تشخیص کمردرد

به دست آوردن یک تشخیص دقیق که علت اصلی درد را مشخص می کند و فقط با علائم ارتباط ندارد، در هدایت درمان مهم است.
بیمار به عنوان پایه و اساس فرایند تشخیصی، شرح مفصلی از علائم و تاریخچه پزشکی را ارائه می دهد. با استفاده از این اطلاعات، پزشک معمولاً یک ایده کلی در مورد منبع درد بیمار خواهد داشت.

سابقه بیمار

قبل از شروع معاینه فیزیکی، از بیمار خواسته می شود تا اطلاعاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی ارائه دهد. سوالات معمولاً شامل موارد زیر است:

اطلاعات در مورد علائم فعلی
آیا درد در ساعات مشخصی از روز مانند بیدار شدن از خواب یا بعد از کار بهتر است یا بدتر؟ درد تا کجا گسترش می یابد؟ آیا علائم دیگری مانند ضعف یا بی حسی همزمان وجود دارد؟ درد چه احساسی دارد: دردناک، تیز، تنگ، کسل کننده، گرم، سوزش؟

سطح فعالیت
آیا فرد به طور کلی سبک زندگی فعال تر یا کم تحرکی دارد؟ به عنوان مثال، آیا کار مستلزم نشستن پشت میز یا ایستادن روی خط مونتاژ برای مدت زمان طولانی است؟ فرد هر چند وقت یکبار ورزش می کند؟

عادت های خواب
به عنوان یک قاعده کلی، بیمار چند ساعت می خوابد؟ کدام موقعیت خواب ترجیح داده می شود؟ تشک و بالش از چه نوع و یا کیفیتی استفاده می کند؟

حالت بدنی
چه نوع وضعیتی احساس راحتی یا ناراحتی می کند؟ آیا بیمار به طور معمول قائم می نشیند یا شل می شود؟

صدمات
آیا فرد اخیراً آسیب دیده است؟ آیا در گذشته مصدومیتی رخ داده است که ممکن است اکنون مرتبط باشد؟
پاسخ به این سوالات، تصویری کامل از زندگی روزمره بیمار را در اختیار پزشک قرار می دهد، که نشان دهنده امکانات ویژه تری برای کمردرد (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر با ما تماس بگیرید) است. سابقه پزشکی اغلب قدرتمندترین ابزار برای یافتن تشخیص است.

کمر درد مزمن

معاینه بدنی

هدف از معاینه بدنی، کاهش بیشتر علل احتمالی درد است. یک جسمی معمولی برای کمردرد شامل ترکیبی از مراحل زیر است:

لمس کردن
یک پزشک احساس می کند که با دست (لمس) در امتداد کمر قرار دارد و هرگونه اسپاسم عضلانی یا گرفتگی، نواحی حساسیت به لمس یا ناهنجاری مفصل را پیدا می کند.

امتحان مغز و اعصاب
این تشخیص احتمالاً شامل معاینه حرکتی است که شامل حرکت دستی مفصل ران، زانو (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی زانو با ما تماس بگیرید) و انگشت شست پا و خم شدن (حرکت به جلو و عقب) و همچنین حرکت مچ پا است. معاینه حسی احتمالاً شامل آزمایش واکنش بیمار در برابر لمس سبک، خراش سنجاق یا سایر حواس در قسمت پایین تنه، باسن و پاها (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی پا با ما تماس بگیرید) است.

تست دامنه حرکت
ممکن است از بیمار خواسته شود در موقعیت های خاص خم شود یا پیچ بخورد. این فعالیت ها برای جستجوی موقعیت هایی که باعث بدتر شدن یا بازآفرینی درد می شوند، انجام می شود و اینکه آیا برخی از حرکات به دلیل ناراحتی محدود می شوند یا خیر

تست رفلکس
رفلکس های بیمار در پاها برای ارزیابی رفلکس های ضعیف و کاهش قدرت عضلات بررسی می شوند. اگر رفلکس ها کاهش یابد، ممکن است ریشه عصبی آنطور که باید پاسخ ندهد.

تست بالا آوردن پا
از بیمار خواسته می شود به پشت دراز بکشد و یک پا را تا حد ممکن بلند و صاف بلند کند. اگر این آزمایش افزایش پا باعث ایجاد کمردرد شود، ممکن است به دیسک فتق (برای دریافت خدمات آب درمانی دیسک کمر با ما تماس بگیرید) شک شود.

معمولاً پزشک بر اساس اطلاعاتی که از تاریخچه پزشکی و معاینه بدنی جمع شده است، قادر است کمردرد را تشخیص دهد و نیازی به آزمایش بیشتر نیست.

