سندرم تونل کارپ یا CTS مجموعه ای از علائم و نشانه های دست به دلیل فشرده شدن یکی از اعصاب است که از بازو وارد دست می شود. علائم تونل کارپ می تواند شامل درد، بی حسی و سوزن شدن در نواحی دست تأمین شده توسط عصب آسیب دیده باشد. از دست دادن قدرت و احساس در دست نیز ممکن است وجود داشته باشد.

علت سندرم تونل کارپ

عصب میانی تقریباً در مرکز مچ دست کف دست عبور می کند. در آن نقطه، آن را با ساختارهای محکم احاطه کرده اند که هیچ گونه نسبتی ندارند. اگر فشار در آن ناحیه افزایش یابد، توانایی انتقال عصب به طور معمول بر روی عصب تأثیر می گذارد و این منجر به بروز علائم می شود.
این عصب می تواند غلاف میلین عایق خود را از دست بدهد که به او امکان می دهد سریع پیام را منتقل کند و فیبرهای عصبی جداگانه نیز از بین می روند. رشته های عصبی که احساس را کنترل می کنند معمولاً اولین مواردی هستند که تحت تأثیر اعصاب حرکتی (کنترل کننده عضله) قرار می گیرند. همچنین ممکن است در اثر فشرده شدن رشته های عصبی خودکار، تغییراتی در گردش خون و گرما ایجاد شود.
فاکتورهای زیادی ممکن است به ایجاد CTS مرتبط باشد و می تواند شامل افزایش سن، افزایش وزن بدن، زن بودن، بارداری و شیردهی، اختلالات پزشکی مختلف، شکستگی مچ دست (برای فیزیوتراپی مچ دست خود به کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس مراجعه نمائید) و مشاغل مرتبط با حرکات مکرر و مکرر باشد. عوامل ایجادکننده مشخص اغلب مشخص نیستند.

چه کسی تونل کارپال را دریافت می کند؟

زنان CTS با نرخ ۳ تا ۱۰ برابر مردان و دامنه سنی اصلی اگر از ۴۵ تا ۶۰ سال باشد، بیشترین آمار را به خود اختصاص می دهند. این موضوع در افراد جوان نادر است. در صورت عدم درمان عصب میانی ممکن است آسیب ببیند و عملکرد دست به طور قابل توجهی کاهش یابد. این بیماری در افراد سفیدپوست، دیابتی، افراد مبتلا به مشکلات تیروئید، پس از شکستگی یا آسیب مچ دست، آرتریت روماتوئید، در فعالیت های با لرزش و در دوران بارداری و شیردهی بیشتر دیده می شود.

درمان سندروم تونل کارپ

آزمایش تونل کارپ

آزمایش خون برای CTS مفید نیست، مگر اینکه پزشک بدنبال شرایط دیگری باشد که ممکن است مرتبط باشد، مانند دیابت یا مشکلات تیروئید. از اسکن MRI و سونوگرافی استفاده می شود اما مفیدترین آزمایش الکتروفیزیولوژی (برای آشنایی با خدمات الکترواکوپانکچر با بهترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران تماس بگیرید) است. این میزان انتقال عصب تا چه حد به حد طبیعی اندازه گیری می کند و می تواند شدت مشکل را نشان دهد و به نظارت بر هرگونه تغییر پس از درمان کمک کند.

علائم تونل کارپ

سوزن سوزن شدن و بی حسی. ممکن است دستها بخوابند یا فرد چیزهایی را بیندازد و بدون اینکه متوجه شوید خیلی دیر دست از کار می افتد تا جلوی افتادن چیزها گرفته شود. علائم ممکن است توسط فعالیت ها ایجاد شود و همچنین ممکن است شب فرد را بیدار کند. دست غالب معمولاً اولین جایی است که تحت تأثیر قرار می گیرد اگرچه معمولاً در هر دو زمان اتفاق می افتد. علائم در انگشت شست دست به انگشت حلقه احساس می شود.

درد در مچ دست، درد در کف دست و انگشت و درد در بازو. درد دست در شب ممکن است یک علائم اولیه باشد.
علائم خودمختار. می تواند کل دست را شامل شود و ممکن است متورم یا گرم یا سرد باشد. حساسیت به سرما نیز می تواند ایجاد شود.
از دست دادن قدرت عضله. می تواند روی توانایی انجام کارهای دقیق با انگشت شست تأثیر بگذارد، اما سایر علائم معمولاً دردسرسازتر هستند. افتادن چیزها بیشتر به دلیل عدم احساس دقیق انگشتان است تا ضعف عضلات.

درمان تونل کارپ

– فیزیوتراپی (با مشورت متخصص فیزیوتراپی) ممکن است با تجویز رژیم تناسب اندام برای کاهش وزن، سونوگرافی یا دیاترمی موج کوتاه و استفاده از آتل های مچ دست برای پوشیدن در شب (حداقل به مدت سه تا چهار هفته) کمک کند. محدود کردن فعالیت مچ دست و استفاده از یخ نیز ممکن است مفید باشد.
– اگر فیزیوتراپی (با نظارت متخصص فیزیوتراپی در تهران) نتوانسته علائم را بهبود بخشد، تزریق استروئید مفید واقع شده است.
– آزاد شدن رباط عرضی با عمل جراحی (آزاد شدن تونل کارپ)، که از بالای عصب عبور می کند، موفقیت موفقیت بیش از ۹۰٪ است. در بلند مدت، میزان موفقیت پس از جراحی ممکن است به ۶۰٪ نزدیک باشد.