فیزیوتراپی یکی از رایج ترین روش های درمان درد مزمن گردن است. اکثر برنامه های فیزیوتراپی برای گردن درد شامل استفاده از روش هایی برای کاهش درد و/یا سفتی، به اندازه کافی برای شروع یک برنامه ورزشی برای تقویت و کشش گردن است. روش ها و تمرینات خاص مورد استفاده در فیزیوتراپی و همچنین مدت زمان برنامه درمانی، می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

اهداف فیزیوتراپی برای گردن درد

فیزیوتراپی برای گردن درد معمولاً شامل اهداف زیر است:
– کاهش درد و سفتی
– بهبود دامنه حرکتی سر و گردن
– تقویت پویای گردن و عضلات پشتیبان آن را توسعه دهید
– استراتژی هایی برای جلوگیری از تکرار درد ایجاد کنید
حتی اگر درد به طور کامل برطرف نشود، فیزیوتراپی ممکن است نقش مهمی در بهبود وضعیت گردن و عملکرد حرکات روزانه داشته باشد.

چه زمانی ممکن است فیزیوتراپی توصیه شود

فیزیوتراپی گردن ممکن است در موارد مختلف توصیه شود، مانند:
– درد مزمن نامشخص. هنگامی که درد گردن متوقف می شود یا در حال تکرار است، تشخیص منبع یا مکانیسم دقیق درد ممکن است دشوار باشد. حتی بدون تشخیص، افزایش قدرت ماهیچه های گردن ممکن است به آنها در حمایت بهتر از ستون فقرات گردنی و مقاومت بیشتر در برابر درد کمک کند.
– بهبودی از آسیب. برخی از صدمات مانند شلاق می تواند به بافتهای نرم گردن و مفاصل آسیب برساند، در نتیجه باعث درد و/یا سفتی می شود که ممکن است هفته ها یا خیلی بیشتر طول بکشد. یک برنامه فیزیوتراپی می تواند درد را کاهش دهد و به بازگشت عملکرد طبیعی گردن کمک کند.
– بهبودی پس از جراحی. برخی از جراحی های انجام شده بر روی گردن می تواند منجر به درد و سفتی قابل توجهی در هفته ها و ماه های بعد شود. به عنوان مثال، عمل جراحی دیسککتومی سرویکس با فیوژن (ACDF) شامل ترکیب دو یا چند مهره در گردن است که می تواند نحوه حرکت برخی از ماهیچه های گردن و بالای کمر را تغییر دهد. در چنین مواردی، فیزیوتراپی ممکن است به رفع سفتی، افزایش عملکرد گردن و کاهش یا جلوگیری از اسپاسم های دردناک در هنگام ترمیم عضلات کمک کند.
فیزیوتراپی گردن ممکن است در موارد دیگر نیز توصیه شود، مانند بخشی از برنامه درمانی بزرگتر برای سایر بیماریها یا شرایط مزمن.

چه موقع از درمان فیزیوتراپی برای گردن خودداری کنید

در برخی موارد، فیزیوتراپی ممکن است به کاهش گردن درد کمک نکند یا حتی مشکل را بدتر کند. اگر یکی از موارد زیر صحت داشته باشد، درمان فیزیکی معمولاً برای درد مزمن گردن توصیه نمی شود:
– بی ثباتی قابل توجه ستون فقرات. گاهی ستون فقرات گردنی برای ورزش از ثبات کافی برخوردار نیست، مانند شکستگی استخوان مهره ها یا انحطاط ستون فقرات باعث فشرده سازی نخاع یا ریشه عصبی می شود. در چنین مواردی، ستون فقرات باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر قبل از شروع مجدد فیزیوتراپی ستون فقرات تثبیت شود.
– مشکل اساسی پزشکی. اگر گردن درد ناشی از عفونت یا تومور باشد، ابتدا باید علت اصلی آن برطرف شود. به عنوان مثال، اگر یک تومور سرطانی به گردن درد کمک می کند، انجام تمرینات باعث کاهش اندازه تومور نمی شود و در عوض مشکل می تواند بزرگتر و بدتر شود.
دلایل دیگری برای عدم توصیه فیزیوتراپی نیز ممکن است وجود داشته باشد، مانند اینکه بدن بیمار درمان را به خوبی تحمل نمی کند.

