هنگامی که برای فیزیوتراپی فک به ما مراجعه می کنید، یک فیزیوتراپیست فک یک ارزیابی کلی از کارکرد و حرکت مفصل TMJ شما انجام میدهد تا مشخص شود آیا شما از اختلال TMJ یا سایر مشکلات متدوال مربوط به فک رنج می برید یا خیر. اگر در جستجوی فیزیوتراپی فک هستید، مکان درست را پیدا کرده اید.
با سال ها تجربه معالجه ی بیمارانی که از درد مفصل فک، صدای کلیک مفصل فکی- گیجگاهی، و سایر مشکلات مربوط به فک رنج می برند، ما با تمرکز بر هریک از مشکلات اساسی و ارائه آموزش، درمان و تمرینات توانبخشی از طریق فیزیوتراپی فک که برای اصلاح مشکلات به آن نیاز دارید، به شما کمک میکنیم.

درمان TMJ (مفصل فکی گیجگاهی) در فیزیوتراپی فک مشتمل بر چه چیزی است؟

فیزیوتراپی فک برای اطمینان یافتن از بهبودی مناسب و کامل درد فک، اهمیت دارد. از آنجا که هر آسیبی نسبت به سایر آسیب ها کمی متفاوت است، فیزیوتراپیست فک شما، شما را به بهترین درمان برای وضعیتتان راهنمایی میکند که شامل موارد زیر است:
– آموزش موقعیت یابی فک، عادات غذا خوردن و جویدن و اصلاح کار یا فعالیت
– گرما یا یخ
– اصلاح وضعیتی
– درمان دستی (منوال تراپی)
– به حرکت درآوردن مفصل – ممکن است شامل تکنیک های دستی داخل دهان شما باشد.
– تمرین های توانبخشی
– ارجاع به دندانپزشک یا پزشک عمومی

ما تلاش می کنیم تا به مراجعان و بیماران خود حرکتی متناسب با نیاز های فردی آن ها را آموزش دهیم. هنگامی که در جستجوی یک فیزیوتراپی فک یا TMJ نزدیک خودتان هستید،  با یک فیزیوتراپیست فک مهربان و اختصاصی از کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید و بگذارید امروز به شما درباره درد مفصل فک یا درد TMJ کمک کنیم.

درباره مفصل فکی- گیجگاهی و درد TMJ بیشتر بدانیم

مفصل فکی- گیجگاهی همان مفصل فک است. این مفصل روبرو و کمی پایین تر از لاله های گوشتان، در هر دو طرف سر پیدا می شود. این دو مفصل با همدیگر به عنوان یک جفت کار میکنند و از طریق استخوان گیجگاهی جمجمه به استخوان فک پایینی (استخوان مندیبل) متصل می شوند.
ا TMJ یک ساختار پیچیده است که از آن برای خوردن، صحبت کردن و نفس کشیدن استفاده می کنیم. این مفصل به عنوان یکی از پرکاربرد ترین مفاصل در بدن، مستعد خطر بالای مشکلات مربوط به فک که شامل موارد زیر هستند، است:
– مفصل فک دردناک
– درد شدید فک
– رگ به رگ شدن فک
– از جا دررفتن فک
– شکستن فک
همه این مشکلات میتواندد موجب مراجعه شما برای درمان از طریق فیزیوتراپی فک باشند.

فیزیوتراپی فک

TMJ چگونه کار میکند؟

TMJ تشکیل شده از:
– استخوان مندیبل
– استخوان گیجگاهی
– استخوان گونه
– دیسک
– کپسول مفصلی
– رباط ها
– عضلات

برای اینکه TMJ به راحتی کار کند، دیسکی نرم بین سر مندیبل و سطح مفصلی استخوان گیجگاهی قرار گرفته است. این دیسک هنگام جویدن به عنوان یک ضربه گیر هم عمل میکند.
حرکات عادی مندیبل شامل باز کردن (پایین آمدن)، بسته شدن (بالا رفتن)، چپ، راست، رو به جلو (پیش آمدن)، رو به عقب (پس رفتن) هستند.
هرگونه اشکال در عملکرد TMJ می تواند شما را به فیزیوتراپی فک نیازمند کند.

اختلالات فکی گیجگاهی چه هستند؟

اختلالات فکی گیجگاهی (TMD) و درد TMJ صدمات یا مشکلاتی هستند که می توانند هر بخش از TMJ را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین توجه کنید که صدمات و شرایطی که معمولا سایر مفاصل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند از جمله آرتروز، می توانند روی یک یا هر دو TMJ هم تاثیر بگذارند.
تقریبا ۱۲٪ جمعیت از درد های فک مرتبط با TMD رنج می برند. زنان و مردان هردو TMD را تجربه میکنند اما بیشتر آن ها خانم های ۱۶ تا ۳۵ ساله هستند.
مدت زمان TMD می تواند در افرادی که علائم را تجربه می کنند از چند روز تا چند ماه متفاوت باشد.

علائم اختلالات فکی گیجگاهی (TMD)

علائم می توانند بسته به نوع آسیب یا اختلال و شدت آن متفاوت باشند، اما برخی از علائم مشترک شامل موارد زیر هستند:
– درد در صورت، فک، گردن و بالای شانه ها
– سر درد ها
– درد، فشار، احساس پری و زنگ زدن در گوش
– سفتی، قفل شدن یا حرکات محدود عضلات فک
– صدای کلیک یا سایر صدا ها مثل صدای ترکیدن و ساییدن در TMJ
– تغییرات در صحبت کردن، بلعیدن، نفس کشیدن و/یا حالات صورت
– جویدن دردناک
– هنگام گاز زدن، دندان های شما مثل همیشه کنار هم قرار نمیگیرند
– گیجی
– مشکلات بینایی
– ورم صورت یا فک
این موارد می تواند نشانه تسریع در مراجعه شما به فیزیوتراپی فک باشند.

