متخصص فیزیوتراپی در زمینه فیزیکی- که طب فیزیکی و توانبخشی هم نامیده می شود- فعالیت میکند که یک شاخه از پزشکی است که به تشخیص، درمان و مدیریت بیماری ها اصولا با استفاده از وسایل فیزیکی مثل درمان فیزیکی و داروها اختصاص می یابد.
در اصل، متخصص فیزیوتراپی به ویژه در تهران ، در انواع گسترده ای از درمان ها برای دستگاه اسکلتی‌عضلانی- عضلات، استخوان ها و اعصاب، رباط ها، تاندون ها و سایر ساختار های مربوطه- و اختلالات اسکلتی‌عضلانی که درد و یا مشکلی در عملکرد به وجود می آورند، تخصص دارد. متخصصان طب فیزیکی جراحی انجام نمی دهند.
درمان متخصص فیزیوتراپی بر کمک کردن به بیمار برای اینکه تا حد ممکن کارآمد و بدون درد شود تا هر چه بیشتر در زندگی شرکت کند و از آن لذت ببرد، تمرکز دارد.
متخصص فیزیوتراپی می تواند یک دکتر پزشکی (MD) یا یک دکتر طب استئوپاتیک باشد. از متخصص طب فیزیکی ممکن است به عنوان یکی از موارد زیر یاد شود:
– متخصص طب فیزیکی
– پزشک فیزیکی و توانبخشی
– پزشک PM&R

آموزش و تخصص فیزیکی

آموزش متخصص فیزیوتراپی به صورت بین المللی شامل ۴ سال دانشکده پزشکی و ۴ سال آموزش دستیاری است. اولین سال از دوره آموزش دستیاری بر پزشکی داخلی (پزشکی عمومی) متمرکز است و ۳ سال بعدی آموزش دستیاری بر آموزش تخصص تاکید دارد.
پس از دستیاری، بیشتر تخصص ها و آموزش ها از طریق فلوشیپ در یک زمینه خاص در دسترس است. فلوشیپ معمولا یک تا دوسال آموزش در یک تخصص خاص است.
متخصصان طب فیزیکی ممکن است یکی از فلوشیپ های زیر که تمرکز و آموزش بیشتر در نوع خاصی از درمان را فراهم میکند، تکمیل کنند:

– ستون مهره ها: برای درمان کمر درد، سیاتیک و هر نوع درد یا اختلال عملکرد که از ستون مهره ها منشا میگیرد.
– مدیریت درد: برای درمان بسیاری از انواع درد های مزمن ( برای مثال: کمر درد مزمن، آرتروز ). متخصصان طب فیزیکی که در پزشکی درد تخصص دارند، آموزش تخصصی اضافی در تزریقات مورد استفاده در درمان درد را می بینند.
– پزشکی ورزشی: برای آسیب های ورزش ها
– آسیب مغزی (مثلا سکته): برای توانبخشی
– آسیب نخاعی: برای تواتبخشی
– طب اطفال: برای بیماران زیر ۱۸ سال

از جمله افراد متخصص فیزیوتراپی در تهران می توان به جناب دکتر افشین جنابی در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس اشاره نمود.

متخصص فیزیوتراپی در تهران

طب فیزیکی و ستون مهره ها

متخصصان طب فیزیکی محدوده وسیع از مشکلاتی که دستگاه اسکلتی عضلانی را تحت تاثیر قرار می دهند، درمان می کنند. در زیر لیستی از بیماری های کمر که معمولا توسط متخصص فیزیوتراپی درمان می شود آمده است:
– کمر درد، سیاتیک
– آسیب های عضلات و رباط ها
– صدمات ناشی از کار
– درد میوفاسیال
– فیبرومیالژیا
– آسیب نخاعی
– آرتروز
– روماتیسم ستون فقرات
– پوکی استخوان

از آنجایی که ستون مهره ها محل قرار گیری بیشتر سیستم اسکلتی عضلانی بدن است، اکثر فیزیاتریست ها روی درمان کمر درد تمرکز می کنند. برای کسانی که در درمان مشکلات ستون مهره ها تخصص دارند، بسته به آموزش و ترجیح شخصی آن ها، تمرکز آن ها، تمرکز آنها بیشتر روی توانبخشی یا تزریق (مدیریت درد) است.

متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی

تخصص طب فیزیکی و توانبخشی، یا فیزیاتری، حدود ۶۰ سال قدمت دارد. امروزه بیشتر از ۸۰۰۰ پزشک، طب فیزیکی و توانبخشی را انجام می دهند.
بسیاری از پزشکان PM&R که کمر درد را درمان میکنند، عضوی از یک مرکز ستون فقرات یا بیمارستان ستون فقرات هستند که بیماران را با گروهی شامل متخصصان دیگر از جمله درمانگران فیزیکی، جراحان ستون فقرات، متخصصان توانبخشی و موارد دیگر، درمان میکنند.
چه در یک تیم تخصصی ستون فقرات کار کنند یا نه، بسیاری از فیزیاتریست ها برای هماهنگی مراقبت از بیمار با یک تیم چند رشته ای از سایر پزشکان و متخصصان، مثلا درمانگران فیزیکی، جراحان ستون فقرات، روانشناسان، درمانگران کایروپرکتیک و سایر موارد، همکاری میکنند.

رویکرد طب فیزیکی و توانبخشی برای متخصص فیزیوتراپی

فیزیاتریست ها می کوشند تا بیمار را کاملا درمان کنند، نه فقط آسیب یا موقعیتی خاص را، تا بهبودی کلی حاصل شود و از بازگشت دوباره کمر درد یا منشا دیگر اختلال عملکرد جلوگیری کنند.
همواره اهداف درمان بازگرداندن عملکرد طبیعی بیمار برای بهبود کیفیت زندگی او از نظر جسمی، احساسی، روانی و شغلی بوده است.

تشخیص توسط متخصص فیزیوتراپی در تهران

فیزیاتریست ها یا افراد متخصص فیزیوتراپی آسیب ها و مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی را از طریق گرفتن شرح حال پزشکی از بیمار و انجام یک آزمایش کامل جسمانی تشخیص می دهند. تست های تشخیصی تکمیلی می تواند شامل تست های آزمایشگاهی، اشعه X، اسکن MRI ، الکترومیوگرافی، مطالعات هدایت عصبی و تا حد ممکن آزمایش های روانشناسی باشد.

درمان های فیزیاتری

درمانی که برای درد و آسیب ارائه می شود یک رویکرد چند وجهی است که ممکن است شامل یک یا برخی از ترکیبات زیر باشد:
– دارو ها
– درمان فیزیکی فعال (ورزش) و شاید کاردرمانی و تفریح درمانی
– درمان فیزیکی غیرفعال (روش هایی مانند سونوگرافی، یا یخ یا گرما برای تسکین درد)
– روان شناسی سلامت
– ماساژ درمانی
– دستگاه های کمکی
– کمربند های طبی

بعضی فیزیاتریست ها یا افراد متخصص فیزیوتراپی تزریقاتی نیز به منظور کاهش درد، انجام می دهند، از جمله تزریقات به درون رباط ها، عضلات، بورساها و مفاصل. بسیاری از آن ها، تزریقات تخصصی از جمله تزریقات اپی دورال یا تزریقات بلوک مفاصل فاست را انجام می دهند.
فیزیاتریست ممکن است بسیاری از درمان های بالا را انجام دهد و معمولا در صورت لزوم با متخصصان مناسب هماهنگ می شود.

تمرکز بر توانبخشی

متخصص فیزیوتراپی متخصص توانبخشی است پس درمان توان بخشی به بیمار، بخشی ضروری از عمده ی اقدامات فیزیاتریست است. اکثر آن ها در انجام توانبخشی از طریق درمان فیزیکی و ورزش ماهر هستند تا به بیمار کمک کنند که به سطح بالایی از عملکرد در زندگی روزمره بازگردد و آن را حفظ کند.
در حالی که برای رسیدگی به درد بیمار می توان از داروهای ضد درد ، تزریق و سایر تکنیک ها استفاده کرد ، اکثر فیزیاتریست ها درمان های ضد درد را به کار می گیرند تا بتوانند درد شدید را تحت کنترل درآورند، بنابراین بیمار می تواند شروع به مشارکت در فرآیند درمان کند و از توانبخشی بهره مند شود.

