بیمارانی که از اکثر انواع کمردرد رنج می برند اغلب قبل از در نظر گرفتن سایر درمانهای تهاجمی تر، از جمله جراحی کمر، برای چهار هفته تحت درمان فیزیکی یا فیزیوتراپی کمر به عنوان گزینه درمانی محافظه کارانه (غیر جراحی) قرار می گیرند. اهداف فیزیوتراپی کاهش کمر درد، افزایش عملکرد و آموزش برنامه نگهداری به بیمار برای جلوگیری از مشکلات کمر در آینده است.
اشکال رایج فیزیوتراپی کمر عبارتند از:

1. فیزیوتراپی منفعل، که شامل کارهایی است که برای بیمار انجام می شود، مانند استفاده از گرما، بسته های یخ و تحریک الکتریکی. به عنوان مثال، ممکن است قبل از انجام تمرینات ورزشی و کششی، برای گرم کردن ماهیچه ها از یک پد گرم کننده استفاده شود و پس از آن از کیسه یخ برای تسکین عضلات و بافت های نرم استفاده شود.
  2. فیزیوتراپی فعال، که تمرکز آن روی تمرینات خاص و کشش است. برای بیشتر درمان های کمردرد، ورزش فعال تمرکز برنامه فیزیوتراپی است.

این مقاله بر روی فیزیوتراپی و ورزش فعال به عنوان ابزاری برای کمک به بهبودی از مشکلات کمر و پیشگیری یا به حداقل رساندن شعله های دردها در کمر متمرکز است.

فواید ورزش برای کمردرد

ثبات ستون فقرات کمری (کمر) تا حد زیادی به عضله حمایت کننده شکم (معده) و کمر بستگی دارد. عضلات شکم از طریق توانایی خود برای ایجاد فشار در شکم که به طور خلفی بر روی ستون فقرات اعمال می شود، پشتیبانی ثبات اولیه را ایجاد می کنند، بنابراین یک ستون پشتیبانی قدامی (از جلو ستون فقرات) فراهم می کنند. عضلات کمر ستون فقرات را از پشت تثبیت کرده و منجر به حمایت خلفی می شوند. به بیان ساده، ستون فقرات و دیسک های استخوانی توسط عضلات احاطه شده اند و هرچه این عضلات خاص قویتر باشند، استرس کمتری بر روی دیسک ها و مفاصل ستون فقرات وارد می شود. بیماران باید یک کمربند عضلانی در اطراف ستون فقرات خود ایجاد کنند.
مقادیر قابل توجهی از تحقیقات پزشکی وجود دارد که از تمرینات خاص فیزیوتراپی کمر برای درمان کمردرد پشتیبانی می کند. در حالی که بیشتر قسمت های کمردرد خود محدود کننده هستند و خود به خود بهبود می یابند ، ورزش فعال نقش مهمی در کمک به کاهش درد بیمار و بهبود عملکرد بعدی در بیماران مبتلا به کمردرد دارد. یک برنامه تمرینی مداوم همچنین احتمال و شدت وقوع کمردرد را در آینده کاهش می دهد.

فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی کمر قبل و بعد از جراحی کمر

شواهد قابل توجهی وجود دارد که مزایای فیزیوتراپی کمر و ورزش را قبل و بعد از جراحی کمر تأیید می کند. قدرت و ثباتی که فیزیوتراپی فراهم می کند می تواند به طور قابل توجهی زمان بهبودی بیمار را بعد از جراحی کوتاه کند. فیزیوتراپی و ورزش بخش مهمی از درمانهای بیشتر بیماران کمردرد از جمله مواردی است که تحت مراقبتهای غیر جراحی و جراحی قرار دارند. دلیل این امر این است که بیمارانی که کمردرد دارند در شرایط مطلوب جسمی بیمار بهبود می یابند. تا زمانی که منع مصرفی برای فیزیوتراپی کمر وجود نداشته باشد یا بیمار به عمل جراحی اورژانسی نیاز داشته باشد، به بیشتر بیماران توص

