برای درمان خار پاشنه ابتدا باید بدانید که خار پاشنه چیست. خار پاشنه یک وضعیت پا است که در اثر رشد استخوانی مانند ایجاد رسوب کلسیم ایجاد می شود که بین استخوان پاشنه و قوس پای شما گسترش می یابد.
خار پاشنه اغلب از جلو و زیر پاشنه شما شروع می شود. آنها درنهایت قسمتهای دیگر پای شما را تحت تأثیر قرار می دهند. طول آنها می تواند تا نیم اینچ باشد. ممکن است لزوماً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند.
تشخیص خار پاشنه می تواند چالش برانگیز باشد. خار پاشنه همیشه درد ایجاد نمی کند و همه درد پاشنه پا مربوط به خار نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رشد استخوانی و علل ایجاد آنها ، به مطالعه ادامه دهید.

علائم خار پاشنه

علائم خار پاشنه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– درد
– التهاب
– تورم در جلوی پاشنه پا

ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است در اثر لمس احساس گرما کند. این علائم ممکن است به قوس پای شما گسترش یابد. در نهایت ممکن است یک برآمدگی کوچک استخوانی دیده شود.
برخی خارهای پاشنه پا ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. همچنین ممکن است تغییری در بافت نرم یا استخوان های اطراف پاشنه مشاهده نکنید. خار پاشنه فقط از طریق اشعه ایکس و آزمایشات دیگری که برای مسئله پا دیگر انجام می شود کشف می شود.

چه عواملی باعث خار پاشنه می شوند؟

خار پاشنه مستقیماً در اثر کشیدگی طولانی مدت عضلات و رباط ها ایجاد می شود. سرانجام ، این فشار بیش از حد باعث ایجاد فشار در استخوان پاشنه (کالکانئوس) می شود و نیاز به درمان خار پاشنه در این مرحله احساس می شود.
خار پاشنه با گذشت زمان رشد می کند. بعد از یک تمرین یا یک رویداد ورزشی ، آنها ناگهان ظاهر نمی شوند. خار پاشنه هنگامی رخ می دهد که علائم اولیه مانند درد پاشنه را نادیده بگیرید.
فشارهای مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت دلیل اصلی خار پاشنه است. همچنین ممکن است از پوشیدن کفشی که از پای شما پشتیبانی نمی کند، ایجاد شود.

خار پاشنه نیز ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:
– آرتروز
– کبودی پاشنه پا
– اضافه وزن بدن
– کفش های ضعیف
– مسائل مربوط به راه رفتن
– پوشیدن دمپایی لا انگشتی بیش از حد
– کفش های فرسوده

بسیاری از افرادی که خار پاشنه دارند ، دچار ورم کف پا نیز هستند. این وضعیت دردناک با بافت سفت و رشته ای که بین پاشنه و انگشتان شما قرار دارد سروکار دارد. داشتن ورم کف پا احتمال ابتلا به خار خار پاشنه را افزایش می دهد.

پرسش و پاسخ: خار پاشنه در مقابل ورم کف پا

سوال: چه تفاوتی بین خار پاشنه و ورم کف پا وجود دارد؟
پاسخ:
یک تفاوت مشخص بین خار پاشنه و ورم کف پا وجود دارد ، اما این دو رابطه تنگاتنگی دارند. خار پاشنه یک برآمدگی استخوانی است که از پایین پاشنه در امتداد قوس کف پا رخ می دهد. اندازه آن متفاوت خواهد بود اما معمولاً از نیم اینچ بزرگتر نیست. خار پاشنه ممکن است هیچ علائمی در ارتباط با آن نداشته باشد. اغلب در اشعه ایکس کشف می شود.
ورم کف پا یک وضعیت دردناک است که در آن یک فرآیند التهابی در جایی اتفاق می افتد که ورم کف پا به پاشنه بچسبد. این اتفاق به این دلیل میفتد که نیروی غیرطبیعی به آن وارد می شود. اضافه وزن، استفاده بیش از حد یا پوشیدن کفش بدون قوس نگهدارنده می تواند باعث ایجاد یک نیروی غیر عادی شود.
به عنوان یک قاعده کلی، ورم کف پا بدون توجه به درمان در طی یک دوره زمانی خود به خود فروکش می کند. خار پاشنه برای همیشه در آنجا خواهد بود، مگر اینکه جراحی لازم باشد. خوشبختانه به ندرت به جراحی نیاز است.
پاسخ ها بیانگر نظرات متخصصان پزشکی ما است. تمام مطالب کاملاً اطلاعاتی است و نباید به عنوان توصیه پزشکی در نظر گرفته شود.

