فیزیوتراپی مچ دست برای کمک به افرادی است که به تاندونیت مچ دست دچار می گردند. تاندونیت مچ دست، بیماری است که معمولاً در افرادی رخ می دهد که با استفاده از دست و بازو فعالیت های تکراری انجام می دهند. اینها شامل کاربران رایانه، کارگران کارخانه و ورزشکارانی است که توپ می اندازند و می گیرند و ورزش راکت انجام می دهند. در ایالات متحده، بروز التهاب تاندونیت به عنوان آسیب شغلی در افرادی که تمام وقت کار می کنند ۱.۱ در ۱۰۰۰۰۰ است. استفاده بیش از حد از التهاب تاندین ۲۵٪ تا ۵۰٪ از کل آسیب های ورزشی در ایالات متحده است. افراد مسن اغلب به دلیل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی در تاندون های مچ دست در معرض تاندونیت مچ دست هستند. در فیزیوتراپی مچ دست ، فیزیوتراپیست ها به افراد مبتلا به التهاب مچ دست کمک می کنند تا درد آنها کاهش یابد، انعطاف پذیری و قدرت مچ دست آنها افزایش یابد و به فعالیتهای عملکردی و ورزشی قبلی خود بازگردند.

التهاب مچ دست چیست؟

تاندونیت مچ دست بیماری است که در آن ۱ یا چند تاندون در مچ دست ملتهب و تحریک می شوند. چندین تاندون در مچ دست وجود دارد که عضلات بازو و دست را به استخوان های مچ دست و دست متصل می کند. این تاندون ها ساختارهای طناب مانند کوچکی هستند که می توانید اتصال انگشتان پشت دست خود را مشاهده کنید. تعدادی از شرایط وجود دارد که می تواند روی تاندون های این ناحیه تأثیر بگذارد.
تاندونیت مچ دست در مراحل اولیه التهاب و تحریک تاندون اعمال می شود.
تاندینوپاتی نامی است که در صورت تداوم آن در طول زمان، درمان نشدن و مزمن شدن به آن گفته می شود.
تنوزینوویت اصطلاحی است به تحریک که با غشای غلاف سینوویال (که از طریق آن برخی از این تاندون ها سر می خورند) تاندون ضخیم شده و محدود می شود.
التهاب کویرین در مورد التهاب مفصلی در قسمت شست مچ دست اعمال می شود.

چگونه احساس می شود؟

چندین تاندون در مچ دست می توانند با التهاب تاندین مچ دست تحریک شوند. علائم درد مرتبط با این بیماری شامل موارد زیر است:
– درد در جایی که بازو با دست ملاقات می کند که می تواند به آرنج تابانده شود.
– درد در قسمت شست مچ دست (شعاعی) یا انگشت کوچک مچ دست (اولنار).
– دردی که فقط وقتی مچ دست تحت فشار قرار می گیرد که در صورت عدم درمان می تواند به درد مداوم تبدیل شود.
– درد هنگام فشار دادن به دست، مانند استفاده از بازوها برای ایستادن خود را از روی صندلی به بیرون فشار دهید.

علاوه بر درد، علائم دیگر عبارتند از:
– سفتی مچ دست و کاهش توانایی خم شدن و کشیدن مچ دست،
– التهاب یا تورم در ناحیه مچ دست،
– حساسیت به لمس در مچ دست و یا عضلات بازو.

فیزیوتراپی مچ دست چگونه تشخیص داده می شود؟

در فیزیوتراپی مچ دست یک متخصص فیزیوتراپیست ارزیابی کاملی از بازوی شما انجام می دهد که شامل شانه، آرنج، مچ دست و خود دست است. درمانگر از شما می خواهد انواع فعالیت هایی را که معمولاً با استفاده از بازو در خانه، محل کار و تفریح ​​انجام می دهید، توصیف کنید و اینکه کدام یک از این فعالیت ها باعث درد یا سفتی در ناحیه می شود. از شما سوال می شود که چه مدت درد داشته اید و چگونه بر فعالیت های منظم زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد. فیزیوتراپیست دامنه حرکت و قدرت شما را در کل بازوی شما بررسی می کند. درمانگر شما به آرامی مناطق خاصی از مچ دست و بازو را لمس می کند تا مشخص کند کدام تاندون های مچ دست درگیر هستند و هرگونه تورم در ناحیه را بررسی می کند.

فیزیوتراپی مچ دست

چگونه فیزیوتراپی مچ دست می تواند کمک کند؟

فیزیوتراپی یک درمان بسیار موثر برای التهاب مفصل مچ دست است. شما با درمانگر فیزیکی خود می توانید یک برنامه درمانی خاص برای شرایط و اهداف خود تنظیم کنید. برنامه درمانی فردی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مدیریت درد

فیزیوتراپیست به شما کمک می کند حرکات دردناک را شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنید و به شما نشان می دهد که چگونه وضعیت های غیر طبیعی را برای کاهش فشار بر روی مچ دست اصلاح کنید. درمانگر شما ممکن است استراحت کوتاه مدت مچ دست و استفاده از یخ در محل برای کاهش درد را توصیه کند. فیزیوتراپیست شما همچنین ممکن است از یک مچ بند برای محدود کردن حرکت مچ دست استفاده کند  به این ترتیب تاندون ها بهبود می یابند.