یه می شود قبل از بررسی جراحی کمر ، آزمایش فیزیوتراپی را انجام دهند.
برای بسیاری از بیماران مبتلا به کمردرد، معمولاً توصیه می شود ابتدا با پزشکی مشورت کنند که بتواند وضعیت بیمار را تشخیص دهد و موارد منع مصرف جدی برای فیزیوتراپی، مانند شکستگی یا تومور را رد کند. برای اطمینان از پیگیری و جلوگیری از بروز مشکلات، نظارت بر یک متخصص طب فیزیکی برای بسیاری از بیماران بسیار مفید است. پس از اتمام مرحله اولیه درمان، آن دسته از بیمارانی که به دنبال یک برنامه ورزشی می روند اغلب در مدیریت کمردرد خود بیشترین موفقیت را دارند.
اکثر برنامه های فیزیوتراپی کمر که برای درمان کمردرد و برخی از دردهای رادیکولیک (درد ناشی از ساق پا) طراحی شده اند، شامل ترکیبی از انواع ورزش زیر است:
کشش. کشش مناسب عضلات همراه با ورزش فعال به حفظ دامنه حرکتی طبیعی کمک می کند و موجب تسکین عضلانی می شود که اغلب دچار آتروفی استفاده نکرده (کوچک شدن عضلات به دلیل عدم استفاده از آنها) یا در حالت اسپاسم ناشی از وضعیت نامناسب بدن یا تحریک عصب هستند. برای بسیاری از بیماران بهتر است یک روال کششی را دنبال کنید که به طور جداگانه توسط یک متخصص طب فیزیکی یا ستون فقرات برای آنها طراحی شده است. به عنوان یک قاعده کلی، بیماران کمردرد باید بر روی کشش عضلات کمر، عضلات شکم، لگن و پاها تمرکز کنند. هنگام کشش بیمار هرگز نباید برگشت کند و همه کشش ها باید آهسته و تدریجی باشد.
تمرینات تثبیت پویا. این تمرینات شامل استفاده از انواع تمرینات است و ممکن است شامل استفاده از توپ های تمرینی، دستگاه های متعادل کننده یا تمرینات خاص تثبیت کننده باشد. هدف از ورزش تثبیت پویا تقویت عضلات ثانویه ستون فقرات و کمک به حمایت از ستون فقرات از طریق دامنه های مختلف حرکتی است.
تمرینات تقویت هسته. اینها تمرینات ویژه ای برای تقویت عضلات شکم و عضلات کمر برای تأمین “کمربند عضلانی” فوق الذکر در اطراف ستون فقرات هستند. این تمرینات معمولاً شامل موارد زیر است:
– تقویت خاص شکم، مانند نشستن، نشستن فشاری، دستگاه های شکم و بالا آوردن پا.
– تمرینات کمر، که می تواند روی ماشین ها انجام شود یا به راحتی روی شکم دراز بکشید و سینه را به آرامی از زمین بلند کنید. این تمرین از عضلات کمر برای “بیش از حد” گسترش ستون فقرات استفاده می کند.
– “صبح بخیر” نیز تمرینی برای تقویت عضلات کمر است. در این تمرین بیمار باید با پاهای راست و عرض شانه از هم جدا، با یک چوب جارو یا میله وزنه دار از روی شانه ها بایستد. سپس بیمار به آرامی خم می شود تا جایی که صورت موازی زمین شود و سپس به سمت بالا بلند شود. کاملاً شبیه خم شدن برای لمس انگشتان پا است با این تفاوت که در عرض شانه ها وزنی وجود دارد.
برخی از مراکز فیزیوتراپی ممکن است فیزیوتراپی در آب (آب درمانی) را نیز ارائه دهند. آب از بدن پشتیبانی می کند و اثر جاذبه را به حداقل می رساند و شروع یک برنامه ورزشی را برای بیماران آسان می کند. آب درمانی می تواند برای بیماران مسن و بیماران معلول بسیار مفید باشد که ممکن است قدرت انجام برخی از تمرینات خارج از استخر آب را نداشته باشند.
جنبه دیگری از برنامه فیزیوتراپی کمر ممکن است شامل کشش کمر باشد. با کشش کمر، بیمار به پشت دراز می کشد و روی یک میز خاص با کابل از انتهای پای میز که به نواری که در اطراف باسن بیمار قرار گرفته است، متصل می شود. این کابل به وزنه هایی در انتهای پایه میز متصل است که نیروی کششی مداوم و ملایمی را روی باسن ها به سمت انتهای پایه میز ایجاد می کند. هدف از کشش تخلیه فضای دیسک و عضلات در ستون فقرات کمر است. تصور می شود که این تخلیه یک دوره بهبودی را ایجاد می کند که به عضلات امکان استراحت می دهد و از فضای دیسک فشار می آورد. تحقیقات در مورد اثربخشی کشش بحث برانگیز است. برخی مطالعات نشان می دهد که ارزش افزوده دارد و سایر مطالعات نشان می دهد که برای بیماران کمردرد ارزش کمی دارد یا هیچ ارزشی ندارد.