درمان خار پاشنه

تشخیص خار پاشنه

برای شما دشوار است خار پاشنه را بدون کمک پزشکی تشخیص دهید و همچنین، به درمان خار پاشنه بدون کمک پزشک فیزیوتراپیست متخصص بپردازید. این به این دلیل است که علائم مشابه اشکال دیگر درد در پاشنه پا و مشکلات پا است.
برای تشخیص صحیح باید به یک متخصص، مانند فیزیوتراپیست، جراح ارتوپدی یا متخصص غدد مطب مراجعه کنید. سپس می توانند درمان خار پاشنه را از طریق اشعه ایکس تشخیص و انجام دهند. شما می توانید هم اکنون از طریق تماس با کلینیک آریا پارس، نوبت خود را رزرو کنید.
برجستگی های استخوانی معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل است که در صورت بروز علل ناشناخته درد و التهاب پا، ابزار تصویربرداری تشخیصی ضروری است.
قبل از سفارش آزمایشات تصویربرداری ، پزشک معاینه فیزیکی پای شما را انجام می دهد تا علائم قرمزی یا التهاب را جستجو کند. پزشک همچنین حساسیت قابل توجه پا را بررسی می کند. حساسیت لطیف یکی دیگر از علائم خار پاشنه است.
پزشک متخصص همچنین ممکن است شما را در آزمایش های بدنی مانند ایستادن همزمان روی یک پا و همچنین کمی پیاده روی قرار دهد.

درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه در درجه اول شامل استراحت و تغییر سبک زندگی است. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی زیر برای خار پاشنه صحبت کنید.

کمپرس سرد

استفاده از کیسه های یخ یا کمپرس سرد تا ۱۵ دقیقه در یک زمان ممکن است با بی حس کردن موقت ناحیه باعث تسکین درد خار پاشنه شود. این روش همچنین به کاهش تورم کمک می کند. کمپرس سرد نسبت به بسته های حرارتی خار پاشنه ترجیح داده می شود زیرا گرما برای دردهای مفصلی و عضلانی بهتر عمل می کند.

تزریق داروهای ضد التهاب

برای درد شدید، پزشک متخصص می تواند عکس های کورتیکواستروئید را توصیه کند. این تزریق های ضد التهابی به کاهش درد و التهاب در سراسر پاشنه و قوس پا کمک می کند.

داروهای مسکن بدون نسخه

درد حاد یا کوتاه مدت ممکن است با کمک داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) کاهش یابد. اینها ممکن است شامل استامینوفن (تایلنول) ، آسپیرین یا ایبوپروفن باشد.
اگر داروی دیگری مانند داروهای رقیق کننده خون یا سایر مشکلات کبدی یا کلیوی دارید که می تواند از مصرف مسکن های OTC جلوگیری کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

تمرینات فیزیوتراپی و تمرینات کششی

پزشک متخصص شما ممکن است فیزیوتراپی را به عنوان روشی برای یادگیری و تمرین تمرینات برای جلوگیری از درد طولانی مدت توصیه کند، خصوصاً که داروهای ضد التهاب را می توان با خیال راحت فقط برای مدت کوتاهی مصرف کرد.
تمرینات درمان خار پاشنه شامل کشش عضلات پاشنه و قوس کف پا است. فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد که چگونه برخی از تمرینات را در خانه انجام دهید. این موارد را می توان در هر زمان از روز انجام داد، اما کشیدگی به خصوص در شب قبل از خواب می تواند مفید باشد.

باقی مطالب

استراحت یکی از اقدامات درمانی است که هم برای ورم کف پا و هم درمان خار پاشنه توصیه می شود.
استراحت نه تنها به کاهش درد حاد کمک می کند، بلکه با پا آمدن از پاها نیز می تواند از وخیم شدن وضعیت شما جلوگیری کند. استراحت به پا بعد از مدت ها ایستادن و سایر فعالیت ها بسیار مهم است.
در صورت درد حاد ناشی از خار پاشنه، پزشک متخصص پا شما ممکن است از شما بخواهد تا زمانی که علائم شما فروکش کند، به پا استراحت دهید. قرار دادن وزن روی پاشنه خود در حالی که درد دارد، احتمالاً وضعیت شما را بدتر می کند. همچنین می تواند زمان بهبودی شما را طولانی کند.

