شاک ویو تراپی یک درمان غیر تهاجمی مشتمل بر تولید یک دسته از نوسانات کم انرژی موج صوتی است که مستقیماً از طریق پوست فرد توسط یک محیط ژل به آسیب وارد می شود. این مفهوم و فناوری در اصل از کشف اینکه امواج صوتی می توانند سنگ کلیه و صفرا را تجزیه کنند، نشات میگیرند. امواج شوکی ایجاد شده در تعدادی از مطالعات علمی برای درمان بیماری های مزمن، تایید شده است. شاک ویو تراپی درمان برای آسیب دیرپای یا درد ناشی از بیماری است. نیازی به داروی ضد درد همراه با آن ندارید، هدف این درمان راه انداختن پاسخ ترمیمی طبیعی خود بدن است. بسیاری از افراد گزارش کردند که پس از اولین نوبت درمان، دردشان کاهش یافته و حرکتشان بهبود پیدا کرده است.
به بیان دیگر، می توان گفت که شاک ویو تراپی یک روش درمانی است که در آن از یک اپلیکاتور برای هدایت “امواج شوک” شعاعی بر قسمتی از بدن برای درمان استفاده می شود. تحقیقات علمی زیادی روی این روش طی سال های اخیر انجام شده است. بررسی مقاله منتشر شده، شواهد کافی برای اثبات مزایای شاک ویو تراپی فراهم میکند و نشان می دهد که بیماران زیادی هستند که از این درمان بهره می برند.

شاک ویو تراپی چگونه عمل میکند؟

هنگامی که فیزیوتراپیست تشخیص داد که مشکل از کجا ناشی می شود و شاک ویو تراپی روش درمانی صحیح برای استفاده است، مقداری ژل در ناحیه دردناک استفاده می شود. سپس دستگاه شاک ویو به کار گرفته می شود. قطعه ی دستی شامل یک پرتابه پرسرعت است که توسط یک کمپرسور کنترل می شود. این پرتابه انرژی را به اپلیکاتور می فرستد تا امواج شوک شعاعی را تولید کند که سپس پخش می شوند و توسط بدن جذب می شوند. فرکانس و فشار امواج قابل تنظیم هستند. امواج شوک از طریق تولید ماده P و افزایش تحریک گیرنده های درد، درد را تا حدی کاهش می دهند. خود بدن بافت های تحت تاثیر قرار گرفته را دوباره تولید می کند و باعث نتایج زیر می شود:
– بهبود جریان خون و ایجاد رگ های جدید
– افزایش فاکتور های رشد
– سلول های بنیادی مزانشیمی بیشتر
– تحریک متابولیسم

شما در اولین مراجعه توسط فیزیوتراپیست ارزیابی میشوید تا تایید شود که شما فرد مناسبی برای شاک ویو تراپی هستید. فیزیوتراپیست اطمینان حاصل میکند که شما درباره وضعیتتان و هر آنچه که می توانید در ارتباط با درمان انجام دهید آموزش دیده اید از جمله، اصلاح فعالیت، تمرین های مخصوص، بررسی سایر موارد موثر مثل وضعیت، سفتی یا ضعف سایر گروه های عضلانی و غیره. درمان شاک ویو معمولا یک بار در هفته به مدت ۳-۶ هفته بسته به نتایج انجام می شود. خود درمان ممکن است باعث کمی ناراحتی شود اما این حالت فقط ۴-۵ دقیقه طول می کشد و می توان شدت آن را تنظیم کرد تا راحت باشد.
شاک ویو تراپی کلسیفیه شدن و فیبروز را هم کاهش می دهد. تکنیک استفاده شده در شاک ویو تراپی از خرد کردن سنگ کلیه تکامل یافته است. درمان کوتاه مدت است اما بیمار ممکن است حساسیت هایی را تجربه کند. شاک ویو تراپی همیشه همراه با ورزش، روش های دستی و سایر تکنیک های فیزیوتراپی حین درمان و یا تمرین هایی که به بیمار داده می شود تا در خانه انجام دهد، است.
شاک ویو تراپی روشی است که در حال رایج تر شدن در فیزیوتراپی است. این روش یا شاک ویو تراپی خارج از بدن (ESWT) با استفاده از انرژی بسیار کمتر از کاربردهای پزشکی، در درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی عضلانی استفاده می شود؛ در درجه اول مواردی که شامل بافت های همبند مثل رباط ها و تاندون ها هستند.
شاک ویو تراپی ابزار دیگری برای درمان آسیب های تاندونی سرسخت و مزمن به فیزیوتراپیست ها ارائه می دهد. بیماری های تاندونی ای وجود دارند که به نظر نمی رسد به روش های سنتی درمان پاسخ دهند و وجود این گزینه به فیزیوتراپیست این امکان را می دهد که ابزار دیگری در دست خود داشته باشد.
شاک ویو تراپی بیشتر برای افرادی مناسب است که تاندینوپاتی مزمن ( که معمولا به عنوان تاندینیت شناخته می شوند و بیشتر از ۶ هفته طول میکشند) که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند، داشته باشند. که عبارتند از: آرنج تنیس بازان، آشیل، روتاتور کاف، التهاب فاسیای کف پا، زانوی جهنده، تاندینیت کلسیفیه شانه. این شرایط می توانند به دلیل ورزش، استفاده بیش از حد یا کشیدگی مکرر باشند.
نشان داده شده است که شاک ویو تراپی به طور موثر شرایط زیر را درمان میکند:
– پاها: خار پاشنه، التهاب فاسیای کف پا، التهاب تاندون آشیل
– آرنج: آرنج تنیس بازان و گلف بازان
– شانه: تاندینیت کلسیفیه عضلات روتاتور کاف
– زانو: تاندونیت کشکک
– لگن: بورسیت ها
– ساق پا: شین اسپلینت یا درد ساق پا
– ران: سندرم باند ایلیوتیبیال
– کمر درد: مناطق کمری و گردنی ستون فقرات و درد های مزمن عضلانی