وقتی ورزش جواب نمی دهد

اغلب اوقات، پزشکان ستون فقرات بیماران را برای فیزیوتراپی ارجاع می دهند و بیماران با بیان اینکه درمان را متوقف کرده اند به کمر آنها متوقف شده و یا فقط برای تسکین درد کمر درد کافی نیستند، به دکتر مراجعه می کنند. اگرچه این به هیچ وجه لیست جامعی نیست، اما در اینجا چند دلیل وجود دارد که ممکن است فیزیوتراپی کمر درد کمر را تسکین ندهد:

• برنامه تجویز شده شامل ورزش فعال نیست. این حالت زمانی اتفاق می افتد که برنامه فیزیوتراپی بیمار شامل تمرینات عضلانی بسیار کمی باشد و بیشتر روی استفاده از بسته های گرم، بسته های سرد و تحریک درمانی متمرکز باشد. در حالی که بسته های گرم / سرد و ماساژ بافت عمیق اغلب می توانند تسکین فوری درد را انجام دهند، اما بهتر است در کنار ورزش فعال، در عوض جایگزینی آن استفاده شود.
  • بیماران تمرینات را به اشتباه انجام می دهند. بیماران ممکن است درک کاملی از نحوه انجام تمرینات خود نداشته باشند تا مزایای مطلوبی را به همراه داشته باشد. در این صورت، بیمار ممکن است از توضیح کامل تری در مورد ورزش توسط متخصص ستون فقرات و یا نظارت و راهنمایی توسط یک فیزیوتراپیست واجد شرایط که می تواند خطاهای احتمالی در عملکرد ورزشی را اصلاح کند، بهره مند شود.
  • بیماران به برنامه ورزشی تجویز شده پایبند نیستند. اگر بیماران تمام تمرینات توصیه شده را انجام ندهند یا زمان کافی را به برنامه خود اختصاص ندهند، فیزیوتراپی کمر درد را تسکین نمی دهد. ادامه ورزش بیش از زمان معین درمانی ممکن است کمر را بیشتر تقویت کرده و به حفظ وضعیت بهتر بدن و جلوگیری از درد مکرر کمک کند.
  • بیماران در طولانی مدت با ورزش همراه نیستند. بهتر است بیماران پس از دوره اولیه فیزیوتراپی، تمرینات فیزیوتراپی و یا برنامه تمرینی خود هدایت شده را ادامه دهند. به طور معمول، به بیمار توصیه می شود که تمرینات اصلی تثبیت کننده اصلی و پویا را حفظ کند و ممکن است به آرامی به یک برنامه تمرینی گسترده تر از جمله ورزش هوازی با ضربه کم و تمرینات مخصوص وزنه برداری که باعث بارگیری ستون فقرات نمی شود، تبدیل شود.

برخی از بیماران مبتلا به کمردرد با موفقیت تحت درمان با فیزیوتراپی کمر قرار می گیرند اما پس از یک یا دو سال بعد با مشکل دقیق کمر برمی گردند. در بیشتر مواقع بیمار در طی فیزیوتراپی عضلات شکم و عضلات کمر را تقویت می کند و متعاقبا استرس را از کمر برمی دارد. پس از فیزیوتراپی، بیمار برنامه ورزش شکمی و کمر را در خانه حفظ نمی کند که منجر به کاهش آرام تناسب اندام در عضلات آموزش دیده و احتمالا مشکلات احتمالی کمر می شود. بنابراین، بسیار توصیه می شود که بیمار در صورت درمان موفقیت آمیز با فیزیوتراپی کمر برای حفظ قدرت و توده عضلانی که در فیزیوتراپی ایجاد شده است، یک برنامه نگهداری از ورزش را در خانه تدوین کند.

برای رزرو وقت فیزیوتراپی کمر خود، همین حالا با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.