درمان های غیر جراحی برای کمردرد

هدف از درمان های پزشکی کاهش درد است، اما این روش های درمانی منبع اصلی درد را تغییر نمی دهند. یک پزشک معمولاً در کنار یک برنامه درمانی فیزیکی یا رژیم های دیگر، درمان های پزشکی را تجویز می کند.
درمان های رایج پزشکی شامل موارد زیر است:

شل کننده های عضله. این دارو به عنوان مهار کننده سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و با افزایش تحرک عضلات متشنج، درد را از گرفتگی عضلات یا اسپاسم تسکین می دهد. شل کننده های عضلانی نقشی در مدیریت درد مزمن ندارند.
داروهای ضد درد. داروهای مخدر، که به اوپیوئید یا مسکن نیز گفته می شود، با تضعیف سیگنال های ارسالی به مغز، درک درد فرد را تغییر می دهند. داروهای مخدر اغلب برای درمان درد شدید، کوتاه مدت، مانند درد حاد پس از عمل استفاده می شوند. از مواد مخدر به ندرت برای درمان درد طولانی مدت استفاده می شود، زیرا دارای عوارض جانبی بسیاری است و به راحتی باعث اعتیاد می شود.
بریس های عقب برخی از بیماران دریافتند که می توان از بریس کمر برای ایجاد راحتی و احتمالاً کاهش درد استفاده کرد. برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از بریس غیر کششی به سبک کرست، که روزانه پوشیده می شود، همراه با یک برنامه ورزشی درمانی فیزیکی (برای آشنایی با خدمات فیزیوتراپی ورزشی، همراه با مشاوره متخصص فیزیوتراپی ورزشی جناب دکتر افشین جنابی، با ما تماس بگیرید)، می تواند باعث تسریع در بهبود و کاهش درد شود.
تزریق استروئید اپیدورال. این تزریق شامل یک استروئید است که مستقیماً در قسمت خارجی کیسه دورال قرار دارد، که نخاع را احاطه کرده است. از اشعه ایکس زنده به نام فلوروسکوپی برای هدایت سوزن به ناحیه صحیح استفاده می شود. هدف از تزریق تسکین موقتی درد با کاهش التهاب در اطراف ریشه عصب فشرده است.
از درمان های پزشکی اغلب در ترکیب با روش های دیگر استفاده می شود. به عنوان مثال، تزریق استروئید اپیدورال ممکن است تسکین درد کوتاه مدت را فراهم کند تا پیشرفت در فیزیوتراپی (همراه با مشاوره بهترین فیزیوتراپیست تهران، جناب دکتر افشین جنابی) فراهم شود.

درمان های جایگزین

از درمان های غیر پزشکی می توان به عنوان مراقبت جایگزین یا مکمل یاد کرد. اصطلاح “جایگزین” نباید به معنای فرومایگی باشد، اما در عوض طبق استانداردهای پزشکی غربی سنتی نیست.
بسیاری از بیماران کمردرد از درمان های جایگزین رهایی می یابند. گزینه های معمول عبارتند از:

دستکاری دستی. یک متخصص عمل جراحی یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی با هدف بهبود تحرک و کاهش سفتی، ناراحتی یا درد، ستون فقرات را تنظیم می کنند. رانش های دستی با سرعت و نیروی متغیر برای تنظیم ساختارهای ستون فقرات اعمال می شود. دستکاری دستی برای تسکین کمردرد در برخی افراد یافت شده است.
طب سوزنی. طب سوزنی (برای دریافت خدمات الکترواکوپانکچر با ما تماس بگیرید) بر اساس طب چینی باستان باعث تحریک نقاطی از بدن می شود که تصور می شود “چی” یا نیروی زندگی بدن را اصلاح می کند. اعتقاد بر این است که چی مناسب باعث کاهش درد و ناراحتی در بدن می شود. در طول یک جلسه، سوزن های نازک برای مدت حدود یک ساعت در پوست قرار می گیرند. ثابت شده است که طب سوزنی برای برخی افراد درد قابل ملاحظه ای ایجاد می کند.
ماساژ درمانی. با استفاده از ماساژ کمر، می توان اسپاسم عضلانی را که معمولاً به کمردرد کمک می کند، تسکین داد. ماساژ (برای دریافت خدمات ماساژ ریلکسی با ما تماس بگیرید) همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه کمر می شود که با رساندن مواد مغذی و اکسیژن به عضلات آسیب دیده باعث تسریع در بهبودی می شود.
مراقبه آگاهانه. مراقبه ممکن است در کاهش درک درد مفید باشد و می تواند افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب را که معمولاً با درد مزمن اتفاق می افتد کاهش دهد. تکنیک های مراقبه ای برای کاهش درد شامل تمرینات تنفس عمیق تا رویکرد تغییر تمرکز می شود.
موارد فوق یک لیست جامع نیست. گزینه های درمانی بیشتری وجود دارد، از جمله گزینه های جدیدتر و کمتر تهاجمی جراحی.