تست های تصویربرداری تشخیصی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت درد بیمار، گاهی اوقات به اسکن تصویربرداری نیاز است. اگر درد بیمار شدید باشد، طی دو یا سه ماه برطرف نشود و با درمان های غیر جراحی بهتر نشود، ممکن است آزمایش تصویربرداری تشخیصی نشان داده شود.
آزمایش های تصویربرداری معمول شامل:
از اشعه ایکس برای مشاهده استخوان های ستون فقرات (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی ستون فقرات با ما تماس بگیرید) استفاده می شود. اشعه ایکس ناهنجاری هایی مانند آرتروز، شکستگی، خار استخوان (برای درمان خار پاشنه با ما تماس بگیرید) یا تومور را نشان می دهد.
سی تی اسکن / میلوگرام تصویری مقطعی از ستون فقرات ارائه می دهد. در سی تی اسکن (توموگرافی رایانه ای) اشعه ایکس از طریق ستون فقرات ارسال می شود که رایانه آن را می گیرد و به شکل یک تصویر سه بعدی در می آید. این تصویر دقیق به پزشکان اجازه می دهد تا از زوایای مختلف به ستون فقرات دقت کنند. گاهی اوقات میلوگرام به طور همزمان با سی تی اسکن انجام می شود که در آن رنگ برای برجسته سازی ساختارهای ستون فقرات در اطراف ریشه های عصب تزریق می شود و به وضوح تصویر می دهد.
MRI یا اسکن تصویربرداری با تشدید مغناطیسی، تصویری دقیق از ساختارهای ستون فقرات را بدون استفاده از اشعه مورد نیاز با اشعه ایکس ارائه می دهد. MRI ستون فقرات می تواند ناهنجاری های موجود در بافت های نرم مانند عضلات، رباط ها و دیسک های بین مهره ای را تشخیص دهد. همچنین ممکن است از MRI ​​برای تعیین ناهماهنگی یا رشد بیش از حد مفصل در ستون فقرات استفاده شود.
مطالعات تزریق عبارتند از تزریق فلوروسکوپی داروهای بی حس کننده موضعی و استروئید در ساختارهای خاص آناتومیک. آنها در تأیید منبع درد مفید هستند. آنها در تشخیص، همراه با فیزیوتراپی (برای آشنایی با خدمات کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس، بهترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران، با ما تماس بگیرید)  استفاده می شوند و نتایج جراحی را پیش بینی می کنند.
بعضی اوقات پزشکان می دانند که چه چیزی باعث کمردرد می شود اما دقیقاً در جایی که اتفاق می افتد، نیست، بنابراین برای تعیین محل منبع به طور مشخص از یک آزمایش تصویربرداری استفاده می شود. آزمایشات تصویربرداری برای بیمارانی که جراحی می شوند نیز استفاده می شود بنابراین پزشکان و جراحان می توانند از قبل روش کار را برنامه ریزی کنند.

این مطلب را نیز بخوانید:   آسیب های ورزشی، آسیب های کمر و کمر درد (قسمت اول)

درمان های اولیه برای کمردرد

بسیاری از گزینه های درمانی برای کمردرد می تواند متناسب با نیازهای بیمار باشد. درمان شامل مراقبت های انجام شده در خانه، داروهای درمانی، مراقبت های جایگزین یا حتی جراحی است.
بسته به تشخیص بیمار، برخی از روشهای درمانی ممکن است موثرتر از سایر روشها باشند. بسیاری از افراد می دانند که ترکیبی از روشهای درمانی بهترین است.

خودمراقبتی برای کمردرد
درمان های اساسی که در خانه استفاده می شود می تواند برای درمان درد خفیف یا حاد کشیدگی عضلات و همچنین کاهش اثرات درد مزمن و شدید موثر باشد. خودمراقبتی توسط فرد انجام می شود و به راحتی قابل تنظیم است. این روش ها شامل موارد زیر است:

دوره استراحت کوتاه
بسیاری از قسمت های کمردرد را می توان با اجتناب از اجتناب از فعالیت شدید، بهبود بخشید. بیشتر از چند روز استراحت توصیه نمی شود، زیرا بی تحرکی زیاد باعث بهبودی مشکل می شود.

اصلاح فعالیت
یکی از انواع استراحت، فعال ماندن اما پرهیز از فعالیت ها و موقعیت هایی است که درد را تشدید می کنند. به عنوان مثال، اگر نشستن طولانی مدت در اتومبیل یا میز کار درد را تشدید می کند، پس از آن یک تایمر تنظیم کنید تا هر ۲۰ دقیقه بلند شود و به اطراف بچرخد یا به آرامی کش بیاید. اگر ایستادن درد را بیشتر می کند، از کارهایی که نیاز به ایستادن دارند مانند شستن ظرف ها در ظرفشویی خودداری کنید. اجتناب یا به حداقل رساندن فعالیتها و موقعیتهایی که باعث بدتر شدن درد می شوند، به جلوگیری یا کاهش اسپاسم دردناک کمر کمک می کنند و امکان بهبودی محیط را فراهم می کنند.

