الکترواکوپانکچر اصطلاحی است که به کاربرد جریان الکتریکی ضربان دار در سوزن های طب سوزنی یا حتی بدون سوزن در نقاط طب سوزنی روی بدن گفته می شود. جریان معمولاً ۴۰-۸۰ ولت است، اما در واقع هیچ جریانی از بدن منتقل نمی شود – فقط تحریک کافی برای بیمار وجود دارد تا احساس تپش خفیف کند. یک جلسه درمان استاندارد معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد و بندرت از نیم ساعت بیشتر می شود.
این روش طب شرقی در دهه ۱۹۳۰ در چین توسعه یافته است و اگرچه این یک پیشرفت نسبتا اخیر در روش باستان طب سوزنی است، اما ایده آن مطابقت مستقیم با اعتقادات دیرینه دارد.
طب سوزنی بر اساس این ایده عمل می کند که چی، یا نیروی زندگی فرد، در امتداد نصف النهارهای خاصی از بدن عبور می کند و نقاط خاصی از بدن با این نصف النهارها مطابقت دارد. وقتی این نقاط با لمس “فعال” یا تحریک می شوند، شکایات خاص درد مزمن یا بیماری ها کاهش می یابد. استفاده از جریان الکتریکی ملایم همراه با یا به جای سوزن های طب سوزنی، یک روش جایگزین برای تحریک نقطه و تقویت چی است.

تاریخچه و تکامل الکترواکوپانکچر

در مورد شروع الکترواکوپانکچر با برخی از محققان اختلاف نظر وجود دارد که معتقدند پزشکان معتقد به فرانسه و ایتالیا اولین کسانی هستند که از این روش در اوایل دهه ۱۸۰۰ استفاده کردند. با این حال دیگران ادعا می کنند که طب سوزنی توسط “دانشمندان ژاپنی در دهه ۱۹۴۰ که علاقه مند به بهبود سریع شکستگی استخوان بودند، کشف شد.” برخی دیگر ادعا می کنند که الکترواکوپانکچر در واقع تا سال ۱۹۵۸ ایجاد نشده است، زمانی که متخصصان طب سوزنی در چین آزمایش آن را به عنوان نوعی تسکین درد آغاز کردند.

درمان با الکترواکوپانکچر

مزایای استفاده از الکترواکوپانکچر

روش الکترواکوپانکچر معمولاً شامل سوزن هایی می شود که در روش های درمانی سنتی قرار داده می شوند، اما یک الکترود کوچک به آنها متصل است. این الکترود لرزش ملایمی را ایجاد می کند که جریان چی را از طریق این نقاط تحریک می کند. این اغلب برای بیمار بسیار تسکین دهنده است و باعث ایجاد یک زمزمه نرم و اساسا درمان مایعات بیشتری می شود. الکترود جای مانور دستی سوزن را برای فعال کردن نقطه طب سوزنی می گیرد. با این کار از هرگونه خسته شدن پزشک جلوگیری می شود و اطمینان حاصل می شود که بیمار میزان تحریک مورد نیاز را دریافت می کند. همچنین، درمان های الکترواکوپانکچر به دلیل محرک مداوم و اغلب قوی تر، اغلب کوتاه تر از درمان های طب سوزنی هستند. یک مزیت منحصر به فرد الکترواکوپانکچر توانایی شبیه سازی منطقه بزرگتر از خود سوزن است. این مزیت نیاز به قرار دادن دقیق سوزن را کاهش می دهد.
با استفاده از همان نقاط طب سوزنی سنتی، الکترواکوپانکچر یک روش تحریک مناسب است که می تواند برای انواع روش های درمانی استفاده شود. در موارد اختلالات عصبی لجبازی و درد مزمن، الکترواکوپانکچر ممکن است بهترین گزینه برای تحریک نقطه ای و درمان های موثر باشد.

فواید طب سوزنی

در حالی که الکترواکوپانکچر ممکن است تقریبا به عنوان بخشی از درمان های طب سوزنی مورد استفاده قرار گیرد، در مورد درمان بیماری های عصبی، درد مزمن، اسپاسم و فلج نتایج خوبی بدست آورده است. همچنین، در فیزیوتراپی ورزشی جامع معمولا از الکترواکوپانکچر برای آسیب دیدگی استفاده می شود. ثابت شده است که با طب فشاری (تحریک نقاط طب سوزنی با استفاده از دست پزشک و ماساژ ملایم، به جای سوزن)، طب سوزنی باعث تقویت جریان چی و خون  تسکین درد و گرم شدن عضلات  از بین بردن استاز خون (انسداد یا گردش خون ضعیف) می گردد.
طب سوزنی برای بیمارانی که باردار هستند، تشنج را تجربه می کنند یا سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی یا صرع دارند، منع مصرف دارد. بیماران با ضربان ساز قلب نباید از طب سوزنی استفاده کنند. این روش نباید روی گلو یا سر بیمار انجام شود و همچنین نباید مستقیماً از طریق قلب انجام شود. بیماران معمولاً جریان الکتریکی را احساس نمی کنند و عوارض جانبی آن حداکثر ممکن است کبودی یا خونریزی جزئی باشد.

پتانسیل بزرگ الکترواکوپانکچر

مطالعه ای که اخیراً روی ۱۷۴ شرکت کننده مبتلا به سندرم تونل کارپ خفیف تا مدرن انجام شده است، تأثیر درمان الکترواکوپانکچر را در طی ۱۷ هفته اندازه گیری کرده است. طبق مقاله ای از شیکاگو تریبون، “کسانی که تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفتند، معلولیت کمتر و علائم شدید کمتر، عملکرد بیشتر و مهارت بیشتری را گزارش کردند.”
اگرچه کاهش قابل توجهی در درد مشاهده نشد، اما در افرادی که از سندرم تونل کارپ رنج می برند الکترواکوپانکچر گزینه کم هزینه تر و قابل قبولی است – در مقایسه با روش های تهاجمی مانند جراحی.
مطالعه دیگری که تحت عنوان “ الکترواکوپانکچر باعث ترشح سلولهای بنیادی مزانشیمی وابسته به سیستم عصبی مرکزی می شود” منتشر شد، نشان داد که تحریک الکترواکوپانکچر ارتباط عملکرد هیپوتالاموس را در افراد انسانی افزایش می دهد و باعث آزاد شدن سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) در جریان خون می شود. این سلول ها سپس تکثیر می شوند و به انواع مختلفی از بافت ها تبدیل می شوند و توانایی الکترواکوپانکچر را در درمان درد ناشی از آسیب و بازسازی بافت نشان می دهند.
با رشد بدنه مطالعات علمی، پزشکان بیشتر و بیشتر به متخصصان طب سوزنی دارای مجوز مراجعه می کنند تا یک درمان موثر و با کیفیت ارائه دهند.

برای رزرو وقت درمان الکترواکوپانکچر، همین حالا با متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی آریا پارس تماس بگیرید.