شاک ویو تراپی برای کدام بیماری ها به طرز موفقیت آمیزی استفاده می شود؟

۱. تاندون ها
شایع ترین بیماری های تاندونی که می توانند درمان شوند، تاندون آشیل دردناک، تاندون های کشکک، سوپرااسپایناتوس و آرنج خارجی (آرنج تنیس بازان) است.
۲. استخوان ها
شایع ترین ناهنجاری های استخوان، سندرم استرس تیبیال میانی (شین اسپلینت) و سندرم درد تروکانتر بزرگ هستند.
۳. اختلالات نورولوژیک
به طور کلی پذیرفته شده است که شاک ویو تراپی شعاعی برای درمان اسپاستیسیته ی عضلات، چه در بزرگسالان مبتلا به همی پلژی و چه در کودکان فلج مغزی ، موفق آمیز است.
۴. عضلات
درمان نقاط ماشه ای، درد عضلانی و هایپرتونی عضلانی
۵. بافت همبند
کاربرد شناخته شده ی شاک ویو تراپی در آسیب پلانتار فاسیا، انگشت ماشه ای و بافت اسکار است.

شاک ویو

چند نمونه از فواید شاک ویو تراپی

• – شاک ویو تراپی نسبت هزینه / اثربخشی بسیار خوبی دارد.
  • – راه حل غیرتهاجمی برای درد مزمن شانه، کمر، پاشنه، زانو یا آرنج.
  • – نیازی به بیهوشی نیست، دارو نیاز ندارد.
  • – عوارض جانبی محدود.
  • – زمینه اصلی کاربرد: ارتوپدی، توانبخشی و پزشکی ورزشی .
  • – تحقیقات جدید نشان داده است که این روش اثر مثبتی بر درد حاد دارد.

پس از درمان ممکن است به مدت چند روز پس از آن احساس درد موقت، التهاب یا ورم داشته باشید زیرا امواج شوک پاسخ التهابی را تحریک میکنند. اما این ترمیم خود بدن به صورت طبیعی است. پس مهم است که هیچ داروی ضدالتهابی را پس از درمان مصرف نکنید که ممکن است نتایج را به تاخیر بیندازد.
تقریباً بلافاصله پس از اتمام دوره درمان می توانید به بیشتر فعالیت های منظم خود برگردید.

سایر مزایای درمانی برای بیمار

شاک ویو تراپی مزایای زیادی برای بیمارانی دارد که طی چندین سال اغلب از بیماری های مزمن رنج میبرند. این روش یک جایگزین خوب و واقع گرایانه برای داروهای ضد درد و جراحی ( بزرگ) است، چرا که کمتر تهاجی و استرس زا است و بیشتر روی ویژگی های خود ترمیمی بدن تمرکز دارد. مزایای ارائه شده توسط شاک ویو تراپی عبارتند از:
– جایگزین واقعی برای جراحی یا دارو
– علت را درمان میکند، نه علائم را
– ۸۰٪ میزان موفقیت
– به طور متوسط ۶-۸ جلسه درمانی مورد نیاز است
– درمان سریع در هر جلسه ( ۸-۱۰ دقیقه)
– عوارض جانبی محدود فقط ریسک خفیف کمی قرمزی و ورم
– تسکین درد و بهبودی معمولا پس از چند روز
– نوعی درمان تایید شده از نظر علمی و قابل اعتماد برای بسیاری از بیماری ها

آیا عوارض جانبی ای وجود دارد؟

اگر اختلال اعصاب یا گردش خون، عفونت، تومور استخوان، یا بیماری متابولیک استخوان وجود دارد، نباید از شاک ویو تراپی استفاده شود. همچنین اگر زخم باز یا تومور وجود دارد یا هنگام بارداری، نباید از این روش استفاده شود. افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنند یا کسانی که اختلالات گردش خون شدید دارند، ممکن است برای درمان واجد شرایط نباشند.

آیا میخواهید شاک ویو تراپی را در طبابت خود استفاده کنید؟

شاک ویو تراپی در حال تکامل و توسعه ی بیشتر است. این روش تا کنون تحقیق شده ترین و تایید شده ترین روش درمانی است و حتی اثربخش تر هم خواهد شد و راه حلی برای تعداد بیشتری از بیماران در آینده نزدیک فراهم خواهد آورد. آیا مایلید این روش را در طبابت خود معرفی کنید؟ یا میخواهید شاک ویو تراپی خود را ارتقا ببخشید؟ کارشناسان ما خوشحال خواهند شد تا درباره گزینه ها با شما صحبت کنیم. با ما تماس بگیرید یا ایمیل بفرستید.

برای رزرو وقت شاک ویو تراپی، همین حالا با متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.