درمان دستی

فیزیوتراپیست شما ممکن است از تکنیک های دستی مانند حرکات ملایم مفصل، ماساژ با بافت نرم و کشش مچ استفاده کند تا مچ دست شما به درستی حرکت کند.

تمرینات با دامنه حرکت

شما تمرینات و کشش ها را برای کاهش سفتی و کمک به حرکت صحیح مچ دست و بازو یاد خواهید گرفت.

تقویت تمرینات

در فیزیوتراپی مچ دست فیزیوتراپیست شما بسته به مناطق ضعف خاص شما، تعیین می کند که کدام تمرینات تقویت کننده برای شما مناسب هستند. کل بازو، از جمله شانه، آرنج و مچ دست، می تواند به طور بالقوه ضعیف شده و به اختلال عملکرد حرکتی منجر شود که باعث التهاب التهاب شود. فیزیوتراپیست شما یک برنامه تمرینی در منزل به صورت اختصاصی برای پاسخگویی به نیازها و اهداف خاص شما طراحی می کند که می توانید مدت ها پس از اتمام فیزیوتراپی رسمی خود ادامه دهید.

آموزش بیمار

بسته به فعالیت های خاصی که قصد دارید از سر بگیرید، فیزیوتراپیست شما ضمن محافظت از مچ دست و دست، روش های انجام اقدامات را به شما می آموزد. به عنوان مثال، نگه داشتن مچ دست در وضعیت خنثی برای کاهش نیروی بیش از حد هنگام انجام کارهای تکراری و استراحت های مکرر، روشهایی برای کاهش احتمال جراحت مجدد است.

آموزش عملکردی با بهبود علائم

در فیزیوتراپی مچ دست فیزیوتراپیست به شما می آموزد که چگونه با استفاده از مکانیک مناسب مچ دست، مانند تایپ کردن روی رایانه یا چرخاندن راکت، الگوهای حرکتی عملکردی را به درستی انجام دهید. این آموزش به شما کمک می کند تا در شغل، خانه و هنگام ورزش به عملکرد بدون درد برگردید.

آیا می توان با فیزیوتراپی مچ دست از این آسیب یا شرایط جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از التهاب مفصل مچ دست، فیزیوتراپیست ها به شما توصیه می کنند:
– از حرکات تکراری مچ دست و دست خودداری کنید.
– قبل از شروع فعالیت، عضلات اطراف مچ دست و دست را گرم کنید.
– انجام حرکات کششی منظم برای حفظ انعطاف پذیری مچ دست و بازو قبل و بعد از ورزش یا فعالیت.
– به طور منظم تمرینات تقویت کننده بالاتنه را انجام دهید تا مچ دست و دست شما تحمل ورزش و سایر فعالیت های زندگی روزمره، با فشار کمتر را به مفصل دهد.
– هنگام استفاده از مچ دست، روشهای محافظت مفصل را دنبال کنید، مانند استراحت متعادل با کار و استفاده از عضلات بزرگتر بازو برای کارهای سنگین تر.
– فعالیتی را که برای مچ دست و دردناک یا ناراحت کننده است ادامه ندهید.

به چه نوع فیزیوتراپیستی نیاز دارم؟

تمام فیزیوتراپیست ها از طریق آموزش و تجربه برای درمان التهاب مچ دست آماده هستند. با این حال، ممکن است بخواهید موارد زیر را در نظر بگیرید:
– یک فیزیوتراپیست که در زمینه درمان افرادی که تشخیص مچ دست و دست دارند باتجربه است. برخی از فیزیوتراپیست ها دارای تمرکز ارتوپدی یا اسکلتی عضلانی هستند.
– یک فیزیوتراپیست که یک متخصص بالینی دارای مجوز هیئت مدیره است، یا یک دوره دستیاری یا بورسیه ارتوپدی یا فیزیوتراپی ورزشی را پشت سر گذاشته است یا یک متخصص دست است. این درمانگران دانش، تجربه و مهارت های پیشرفته ای دارند که ممکن است در شرایط شما اعمال شود.

در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس، شما می توانید برای بهره مندی از خدمات فیزیوتراپی مچ دست خود، فیزیوتراپیست هایی که این مدارک و مدارک دیگر را دارند، پیدا کنید.
نکات کلی هنگام جستجوی یک متخصص طب فیزیکی (یا هر ارائه دهنده دیگر خدمات بهداشتی):
– از خانواده و دوستان و یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی توصیه کنید.
– وقتی برای ملاقات با کلینیک فیزیوتراپی تماس گرفتید، در مورد تجربه متخصص طب فیزیکی در کمک به افرادی که التهاب مفصل مچ دست دارند، سوال کنید.
– در اولین ملاقات با متخصص طب فیزیکی، آماده باشید که علائم خود را با بیشترین جزئیات توصیف کنید و بگویید که چه چیزی علائم شما را بدتر می کند.

برای رزرو وقت فیزیوتراپی مچ دست خود، با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.