جراحی کمر

جراحی برای کمردرد

اگر برای کمر درد شدید که بعد از یک دوره ۶ تا ۱۲ هفته ای از درمان های غیر جراحی بهتر نمی شود، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. تقریباً همیشه تصمیم بیمار برای جراحی کمر (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر با ما تماس بگیرید) است و فقط در شرایط نادر جراحی فوری برای کمردرد انجام می شود.

این مطلب را نیز بخوانید:   علائم کمر درد - علل کمتر شایع

چگونه جراحی رفع فشار انجام می شود
رفع فشار یک روش جراحی رایج است که برای تسکین درد کمر ناشی از اعصاب گیره شده استفاده می شود.
برخی از عواملی که باید قبل از جراحی کمر در نظر گرفته شود عبارتند از:

توانایی عملکرد
اگر امکان انجام فعالیت های روزمره زندگی با سطح درد قابل کنترل وجود دارد و اگر درد خواب یا فعالیت را قطع نمی کند، معمولاً درمان های غیر جراحی توصیه می شود. اگر بیمار توانایی محدودی در عملکرد در زندگی روزمره داشته باشد، احتمالاً جراحی توصیه می شود.

روند بهبودی و سبک زندگی
جراحی در مقابل مراقبت های غیر جراحی به درجات متفاوتی از زمان نیاز دارد. مهم است که در نظر بگیریم که چگونه روند بهبودی پس از جراحی بر بیمار تأثیر می گذارد، در مقایسه با مراقبت های غیر جراحی ادامه یافته.

نوع جراحی
برخی از جراحی ها به طور قابل توجهی تهاجمی تر از سایر موارد هستند و شامل دوره های طولانی تر بهبودی، درد کم و بیش قابل توجه در هنگام بهبودی و اقامت در بیمارستان در بیمارستان های مختلف هستند. با رویکردهای جراحی مدرن و یک جراح باتجربه، هم اکنون می توان انواع مختلفی از جراحی ستون فقرات (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی ستون فقرات با ما تماس بگیرید)  را به صورت سرپایی و با دوره نقاهت کوتاه تر انجام داد.

سلامت روان
چندین مطالعه نشان داده است که بهزیستی ذهنی و عاطفی با بهبود و رضایت بعد از جراحی ارتباط مثبت دارد. برای مثال بیمارانی که احساس کنترل بیشتری بر سلامتی خود دارند، بهبودی و نتیجه مثبت تری را پس از جراحی گزارش می کنند. شناخت چگونگی پاسخ بیمار به عمل جراحی می تواند به شما در راهنمایی موثرتر مراقبتهای بعد از عمل کمک کند.
جراحی ستون فقرات معمولاً برای کمردرد خفیف یا متوسط ​​یا دردی که کمتر از ۶ تا ۱۲ هفته طول کشیده است توصیه نمی شود. علاوه بر این، اگر علت درد از طریق آزمایش های تصویربرداری قابل تشخیص نباشد، جراحی کمر یک گزینه نیست.

جراحی های رفع فشار
جراحی رفع فشار، هر آنچه را که از ریشه عصب ستون فقرات فشار می آورد، خارج می کند، که ممکن است شامل یک قسمت فتق دیسک (برای دریافت خدمات آب درمانی دیسک کمر با ما تماس بگیرید)  یا خار استخوان (برای دریافت خدمات درمان خار پاشنه با ما تماس بگیرید)  باشد. برای کمردرد دو نوع اصلی رفع فشار وجود دارد.
میکرودیسکتومی یک روش کم تهاجمی برای بیماران مبتلا به دیسک فتق کمر است که باعث درد رادیکولار پا (سیاتیک) می شود.
لامینکتومی بخشی از لایه استخوان یا بافت نرم را که در حال فشرده سازی عصب یا ریشه های عصبی متعدد است از بین می برد. برای افرادی که دچار درد پا (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی پا با ما تماس بگیرید) و / یا ضعف ناشی از تنگی ستون فقرات هستند که به دلیل تغییر در مفاصل، دیسک ها یا خارهای استخوان انجام می شود، یک عمل لامینکتومی انجام می شود.
جراحی رفع فشار می تواند با روشهای باز یا کم تهاجمی با برشهای نسبتاً کوچک و کمترین ناراحتی و بهبودی قبل از بازگشت به کار یا سایر فعالیتها انجام شود. بیشتر این اقدامات اکنون بصورت جراحی روزانه یا با یک شب اقامت انجام می شود.