این مطلب را نیز بخوانید:   علائم درد کمر - تشخیص و درمان آن

گرما درمانی / یخ درمانی
گرما از وان حمام گرم، بطری آب گرم، پد گرم کننده برقی، یا مواد حرارتی شیمیایی یا چسب می تواند عضلات متشنج را آرام کرده و جریان خون را بهبود بخشد. افزایش جریان خون مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز عضلات را برای بهبود و سالم ماندن به همراه دارد. اگر کمر به دلیل التهاب دردناک باشد، می توان از بسته های یخ یا سرما برای کاهش تورم استفاده کرد. محافظت از پوست در هنگام استفاده از گرما یا یخ برای جلوگیری از آسیب بافت مهم است.
گرما و یخ متناوب به ویژه هنگام بازگشت به فعالیت می تواند مفید باشد: استفاده از گرما قبل از فعالیت به شل شدن عضلات کمک می کند، امکان انعطاف پذیری و تحرک بهتر را فراهم می کند. استفاده از یخ بعد از فعالیت احتمال تحریک و تورم یک ناحیه را در اثر ورزش کاهش می دهد.

داروهای مسکن بدون نسخه
رایج ترین داروهای بدون نسخه (OTC) آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن هستند. آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن داروهای ضد التهابی هستند که کمردرد ناشی از تورم اعصاب یا عضلات را تسکین می دهند. استامینوفن با تداخل در سیگنال های درد ارسال شده به مغز کار می کند.
درمان های خودمراقبتی معمولاً نیازی به راهنمایی پزشک ندارند، اما باید با دقت و توجه مورد استفاده قرار گیرند. هر نوع دارویی خطرات و عوارض جانبی احتمالی را به همراه دارد. اگر بیمار مطمئن نیست که کدام نوع مراقبت از خود بهتر جواب می دهد، صحبت با پزشک توصیه می شود.

ورزش هایی برای کمردرد
فیزیوتراپی (برای آشنایی با خدمات کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس، بهترین کلینیک فیزیوتراپی، با ما تماس بگیرید) معمولاً بخشی از رژیم مدیریت کمردرد است. انواع تمریناتی که برای توان بخشی ستون فقرات استفاده می شود عبارتند از:

کشش
تقریباً همه می توانند از کشش عضلات کمر (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر با ما تماس بگیرید)، باسن، و پاها (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی پا با ما تماس بگیرید) (به خصوص عضلات همسترینگ) بهره مند شوند. این عضلات از وزن بالاتنه پشتیبانی می کنند. هرچه این عضلات بیشتر تحرک داشته باشند، کمر می تواند بدون آسیب دیدگی حرکت کند. به طور معمول توصیه می شود که کم شروع کنید – به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه کشش داشته باشید و اگر باعث درد می شود، یک کشش را متوقف کنید.

تمرینات تقویت کننده
تقویت عضلات شکم، ران و گلوتئوس که از ستون فقرات حمایت می کنند، که به آنها عضلات اصلی نیز گفته می شود، می تواند به تسکین کمردرد کمک کند. دو برنامه متداول روش McKenzie و Dynamic Lumbar Stabilization هستند.
روش مک کنزی ستون فقرات را از طریق ایجاد قدرت عضلات اصلی گسترش می دهد و باعث کاهش درد ناشی از ساختارهای فشرده نخاعی مانند دیسک فتق شده ناشی از فضای دیسک کمر فشرده می شود.
تثبیت پویای کمر، عضلات کمر را برای حفظ “ستون فقرات خنثی” یا وضعیتی که احساس راحتی می کند، تقویت می کند.

ایروبیک کم اثر
ورزش های هوازی با تأثیر کم، جریان خون را افزایش می دهد و از بهبودی ناشی از آسیب بدون ایجاد زخم در ستون فقرات پشتیبانی می کند. ایروبیک با تأثیر کم می تواند شامل استفاده از دوچرخه ثابت، دستگاه های بیضوی یا استپ، پیاده روی و آب درمانی (برای دریافت خدمات آب درمانی زانو با ما تماس بگیرید) باشد. افرادی که دچار کمردرد هستند و به طور منظم ورزش های هوازی انجام می دهند، تعداد دوره های درد مکرر کمتری را گزارش می کنند و در صورت شعله ور شدن درد به احتمال زیاد فعال و عملکردی خود را حفظ می کنند.
هر ورزشی که ضربان قلب را برای مدت زمانی طولانی افزایش دهد، به نفع بدن است. فعالیت بدنی منظم برای حفظ دامنه حرکت و انعطاف پذیری ستون فقرات سالم مهم است. وقتی ساختارهای ستون فقرات به مدت طولانی استفاده نشود، سفتی و ناراحتی می تواند بدتر شود.