فیزیوتراپی درد گردن

روشهای درمانی فیزیوتراپی

۲ روش رایج فیزیوتراپی وجود دارد:
– فیزیوتراپی غیرفعال، که شامل درمانهایی است که بدون تلاش بیمار انجام می شود. روشهای درمانی متعددی مانند استفاده از کمپرس یخ، گرما درمانی، ماساژ ریلکسی، سونوگرافی، الکترواکوپانکچر یا تریگر پوینت و تکارتراپی و سایر روشهای درمانی از جمله شاک ویو موجود است. هدف از فیزیوتراپی منفعل کمک به کاهش درد و تورم است.
– فیزیوتراپی فعال، که شامل حرکت بدن بیمار توسط تمرینات و حرکات کششی است. با افزایش قدرت و انعطاف پذیری در گردن، این ماهیچه ها ممکن است دردناک نباشند و بهتر بتوانند حالت بدنی خود را حفظ کنند، که باعث کاهش فشار بر ستون فقرات گردنی می شود.
مرحله اولیه فیزیوتراپی برای گردن درد ممکن است شامل درمان های غیرفعال تری باشد، اما به احتمال زیاد با گذشت زمان، درمان های فعال تر و بیشتری در نظر گرفته می شوند.

اثربخشی فیزیوتراپی

بسیاری از مطالعات بررسی کرده اند که آیا فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد ناشی از ستون فقرات مانند کمر یا گردن کمک کند یا خیر. برخی از مطالعات مزایای بیشتری از فیزیوتراپی در ترکیب با سایر روشهای درمانی مانند فعالیت هوازی یافته اند.
یکی از چالش های جمع آوری داده های خوب در مورد اثربخشی فیزیوتراپی یا فقدان آن این است که نمی توان اندازه گیری کرد که فرد چگونه برنامه تجویز شده را به خوبی دنبال می کند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است تمریناتی را با فرم ضعیف انجام دهد یا نه آنطور که توصیه می شود، که می تواند شانس درمان را کاهش دهد.

این مطلب را نیز بخوانید:   آسیب های ورزشی، آسیب های کمر و کمر درد (قسمت اول)

فیزیوتراپی غیرفعال برای گردن درد

هنگامی که به عنوان بخشی از برنامه فیزیوتراپی برای گردن درد استفاده می شود، از درمان های غیرفعال برای کمک به کاهش درد و/یا سفتی استفاده می شود. از نظر تئوری، وقتی درد و سفتی کاهش می یابد، تمرینات برای گردن می تواند موثرتر باشد.

انواع فیزیوتراپی منفعل

برخی از انواع درمان های غیرفعال، که روش نیز نامیده می شوند، عبارتند از:
– یخ و/یا گرما درمانی. ممکن است بسته های یخ یا سرد برای کاهش درد و تورم استفاده شود. بسته های حرارتی ممکن است برای افزایش جریان خون و شل شدن ماهیچه های سفت استفاده شود. در برخی موارد، بسته به آسیب یا ترجیحات بیمار، درمان گرما و سرما ممکن است متناوب باشد.
– ماساژ درمانی. ماساژ می تواند به شل شدن و شل شدن ماهیچه ها کمک کند، که ممکن است درد و سفتی را کاهش دهد. هنگام درمان گردن درد، معمول است که پشت گردن و مناطق اطراف آن ماساژ داده شود، از جمله پشت سر، شانه ها و پشت.
– الکتروتراپی. این درمان از دستگاهی برای ارسال جریان برق ملایم از طریق سیم به ناحیه آسیب دیده یا دردناک استفاده می کند. انواع مختلفی از الکتروتراپی برای اهداف مختلف وجود دارد، مانند تغییر سیگنال های درد، تحریک انقباضات عضلانی، ترویج بهبود بافت ها و ارسال داروهای مسکن از طریق پوست (iontophoresis). رایج ترین نوع الکتروتراپی برای گردن درد، تحریک الکتریکی عصبی از طریق پوست (TENS) است، که با هدف تغییر احساسات درد به احساس قابل تحمل، پالس های الکتریکی را به اعصاب حسی زیر پوست می فرستد.
– سونوگرافی. یک ژل سرد معمولاً روی ناحیه دردناک یا متورم استفاده می شود، سپس یک وسیله دستی به آرامی به پوست مالیده می شود در حالی که امواج صوتی با انرژی بالا را به سطح و بافت ها ارسال می کند. برخی از افراد متوجه می شوند که سونوگرافی یک احساس ملایم گرم را ایجاد می کند که باعث شل شدن ماهیچه ها و کاهش درد می شود.
بسیاری از انواع دیگر روشهای فیزیوتراپی منفعل نیز وجود دارد. روش هایی که برای بیمار بهترین کار را می کنند می توانند به عوامل مختلفی مانند نوع آسیب، میزان درد و ترجیحات شخصی بستگی داشته باشند.