این مطلب را نیز بخوانید:   تمرینات اصلی که از کمر شما محافظت می کند

گزینه های همجوشی ستون فقرات کمری
از بین بردن بافت های نرم بین دو یا چند استخوان مهره مجاور و جایگزینی آنها با استخوان یا فلز، جراحی فیوژن نامیده می شود. این روش استخوان ها را قادر می سازد تا به مرور زمان – به طور معمول ۶ تا ۱۲ ماهگی – رشد کرده و در یک استخوان بلند قرار بگیرند تا حرکت آنها در قسمت های نخاعی تثبیت و از بین برود.
در ستون فقرات کمر، همجوشی را می توان از پشت (رویکرد خلفی)، جلو (رویکرد قدامی)، پهلو (رویکرد جانبی) یا ترکیبی انجام داد. تکنیک های مدرن، ایمپلنت ها، ناوبری و مواد بیولوژیکی با بهبودی راحت تر و بازگشت به فعالیت و کار طبیعی، جراحی را قابل پیش بینی تر کرده است.
معتبرترین نشانه ها برای همجوشی نخاع کمر شامل اسپوندیلولیستیز، شکستگی، بی ثباتی، تغییر شکل، بیماری دیسک تخریبی و تنگی است. برای کمردرد ناشی از اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک، جوش خوردن مفصل ساکروایلیاک یک گزینه است. تومورها و عفونت ها نیز با جراحی همجوشی درمان می شوند، اما این شرایط بسیار کمتر مشاهده می شود.

سایر گزینه های جراحی

برخی از گزینه های جدید جراحی که برای برخی موارد کمردرد استفاده می شود عبارتند از:

• دیسک مصنوعی کمر. برای برخی از بیماران، جایگزینی دیسک یک گزینه بالقوه برای جراحی فیوژن برای بیماری دژنراتیو دیسک علامتی است. این روش امکان بهبود سریعتر و حفظ حرکت بیشتر ستون فقرات نسبت به همجوشی کمر را دارد. داده های طولانی مدت هنوز در حال جمع آوری است.
  • دستگاه حرکت پسین. دستگاه بین لایه ای Coflex جایگزینی برای همجوشی برای تنگی و اسپوندیلولیستیز تخریب خفیف است. اهداف این روش برای نتایج مشابه فیوژن اما با جراحی کوچکتر و بهبود سریعتر است. داده های طولانی مدت هنوز در حال جمع آوری است.
    این لیست کاملی از گزینه های جراحی نیست. چندین مورد دیگر وجود دارند یا در حال توسعه هستند. فناوری هایی که امروزه و در حال توسعه مورد استفاده قرار می گیرند شامل سلول های بنیادی، فناوری های نانو و رباتیک هستند.

جراحی کمر مراقبت های بعد از عمل

دوره نقاهت بعد از جراحی کمر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله وضعیت بیمار قبل از جراحی، گسترده بودن جراحی و مهارت و تجربه جراح. مثلا:
میکرودیسککتومی برای دیسک فتق کمر کمترین تهاجم در نظر گرفته می شود و بیمار معمولاً یک شب اقامت در بیمارستان ندارد و زمان بهبودی حدود یک هفته است.
همجوشی کمر ممکن است شامل یک شب ماندن در بیمارستان، بازگشت آهسته به فعالیت های روزمره و احتمالاً برخی محدودیت های فعالیت در هنگام تنظیم همجوشی طی ۳ تا ۱۲ ماه آینده باشد.
فیزیوتراپی (برای دریافت خدمات کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس، بهترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران، با ما تماس بگیرید)  معمولاً برای بازسازی قدرت، دامنه حرکت و تشویق بهبودی تجویز می شود. به بیماران معمولاً داروهای مسکن یا شل کننده عضلات نیز تجویز می شود و به برخی از بیماران توصیه می شود که برای سهولت روند بهبودی از بریس پشتی یا تخت های مخصوص، صندلی مستراح فرنگی یا بالش های حمایتی استفاده کنند.
به طور معمول به بیماران در دوران نقاهت توصیه می شود که در حالی که ستون فقرات و بافت های اطراف بهبود می یابند مدت کوتاهی استراحت کنند. اکثر بیماران برای جلوگیری از فشار بیش از حد ساختارهای ستون فقرات، مدت کوتاهی را از کار تعطیل می کنند – چند هفته تا چند ماه.