امکان پذیر است.