خطرات احتمالی یا عوارض فیزیوتراپی منفعل

فیزیوتراپی منفعل هنگامی که تحت هدایت یک متخصص فیزیوتراپی آموزش دیده انجام شود، بی خطر است. برخی از خطرات و عوارض احتمالی که باید در مورد آنها بدانید عبارتند از:
– آسیب پوستی. اگر یخ یا گرما برای مدت طولانی یا در دمای شدید مستقیماً روی پوست اعمال شود، ممکن است به پوست صدمه وارد شود. توصیه می شود یک لایه محافظ بین پوست و یک بسته گرم و سرد داشته باشید و همچنین به طور مرتب پوست را در حین استفاده چک کنید. گرما یا سرما نباید در مناطقی از پوست با کاهش حس به دلیل آسیب عصبی یا شرایط پزشکی که عملکرد عصب را کاهش می دهد مانند دیابت و سایر موارد، اعمال شود.
– درد باقی می ماند یا بدتر می شود. فیزیوتراپی غیرفعال همیشه درد را کاهش نمی دهد. در برخی موارد، بیمار ممکن است درد بیشتری را گزارش کند، مانند بعد از ماساژ. درد ماساژ معمولاً پس از ۲۴ ساعت کاهش می یابد. در غیر این صورت، ممکن است نیاز باشد که نوع ماساژ درمانی تغییر کند یا فشار اعمال شده در طول درمان به طور موقت کاهش یابد.
– بیش از حد فیزیوتراپی منفعل. در حالی که فیزیوتراپی غیرفعال ممکن است آرامش بخش باشد یا باعث تسکین موقت شود، تمرکز فیزیوتراپی برای گردن درد در بیشتر موارد باید در نهایت بر تقویت و کشش گردن متمرکز شود. انجام فیزیوتراپی منفعل بیشتر به جای فیزیوتراپی فعال ممکن است بهبود را به تاخیر بیاندازد.
یک برنامه فیزیوتراپی مناسب برای گردن درد، اهداف روشنی را برای پیشرفت در مورد دامنه حرکتی و تسکین درد مشخص کرده است. اگر اهداف برآورده نشده اند، برنامه باید دوباره ارزیابی شود.

فیزیوتراپی فعال برای گردن درد

هنگام درمان گردن درد، تمرکز اصلی فیزیوتراپی بهبود قدرت و انعطاف پذیری گردن است. این اهداف با تمرینات فعال که برای کار بر روی گردن و ماهیچه های اطراف طراحی شده اند و به تدریج حجم کار را در طول زمان افزایش می دهند، به بهترین وجه محقق می شوند. نوع و میزان تمرینات می تواند متفاوت باشد، و گاهی اوقات تمرینات برای کار بر نواحی دیگر بدن نیز گنجانده می شود.

این مطلب را نیز بخوانید:   آسیب های ورزشی، آسیب های کمر و کمر درد (قسمت اول)

انواع فیزیوتراپی فعال

برخی از انواع رایج فیزیوتراپی فعال برای گردن درد عبارتند از:
– حرکات گردنی و ورزش. کشش ها و تمرینات متعددی ممکن است برای آموزش ماهیچه هایی که مستقیماً به ستون فقرات گردنی متصل می شوند، تجویز شود. رایج ترین مثال، ورزش چانه است که شامل نگاه به جلو (نه بالا یا پایین)، سپس چانه را به آرامی مستقیم به عقب می کشد.
– تقویت هسته و پشت. اگر فیزیوتراپی برای بهبود قدرت و عملکرد گردن توصیه می شود، به احتمال زیاد ماهیچه های پشت و قسمت مرکزی تنه نیز از تقویت سود خواهند برد. علاوه بر این، این گروه های عضلانی همه با هم برای حمایت از ستون فقرات و کمک به بهبود وضعیت بدن کار می کنند.
– فعالیت هوازی. این نوع ورزش جریان خون و سطح تنفس را افزایش می دهد زیرا قلب و ریه ها در طول تمرین بیشتر کار می کنند. برخی از نمونه های رایج فعالیتهای هوازی کم ضربه، که ستون فقرات را تکان نمی دهد، عبارتند از دوچرخه سواری با دوچرخه راست یا خمیده، شنا با استفاده از ماسک و اسنورکل برای از بین بردن چرخش گردن و راه رفتن سریع.
– ورزش در آبها. برخی از تمرینات را می توان در استخر انجام داد. شناوری آب می تواند فشار را از ستون فقرات برداشته و در عین حال به ماهیچه ها اجازه کار دهد. اگر گردن درد شدید است یا همراه با درد شانه و/یا کمر است، ممکن است آب درمانی دیسک کمر نیز توصیه شود.
بسته به اهداف درمانی خاص بیمار، این نوع فیزیوتراپی فعال و سایر روشها را می توان در مراحل مختلف برنامه درمانی ترکیب یا استفاده کرد.