درج کفش ارتوتیک

درج های کفش ارتوتیک، مانند لنت های پاشنه، می توانند به شما در حمایت از قوس و پاشنه لازم برای کاهش درد کمک کنند. پد های پاشنه پا نیز می توانند از ساییدگی بیشتر جلوگیری کنند. آنها باید علاوه بر کفش مناسب برای محافظت از پا در اطراف آن استفاده شوند.

جراحی خار پاشنه

وقتی درد خار پاشنه پا شدید و مداوم شود، پزشک ممکن است جراحی را به شما توصیه کند. این نوع جراحی شامل برداشتن خار پاشنه است. گاهی اوقات همچنین شامل آزاد شدن ناحیه کف پا است.
درمان خار پاشنه پا از طریق جراحی، نه تنها درد را کاهش می دهد، بلکه هدف آن افزایش تحرک در کل پا است. اکثر افرادی که از این نوع جراحی ها استفاده می کنند، دچار ورم کف پا نیز هستند. با توجه به سایر روش های درمانی و درمانی موجود، جراحی فقط برای خار پاشنه معمول نیست.
قبل از توصیه به جراحی خار پاشنه، با انجام آزمایشات تصویربرداری نهایی از طریق اشعه ایکس و EKG و همچنین آزمایش جریان خون در پا، پزشک تشخیص می دهد که آیا شما یک کاندید مناسب هستید.
همچنین برای بهبودی کامل از جراحی خار پاشنه زمان لازم است تا بتوانید دوباره روی پای خود وزن بگذارید. روند بازیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– به پایتان استراحت دهید و از یخ استفاده کنید
– از کمپرس استفاده کنید
– تجهیزات پوششی را مورد استفاده قرار دهید

ورزش برای خار پاشنه

ورزش های کششی روش های خوبی برای تهویه کلی بدن هستند زیرا به شما کمک می کنند تا عضلات دردناک و رباط های سفت را تمرین داده و از آسیب دیدگی نیز جلوگیری کنند. همین مفهوم در مورد مدیریت و بهبودی درد خار پاشنه نیز صدق می کند.
انواع خاصی از کشش می تواند به بهبود درد و التهاب در مناطق پاشنه و ساق پا کمک کند. این شامل:
– تمرینات کششی Calf رو به دیوار
– تمرینات کششی Calf روی پله ها
– چرخش و دوران پا بر روی توپ گلف/تنیس
– حرکات انعطافی روی پاهای نشسته
– گرفتن حوله با انگشتان پا

روغنهای ضروری برای خار پاشنه

برخی از روغنهای ضروری ممکن است به عنوان ضد التهاب طبیعی عمل کنند تا هم درد و هم تورم را کاهش دهند. همچنین ممکن است برای تسکین بیشتر در قسمت پاشنه شما ماساژ داده شوند.
برخی از برجسته ترین روغنهای اساسی ضد التهاب عبارتند از:
– روغن ترنج
– روغن اوکالیپتوس
– روغن رازیانه
– روغن اسطوخودوس
– روغن پرتقال
– روغن رزماری
– روغن کنجد
– روغن آویشن
در حالی که هنوز مطالعاتی برای ارزیابی اثرات ضد التهابی آنها در حال انجام است، هنوز هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که ثابت کند روغنهای ضروری برای درمان خار پاشنه کار می کنند.
همچنین لازم به یادآوری است که این روغن ها خاصیت دارویی دارند. در صورت استفاده نادرست، می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. همیشه چند قطره از یک روغن ضروری را حداقل با سه برابر مقدار روغن حامل ترکیب کنید و قبل از استفاده، یک تست اولیه انجام دهید.

چگونه می توان از خار پاشنه جلوگیری کرد

جلوگیری از خار پاشنه نیاز به توجه بیشتر به سلامت کلی پا دارد. مراقب استرس های روزمره ای که روی پاهایتان می گذارید باشید. در پایان روز حتما به آنها استراحت دهید.
به عنوان یک قاعده سرانگشتی، هرگز نباید درد پاشنه پا را ایجاد کنید.
ادامه راه رفتن، ورزش یا پوشیدن کفشی که باعث درد پاشنه می شود، می تواند منجر به مسائل طولانی مدت مانند خار پاشنه شود. اگر بعد از هر فعالیتی درد پاشنه پا احساس کردید ، آن قسمت را یخ زده و به پای خود استراحت دهید تا بهتر شود.

برای رزرو درمان خار پاشنه خود، همین حالا با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.