در حالی که به طور قابل توجهی کمتر شایع است، کمردرد نیز ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:
عفونت. عفونت ستون فقرات (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی ستون فقرات با ما تماس بگیرید) که استئومیلیت نیز نامیده می شود، نادر است اما می تواند باعث درد شدید شود و در صورت عدم درمان، تهدید کننده زندگی است. این می تواند در اثر اقدامات جراحی، تزریق یا پخش شدن از طریق جریان خون ایجاد شود. بیماران مبتلا به سیستم ایمنی به خطر افتاده بیشتر مستعد ابتلا به عفونت در ستون فقرات هستند.
تومور بیشتر تومورهای ستون فقرات از قسمت دیگری از بدن شروع شده و به ستون فقرات متاستاز می دهند. شایعترین تومورهایی که به ستون فقرات منتقل می شوند از سرطان در پستان، پروستات، کلیه، تیروئید یا ریه شروع می شود. علائم جدید کمردرد در بیمار با تشخیص مشخص سرطان باید از نظر متاستاز احتمالی ستون فقرات بررسی شود.
بیماری خودایمنی. کمر درد (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی کمر با ما تماس بگیرید) یکی از علائم احتمالی مرتبط با شرایط خود ایمنی است، مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت روماتوئید، لوپوس، بیماری کرون، فیبرومیالژیا و سایر موارد.
این لیست دلایل شایع درد کمر را شامل می شود، اما موارد بسیار دیگری وجود دارد. یافتن روش درمانی مناسب برای کمردرد معمولاً به کسب یک تشخیص بالینی صحیح بستگی دارد که علت اصلی علائم بیمار را مشخص کند.

علائم کمردرد

کمردرد ممکن است به دلیل آسیب دیدگی حاد باشد، اما می تواند مزمن شود. مدیریت مناسب درد در مراحل اولیه می تواند به کاهش علائم از نظر زمان و شدت کمک کند.

انواع کمر درد: درد حاد، درد مزمن و درد نوروپاتیک

درد به طور معمول به سه دسته حاد، مزمن و نوروپاتیک تقسیم می شود.
شناسایی علائم و تشخیصی که علت اصلی درد را مشخص می کند اولین قدم برای دستیابی به تسکین مثر درد است.

علائم رایج مشکلات کمر
شناسایی و توصیف مشخص علائم می تواند منجر به تشخیص دقیق تر و برنامه درمانی موثر شود.
کمردرد به طور معمول با ترکیبی از علائم زیر مشخص می شود:

فیزیوتراپی درد کمر

درد کسل کننده و دردناک
دردی که در ناحیه کمر باقی می ماند (درد محوری) معمولاً به جای سوزش، سوزش یا تیز شدن، کسل کننده و دردناک توصیف می شود. این نوع درد می تواند همراه با اسپاسم عضلانی خفیف یا شدید، تحرک محدود و درد در لگن (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی لگن با ما تماس بگیرید) باشد.

دردی که به باسن، ساق پاها و کف پاها منتقل می شود
گاهی اوقات کمردرد شامل یک احساس تیز، گزگز یا بی حسی است که از پایین ران ها و به سمت پایین ساق پا و پا حرکت می کند، که به آن سیاتیک نیز گفته می شود. سیاتیک در اثر تحریک عصب سیاتیک ایجاد می شود و معمولاً فقط در یک طرف بدن احساس می شود.

این مطلب را نیز بخوانید:   علائم کمر درد - تشخیص درد کمر

دردی که پس از نشستن طولانی مدت بدتر است
نشستن به دیسک ها فشار وارد می کند و باعث می شود کمردرد پس از نشستن طولانی مدت تشدید شود. پیاده روی و کشش می تواند به راحتی کمردرد را تسکین دهد اما بازگشت به حالت نشسته ممکن است باعث بازگشت علائم شود.

دردی که هنگام تغییر موقعیت بهتر احساس می شود
بسته به علت اصلی درد، بعضی از موقعیت ها راحت تر از موقعیت های دیگر خواهند بود. به عنوان مثال، با تنگی ستون فقرات راه رفتن به طور معمول ممکن است دشوار و دردناک باشد، اما خم شدن به جلو به سمت چیزی، مانند یک سبد خرید، ممکن است درد را کاهش دهد. چگونگی تغییر علائم با تغییر موقعیت می تواند به شناسایی منبع درد کمک کند.

دردی که بعد از بیدار شدن از خواب بدتر و بعد از حرکت بهتر است
بسیاری از افرادی که کمردرد را تجربه می کنند، علائمی را گزارش می کنند که از اول صبح بدتر هستند. با این حال، پس از بلند شدن و حرکت به اطراف، علائم برطرف می شوند. درد هنگام صبح به دلیل سفتی ناشی از استراحت طولانی مدت، کاهش جریان خون همراه با خواب و احتمالاً کیفیت تشک و بالش استفاده شده است.