خطرات احتمالی یا عوارض فیزیوتراپی فعال

یک برنامه فیزیوتراپی فعال تحت هدایت یک متخصص فیزیوتراپی ورزشی مجاز یا سایر متخصصان پزشکی مجاز معمولاً بی خطر است، اما بدون خطر نیست. برخی از خطرات و عوارض احتمالی که باید در مورد آنها بدانید عبارتند از:
– درد و/یا سفتی ممکن است در ابتدا بدتر شود. طبیعی است که ماهیچه ها پس از شروع یک برنامه ورزشی جدید، دچار درد و تورم شوند. شروع آهسته یک برنامه فیزیوتراپی جدید و سپس افزایش تدریجی تمرینات در جلسات بعدی می تواند به کاهش درد و سفتی کمک کند.
– تکنیک نادرست ممکن است آسیب را بدتر کرده یا باعث ایجاد آسیب جدید شود. انجام تمرینات به روش اشتباه می تواند با بارگذاری بیش از حد مفاصل و/یا بافتهای نرم منجر به آسیب شود. باید دقت شود که تمرینات را دقیقاً مطابق دستورالعمل انجام دهید.
– ادامه درمان می تواند مشکل باشد. معمول است که افراد خیلی زود فیزیوتراپی را ترک می کنند. به عنوان مثال، یک برنامه درمانی ممکن است به مدت ۲ ماه برنامه ریزی شود، اما اگر فرد دلسرد شود و پس از ۱ ماه آن را ترک کند، افزایش قدرت، انعطاف پذیری و بهبودی که ممکن است پس از ماه دوم به دست آمده باشد قابل دستیابی نیست. اگر تعهد زمانی مربوط به فیزیوتراپی یک چالش بالقوه باشد، ممکن است به تنظیم یک برنامه منظم برای جلسات فیزیوتراپی از قبل کمک کند، یا با بهترین فیزیوتراپیست تهران کار کنید تا تمریناتی را که می توانید در خانه انجام دهید با قرارهای کمتر در مطب انجام دهید.
– ممکن است وضعیت پزشکی ناشناخته همچنان بدتر شود. اگر یک بیماری جدی زمینه ای مانند سرطان باعث گردن درد می شود اما تشخیص داده نشده است، فیزیوتراپی نمی تواند موثر واقع شود و می تواند منجر به تاخیر خطرناک در جستجوی یک درمان موثر شود.
انجام فیزیوتراپی فعال نباید هنگام انجام تمرینات احساس ناراحتی غیرمعمول یا افزایش درد کند. هرگونه ورزشی که باعث درد می شود باید فوراً قطع شود. در برخی موارد، اگر بهبودی بیشتری رخ داده باشد یا پزشک متخصص اجازه دهد، می توان یک تمرین را در روزهای بعد از سر گرفت.

ادامه تمرینات پس از پایان فیزیوتراپی

هر زمان که یک برنامه فیزیوتراپی شامل ایجاد قدرت و تحرک در هر ناحیه از بدن مانند گردن باشد، معمولاً پس از اتمام فیزیوتراپی رسمی به دنبال انجام برخی از برنامه های نگهداری در خانه است. به عنوان مثال، اگر سالها وضعیت بد بدن منجر به درد گردن کنونی شود، چندین هفته فیزیوتراپی در بهترین کلینیک فیزیوتراپی ممکن است به از بین بردن درد کمک کند، اما برای جلوگیری از بازگشت درد، تمرینات خانگی و تغییر شیوه زندگی برای حفظ وضعیت مناسب باید حفظ شود.