چه چیزی باعث اختلالات فکی گیجگاهی می شود؟

معمولا دلیلی برای علائم TMD وجود ندارد یا چندین عامل موثر در آن وجود دارد. تعدادی از دلایل احتمالی TMD عبارتند از:
– ساختار مفصل TMJ و اجزای آن
– بیماری های خود ایمنی
– تروما مثلا ناشی از تصادف خودرو
– استرس
– آدامس جویدن، جویدن ناخن، سیگار کشیدن و آواز خواندن بیش از حد
– عفونت ها
– اعمال دندانپزشکی
– باز ماندن دهان یا فک ها به مدت طولانی
– آرتروز
– فشار دادن و ساییدن دندان ها
این موارد می تواند نشانه تسریع در مراجعه شما به فیزیوتراپی فک باشند.

چرا پس از جراحی دندان یا کار دندانپزشکی دچار درد فک می شوم؟

درد یا مقداری سفتی مفصل فک پس از جراحی دهان یا کار دندانپزشکی طولانی، عادی است و نیاز به فیزیوتراپی فک را ایجاب میکند. این حالت می تواند تا روزها یا هفته ها طول بکشد. این معمولا به دلیل طولانی بودن وضعیت باز دهان و اگر جراحی یا کار دندانپزشکی بر ساختارهای اطراف فک تأثیر گذاشته است، می باشد.
درد متوسط تا شدید فک، باز بودن محدود دهان، قفل شدن فک یا صدای کلیک TMJ معمولا انتظار نمی رود. این می تواند به دلیل کشیده شدن عضله یا جابجایی دیسک مرتبط با طولانی بودن وضعیت باز دهان باشد. در این حالت ، باید از دندانپزشک ، پزشک و یا فیزیوتراپیست فک خود مشاوره بگیرید. فیزیوتراپی فک می تواند به کاهش سفتی و درد و اصلاح میزان باز شدن دهان در حین جراحی کمک کند. فیزیوتراپیست فک شما ممکن است به استفاده از گرما یا سرما درمانی، حرکات منظم فک و تمرینات آرام فک توصیه کند.

آیا به دلیل مشکلات فک به فیزیوتراپی فک نیاز دارم؟

اگرچه اختلال TMJ در بین بزرگسالان جوان و مسن نسبتاً شایع است ، درد مربوط با فک شما می تواند علامت سایر موارد زمینه ای باشد از جمله:
در رفتن فک – در رفتن فک هنگامی رخ می دهد که مفصل به سمت اطراف، بالا، پایین یا عقب جابجا می شود و نمی تواند به موقعیت عادی خود بازگردد. در رفتگی می تواند به علت درمان های دندانپزشکی، لوله گذاری، ضربه، آرتروز و حتی زیاد باز شدن دهان باشد. علائم دررفتگی فک شامل ناتوانی در بستن / باز کردن دهان ، درد ، دشواری در گفتار ، آبریزش دهان و همتراز نبودن فک ، لب ها و یا دندان ها است.
کشیدگی فک– کشیدگی فک زمانی است که تارهای ماهیچه ای نمی توانند از عهده فشاری که روی آن ها قرار داده شده، برآیند. این اغلب به دلیل انقباض شدید عضلانی یا به سادگی از طریق استفاده مکرر از فک است. اگر سفتی عضلانی، درد TMJ، التهاب، سردرد، گوش درد، صدای کلیک TMJ و سایر موارد را تجربه میکنید، احتمالا دچار کشیدگی فک شده اید و نیاز به فیزیوتراپی فک دارید.
فک شکسته شده – ترک خوردن فک یا شکسته شدن آن زمانی رخ می دهد که استخوان فک می شکند. این اغلب به دلیل ضربه قابل توجهی است که می تواند یک ضربه مستقیم ، تماس فیزیکی / حمله یا تصادف وسیله نقلیه موتوری باشد. شکستگی فک می تواند کوچک باشد، در جایی که استخوان هنوز در جای خود قرار دارد یا بزرگ باشد، وقتی استخوان ها به طور قابل توجهی جابجا شده اند. اگر درد قابل توجه، ورم، دشواری حرکت دادن فک، خون ریزی یا کبودی را تجربه می کنید، ممکن است دچار یک شکستگی فک‌ شده باشید. هنگامی که به دلیل درد های مربوط به فک به ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس مراجعه می کنید، یک فیزیوتراپیست فک، معاینه ای دقیق و یک سری تمرینات را برای تعیین بهترین روش درمانی که معمولا فیزیوتراپی فک می باشد، برای شما انجام می دهد که ممکن است شامل مراجعه به پزشک عمومی یا دندانپزشک باشد.

چه کسی می تواند به درمان TMJ در فیزیوتراپی فک کمک کند؟

فیزیوتراپیست فکفیزیوتراپی فک با استفاده از روش های مختلف می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد فک شما کمک کند.
پزشک عمومی (GP) – موقعیت های بسیاری می توانند علائم TMJ را تقلید کنند بنابراین بهتر است توسط پزشک عمومی خود معاینه شوید. بسته به شدت درد TMJ شما، می توانند شما را درباره داروهای مدیریت درد راهنمایی کنند.
دندانپزشک – دندانپزشکان ممکن است یک آتل یا محافظ برای ثابت کردن یا تغییر موقعیت فک تجویز کنند. اینها به عنوان ابزار کوتاه مدت در نظر گرفته می شوند و معمولاً فقط برای مدت زمان کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای رزرو وقت فیزیوتراپی فک خود، همین حالا با متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.