البته راه های دیگری نیز برای کمردرد در افراد وجود دارد. کمردرد در سطح فردی متفاوت است و عوامل زیادی در تجربه درد تأثیر می گذارند، از جمله سلامت روحی و روانی، استرس مالی یا سطح ورزش و فعالیت.

شروع علائم کمردرد

بسته به علت کمردرد، شروع علائم می تواند بسیار متفاوت باشد. کمر درد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دردی که با گذشت زمان به آرامی ایجاد می شود
علائم ناشی از حرکات تکراری یا موقعیت های استرس زا به آهستگی ظاهر می شوند و به تدریج بدتر می شوند. درد ممکن است پس از انجام برخی فعالیت ها یا در پایان یک روز طولانی ایجاد شود و احساس درد دائمی داشته باشد.

دردی که می آید و می رود، اما با گذشت زمان بدتر می شود
کمردرد ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک کمر (برای دریافت خدمات آب درمانی دیسک کمر با ما تماس بگیرید) را می توان بارها و بارها احساس کرد، اما شراره های درد به تدریج در طی مدت زمان طولانی شدت می گیرند.

درد فوری پس از آسیب دیدگی
حرکات ناگهانی یا ناخوشایند می تواند به ستون فقرات و عضلات حمایت کننده آن آسیب برساند و باعث درد فوری و حاد شود.

تأخیر در علائم پس از آسیب
بعضی اوقات علائم چند ساعت یا چند روز پس از تصادف یا آسیب ایجاد یا بدتر می شوند. به طور کلی درد تأخیری به عنوان یک عارضه جانبی از روند طبیعی بهبودی عضلات در نظر گرفته می شود.

این مطلب را نیز بخوانید:   4 مرحله برای بازگشت به دویدن بعد از کمر درد

علائم کمردرد بر اساس مکان

بزرگترین مهره های بدن در ستون فقرات کمر دیده می شود، که بیشترین وزن قسمت بالای بدن را تحمل می کند. این مهره ها بسیار حساس به تخریب و آسیب هستند و آسیب در یک سطح ستون فقرات می تواند مجموعه خاصی از علائم را ایجاد کند:

L3-L4
ریشه عصب L3-L4 احتمالاً باعث درد تیراندازی در جلوی ران می شود، احتمالاً شامل بی حسی یا گزگز می شود. درد یا علائم عصبی ممکن است به قسمت جلوی زانو (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی زانو با ما تماس بگیرید)، ساق پا و پا (برای دریافت خدمات فیزیوتراپی پا با ما تماس بگیرید) نیز تابیده شود، هرچند که کمتر شایع است.

L4-L5
درد از قسمت L4-L5 معمولاً به صورت درد سیاتیک در پشت ران، و احتمالاً دردی که به ماهیچه ساق پا می رسد، همراه با کمر درد محوری ظاهر می شود.

L5-S1
در جایی که پایه ستون فقرات به استخوان خاجی متصل می شود، دو مفصل وجود دارد که پشتیبانی و انعطاف پذیری را فراهم می کند. یکی مفصل لومبوساکرال است که به لگن اجازه می دهد تا پهلو به پهلو بچرخد و دیگری مفصل ساکروایلیاک است که تحرک محدودی دارد و به طور عمده شوک را از قسمت بالای بدن به پایین بدن جذب می کند.
درد از قسمت L5-S1 به طور کلی به دلیل مشکلات این مفاصل یا از ریشه عصب فشرده ایجاد می شود. مسائل مربوط به بخش L5-S1 معمولاً باعث ایجاد سیاتیک می شوند.
ریشه های مختلف عصبی بسته به ساختارهای پشت آسیب دیده تحریک می شوند و توانایی اشاره به مناطق خاص درد رادیکولیک می تواند به تشخیص دقیق منبع کمردرد کمک کند.

علائمی که نیاز به توجه فوری دارند

گاهی اوقات کمردرد می تواند نشانه یک بیماری پزشکی جدی باشد. به افرادی که هر یک از علائم زیر را تجربه می کنند توصیه می شود که سریعا مراقبت کنند:
– از دست دادن کنترل مثانه و روده
– کاهش وزن اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و ورزش نیست
– تب و لرز
– درد شدید و بی وقفه در شکم

علاوه بر این، به افرادی که علائم درد را پس از یک ضربه شدید (مانند تصادف رانندگی) تجربه می کنند، توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنند. اگر کمردرد در فعالیتهای روزمره، تحرک، خواب یا سایر علائم نگران کننده تداخل ایجاد می کند، باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید.
کمردرد مزمن معمولاً با علائم دیگر ارتباط دارد. اکثر افراد مبتلا به کمردرد و / یا درد پا، مشکل در خواب (خوابیدن و / یا خواب ماندن)، افسردگی و اضطراب را گزارش می کنند.