متخصص فیزیوتراپی چگونه می تواند به انجام تمرین ها کمک کند؟

۱۰ تا ۲۰ سال پیش، به فردی مبتلا به کمر درد، اغلب استراحت در تخت خواب و حرکت ندادن کمر، توصیه می شد. تحقیقات طی ده سال گذشته، نشان داده اند که عدم فعالیت، باعث ضعیف شدن عضلاتی که ستون مهره ها را حمایت میکنند، می شود و اگر مدت طولانی ادامه یابد، می تواند بهبودی را به تاخیر اندازد یا حتی شرایط را بدتر کند.
از طرف دیگر، ورزش کردن، نیرو و انعطاف عضلات را افزایش می دهد و با افزایش جریان خون به محل آسیب دیده، باعث پیش برد بهبودی می شود. عضلات سالم، از استخوان ها و مفاصل حمایت می کنند.
گرچه کسانی که از کمر درد رنج می برند، باید همیشه توسط دکتر بررسی شوند تا راهکار مناسب برای درمان وضعیتشان را دریافت کنند، اما بسیاری از آنان ممکن است به متخصص فیزیوتراپی ارجاع داده شوند. نقش متخصص فیزیوتراپی در تهران در فراهم کردن تسکین درد، توانبخشی و آموزش اغلب برای یک درمان موفق برای بیماران مستقر در شهر تهران، اساسی است.

۳ دلیل اصلی برای مراجعه به متخصص فیزیوتراپی

۱. تسکین درد
۲. ایجاد یک برنامه تمرینی شخصی سازی شده
۳. یادگرفتن تکنیک های مناسب ورزشی برای ایجاد محفاظت عضلانی از استخوان ها و مفاصل

تمرینات فیزیوتراپی برای کاهش درد

روش های مکانیکی و عوامل فیزیکی متعددی وجود دارند که درمانگران برای کاهش درد به کار می برند، از جمله استفاده از کیسه های گرما/ یخ، سونوگرافی، تحریک الکتریکی عضله (درمان فیزیکی غیرفعال را ببینید). علاوه بر تمرین، برخی از روش های درمان دستی عبارتند از ماساژ و به حرکت درآوردن.
درد از طریق روش های فعال و تمرین درمانی هم تسکین می یابد- ورزش هایی که عضلات دردناک را می کشند و انعطاف پذیری آن ها را افزایش می دهند. دو روش متداول تمرین که سبب تسکین درد می شوند، شامل:

• روش مکنزی برای تمرینات کمر، به طور اختصاصی برای تمرکز دادن و کاهش نشانه های درد مربوط به کمر به وجود آمده است.
  • تمرینات حرکتی ثبات دهنده کمر، درد را با کاهش حرکت در محل آسیب کاهش می دهند. این روش شامل تربیت کردن عضلات است تا به طور خودکار ، هنگام فعالیت حمایت محفاظتی را تامین کنند.

برنامه تمرینی شخصی سازی شده

درمان فیزیکی شامل ارزیابی تحرک فرد، توانایی های جسمی، نوع بدن و سطح فعالیت به منظور تجویز تمرین ها و سایر وسایل فیزیکی برای کمک به بهبود عملکرد فرد است.
برای برخی شرایط و تشخیص ها، یک متخصص فیزیوتراپی ماهر در تهران، یک برنامه تمرینی شخصی سازی شده را با تحقیق درمورد موثرترین تمرینات ستون مهره ها ایجاد میکند. گام های برنامه ورزشی، تمرینات مخصوص، و میزان تمرین با فیزیوتراپیست بسته به شرایط و نیاز های فرد، متغیر خواهد بود.
ایجاد تمرین صحیح برای فرد، گاهی نیاز به آزمون و خطا دارد تا پاسخ فرد به این تمرین بررسی شود و تمرین بر این اساس تنظیم شود.

روش مناسب تمرین

روش مناسب تمرین به بیمار این امکان را می دهد که عضله یا گروه عضلانی موردنظر را ایزوله کند تا اثربخش بودن تمرین را افزایش دهد. یک متخصص فیزیوتراپی در تهران که در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس مشغول است، بیمار را به روش مناسب آموزش می دهد تا هریک از تمرین های برنامه ی تمرینی شخصی سازی شده را به انجام برساند. درمانگران فیزیکی تلاش می کنند تا پیوسته روش های تمرینی خود را بهبود بخشند، روش های جدید را یاد بگیرند و آن ها را به دقت بررسی کنند. درمانگر همچنین تمرینات مربوط به وضعیت بدن و حرکات را تحت پوشش قرار خواهد داد و بهبودهایی را برای بیمار پیشنهاد می دهد که محافظت بیشتری از ستون فقرات فراهم می آورند.

برای رزرو وقت فیزیوتراپی خود، همین حالا با متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.