شاک ویو تراپی به عنوان یک گزینه درمانی احتمالی برای بیماران مبتلا به مشکلات مزمن تاندون ظاهر شده است. در این روش از هوای تحت فشار یا پالس های الکترومغناطیسی برای رساندن شاک ویو به بدن برای کمک به درمان انواع اختلالات مزمن استفاده می شود، از جمله:
– ورم در کف پا
– تاندونیت کلسیک
– آرنج تنیس

چگونه کار می کند؟

درمان شاک ویو هم نوعی پر انرژی و هم کم انرژی است. از هر دو فرم می توان در درمان این شرایط استفاده کرد.
درمان های کم شاک ویو به عنوان یک سری از سه یا چند روش درمانی ارائه می شوند. امواج شوک کم انرژی یا ملایم دردناک نیستند.
در مقابل، درمان های شاک ویو با انرژی بالا در یک جلسه داده می شوند. درمان های شاک ویو با انرژی بالا کاملاً دردناک است و اغلب به نوعی بیهوشی نیاز است. برای درمان های با انرژی بالا می توان یک بلوک منطقه ای یا بیهوشی عمومی انجام داد.
تصور می شود که شاک ویو درمانی با القای میکروتروما به بافتی که تحت تأثیر این مشکلات قرار دارد، موثر است. این میکروتروما پاسخ بهبودی توسط بدن را آغاز می کند.
پاسخ بهبودی باعث تشکیل عروق خونی و افزایش رساندن مواد مغذی به منطقه آسیب دیده می شود. تصور می شود میکروتروما فرآیند ترمیم را تحریک می کند و علائم درد را تسکین می دهد.

گزینه های درمان

برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ گزارش شد که چندین محقق نتایج موفقیت آمیزی را هنگام استفاده از امواج شوک برای درمان این شرایط منتشر کرده اند. متعاقبا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از امواج شوکی را برای درمان ورم کف پا از طریق فیزیوتراپی پا در سال ۲۰۰۰ تأیید کرد.
از آن زمان، نسخه های مختلفی از این فناوری برای درمان این بیماری و سایر بیماری های اسکلتی عضلانی تولید شده است.
درمان شاک ویو خارج از بدن (ESWT) از فناوری پنوماتیک (هوای تحت فشار) برای القای میکروتروما استفاده می کند، در حالی که درمان شاک ویو متمرکز (FSWT) معمولاً از پالس های الکترومغناطیسی برای القای همان اثر استفاده می کند.
گزارش های زیادی در مورد اثربخشی درمان این شرایط مختلف وجود دارد. برخی مطالعات نتایج خوبی را برای درمان، به خصوص با التهاب تاندونیت و فاسئیت کف پا نشان می دهد.
با این حال، گزارش های بی شماری نیز وجود دارد که در مقایسه با درمان های استاندارد تر این مشکلات، موفقیت چندانی نداشته اند و تفاوت معنی داری نشان نمی دهند.

درمان با شاک ویو

طرفداران

جذاب ترین جنبه درمان موج ضربه این است که این یک گزینه غیرتهاجمی برای مشکلاتی است که درمان آن گاهی چالش برانگیز است.
به دلیل این چالش ها، پزشکان همیشه به دنبال درمان موثرتر برای بیمارانی هستند که به نظر نمی رسد با درمان های ساده بهتر شوند. شواهد فزاینده ای وجود دارد که درمان از طریق شاک ویو ممکن است یک راه حل باشد.
مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال پزشکی منتشر شد، حاکی از آن است که ESWT بیشتر از عدم درمان، می تواند از فاسیای مزمن کف پا رهایی یابد. برعکس، مزایای FSWT در درمان ورم فاسیای کف پا نامشخص است.
علاوه بر این، یکی از مهمترین جنبه های درمان جراحی بیماری هایی مانند ورم کف پا این است که عوارض بالقوه جدی وجود دارد. عوارض کمی با استفاده از درمان شاک ویو گزارش شده است.
بیمارانی که جراحی می کنند در معرض خطر ادامه درد، مشکلات زخم و عفونت هستند. مشکل اصلی ESWT این است که همه بیماران از علائم خود درمان نمی شوند.

معایب

شاک ویو تراپی بسیار گران است و اینکه آیا یک درمان موثر است یا نه، بحث برانگیز است. هر روش درمانی فردی می تواند هزینه زیادی را صرف کند و بسته به شکلی که انتخاب می کنید، ممکن است در نهایت به درمان های متعددی نیاز داشته باشد.
سرانجام، اثربخشی درمان ها زیر سوال می رود. اگر درمان های شاک ویو مفید باشند، تفاوت کم است.
گزارش ها در متون کاملاً متغیر است، اما حتی در مطالعاتی که تأثیر خوبی از ESWT را نشان می دهد، احتمالاً فقط به بخشی از بیماران کمک می کند. بنابراین، تعداد قابل توجهی از بیماران پس از درمان های شاک ویو هنوز درد خواهند داشت.
به دلیل فقدان شواهد واضح در مورد استفاده از آن، اکثر بیمه گران درمانی شاک ویو تراپی را برای اختلالات اسکلتی عضلانی، از جمله فاسئیت کف پا یا تاندونیت تحت پوشش قرار نمی دهند. قبل از شروع درمان، شرایط سیاست خود را بررسی کنید.

توصیه های فعلی

متخصصین فیزیوتراپی هنوز درمورد اینکه آیا شاک ویو درمانی یک روش درمانی موثر برای این شرایط ارتوپدی است یا خیر، اظهار نظر نمی کنند. توصیه های فعلی برای این درمان این است که این یک درمان ایمن برای بیمارانی است که اقدامات محافظه کارانه ناموفق داشته اند و ممکن است به درمان تهاجمی تری نیاز داشته باشند.
مهم است که بیماران قبل از در نظر گرفتن درمان شاک ویو، درمانهای سنتی تری را برای مدت زمان حداقل شش ماه تا یک سال انجام دهند. برای بیماران مبتلا به ورم غدد کف پا، یا آنها که به دنبال درمان خار پاشنه هستند، اقدامات درمانی محافظه کارانه متشکل از داروها، استفاده از یخ، تمرینات و قرار دادن کفش اغلب درمان های موثر هستند.
علاوه بر این، همچنین پیشنهاد شده است که درمان شاک ویو در طی یک دوره شش ماهه تا یک ساله انجام شود تا موثر باشد.
بیمارانی که در این روش های درمانی سنتی توفیقی ندارند ممکن است از درمان شاک ویو بهره مند شوند. در نظر گرفتن ESWT قبل از مداخله جراحی، گزینه معقولی است. عوارض جانبی بالقوه ESWT حداقل است.
بنابراین، در بیمارانی که مبتلا به فاسیای کف پا در مزمن هستند، و حداقل شش ماه در آزمایشات استاندارد درمان شکست خورده اند، درمان شاک ویو یک روش درمانی بی خطر برای جراحی است.

برای درمان خود از طریق شاک ویو، همین حالا با متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.